Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Pairry!

Det tror jeg helt sikkert:o)

En venninne av meg var student da hun ble gravid, og fortsatte studiene etter på. Hennes mann gikk ut i permisjon etter de tre første månedene, om jeg ikke husker helt feil. Begynner og bli endel år siden nemlig. Jeg kan spørre henne jeg, om du ikke skulle få noe svar fra andre her.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115023-adopsjonspenger/#findComment-688926
Del på andre sider

Mannen kan, såvidt jeg vet, opptjene egen rett til adopsjonspenger. Han får ikke ett års permisjon, men 26 uker med full utbet., evt. noe lengre med 80 % dekning. Dette kan du forhøre deg nærmere med trygdekontoret om.

Dersom ingen av dere har rett til adopsjonspenger, får moren utbetalt en engansstønad, på lik linje med fødende uten rett på svangerskapspenger. Tallene - og de innfløkte reglene finner du i brosjyrer om emnet på trygdekontoret.

Lykke til!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115023-adopsjonspenger/#findComment-688932
Del på andre sider

Her er hva trygdeetaten sier om adopsjonspenger:

"Adopsjonspenger gis til de som har vært i arbeid i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter. Stønaden tilsvarer vanligvis full årslønn begrenset til 6 G for arbeidstakerer og 65 % av antatt inntekt for selvstendige næringsdrivende. Perioden for adopsjonspenger er 39 uker med full lønn eller 49 uker med 80 % lønn. Fire uker er forbeholdt faren. Foreldrene kan dele stønadsperioden mellom seg. Dersom moren ikke har rettigheter, kan faren på visse vilkår ta permisjon på inntil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn. Tidskontoordningen gjør det mulig å forlenge stønadstiden ved å kombinere delvis gjenopptakelse av arbeidet i kombinasjon med adopsjonspenger. Kvinner som ikke har rett til adopsjonspenger får en engangsstønad."

Mannen fikk i fjor selvstendig opptjeningsrett. Han kan derfor på visse vilkår ta ut 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80% lønn. Hva visse vilkår er, står det ingen ting om på nettsidene. Du får sikkert svar på dette om du kontakter ditt lokale trygdekontor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115023-adopsjonspenger/#findComment-688993
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...