Gå til innhold

Ugler i muffinsen

Anbefalte innlegg

Gjest i neste nummer

Jeg er fast bruker av dol men vil ikke bruker nicket mitt i dag. I 1990 var jeg under utdanning og passasjer i en bilulykke. Påkjøring bakfra. Legen på sykehuset sa at han så en forskyvning i nakken på røntgenbildene. Dette leste han inn på sin kassettspiller. Jeg fikk nakkekrave som ikke passet og jeg tok den av meg, -noe som er notert i min journal. Ingen kan i ettertid se forskyvningene på røntgenbildene som denne legen snakket om...

Jeg begynte samtidig med briller pga skjeve hornhinner og langsynthet. Ikke mye langsynt, men nok til at jeg ønsket å korrigere synet selv fordi jeg skulle ta førerkortet for mc.

Jeg snakket med ei venninde som hadde fått det hun kalte whiplash og syntes at det liknet på mine plager. Kraftig hodepine, en slags rar svimmelhet og klarte ikke å få med meg hva jeg leste.

Fastlegen min sendte meg til psykolog etter to år,’ -hun visste ikke hva hun skulle begynne med av behandling’, -og egentlig trodde hun hodepinen var psykisk betinget.

To år senere fikk jeg time hos psykolog. Ingenting psykisk i veien med meg. Og naturlig nok ingen behandling hos psykolog.

Tre år senere ble jeg henvist til en annen psykolog. Det ble det foretatt blant annet en MMPI-test. En aktuarisk fortolkning av denne testen: ’en aktuarisk fortolkning av personlighetsprofilen; tilpasningsvansker med depressivt innslag’. Ingenting annet i forbindelse med MMPI-testen ble nedskrevet av psykologen. Ingen samtale i forkant eller i etterkant av denne testen overhodet.

Jeg har vært hos to andre psykologer som ikke finner noe de kan hjelpe meg med, altså psykiske problem (etter samtaler). De mener nakkeskaden er rent fysisk.(!)

Jeg mener det er betenkelig at rapporten fra den første psykologen skal ligge åpenlyst i min trygdemappe, mens de andre rapportene ikke gjør det.

I -98 får min daværende fastlege forespørsel om å uttale seg i min trygdesak. Han leser raskt igjennom MMPI-testens resymè, og skriver at psykologen KONKLUDERER med ; ’tilpasningsvansker med depressivt innslag’ -noe som IKKE er tilfelle. Det var kun en aktuarisk fortolkning, -som i følge psykologen selv betyr ’opptelling av svarene du gav’.

Dette har stigmatisert meg i trygdesaken. Så snart jeg har sagt : 'Nei, dette vedtaket er jeg uenig i'eller 'nei, dette passer ikke mine begrensninger mht fysisk helse.' -ja da har saksbehandler vært forutinntatt og trodd at ’ja, der ser vi, h*h har tilpasningsvansker, -akkurat som psykologen sa!’

Ja, ja. Nå er det slik at jeg faktisk IKKE har tilpasningsvansker og ikke er jeg den som legger meg på sofaen og griner og gir opp. Når det er problemer er det JEG som står på for å løse opp i floken.

Det eneste jeg kan si om tilpasningsproblemene må i så fall være at; det første jeg tenkte da jeg leste resultatet på MMPI-testen var at jeg er jo ei gutte-jente og det var sikkert dèr tilpasningsproblemene måtte være.

Ca syv år denere tok jeg testen på nytt, og passet på å svare ’som ei jente’. Den som har tatt testen skjønner hva jeg mener. Denne gangen ble resultatet ’helt normalt’.

For noen dager siden anmodet jeg om å få kopi av svarene jeg gav på testene. Dette er kun tippekamp-kryss, -og kan ikke brukes til noe som helst uten at man har selve testen/såpørsmålene tilgjengelig.

’Nei, hva skulle jeg med dem??’ -spurte psykologen.

Jeg kontaktet advokat (og takstameteret rullet).

-Så sa psykologen at jeg kunne komme innom h*ns kontor og få kopi av dèt jeg måtte ønske.

Jeg sendte min mann for å hente kopiene av alle dokumentene. (Psykologen vet at dette er min mann)

’Nei!’-sa psykologen. Da måtte alt gå igjennom min advokat'

I går møtte jeg personlig opp på h*ns kontor. Jeg måtte le i mitt stille sinn da psykologen sa ; ’Kopimaskinen er i stykker’

Jeg tror, som min mann sier: det er ugler i muffinsen'

Hvorfor skulle det være noe problem å gi meg kopi av mine egne svar på en MMPI-test?? Har psykologen skrevet noe som skulle ha vært overprøvet?

Fortsettelse følger

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114995-ugler-i-muffinsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest i neste nummer

Bare et lite tips -om det er en fysisk skade etter påkjøringen, så er det i alle fall ett sted i nirge hvor de er eksperter på å diagnostisere slikt. Det er på norsk nakke- og ryggklinikk på Ullevåll stadion.

http://www.nnrk.no/

Det eneste som er plagsomt i dag er at jeg 'stivner' i nakken dersom jeg fryser eller sitter med hodet vendt til siden, samt leseproblem grunnet skade på propioceptive sanseceller i nakken. Var i kontakt med whiplashforbundet, og anbefaler ingen andre det. kan jo bli skadet av mindre....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114995-ugler-i-muffinsen/#findComment-688739
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...