Gå til innhold

Besteforeldre med på hentereisen

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Mine svigerforeldre har ytret ønske om å få være med på vår neste hentereise som forhåpentligvis blir i løpet av året, noe vi har stilt oss positivte til. Er det noen som ønsker å dele noen erfaringer rundt dette. Skal de være med når vi får barnet? Jeg har litt blandede følelser rundt dette (meste positive), og føler meg litt usikker i forhold til hvordan vi skal håndtere dette til det beste for alle parter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115044-besteforeldre-med-p%C3%A5-hentereisen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På forrige hentereise hadde vi med min mor, samt min yngre søster.

De deltok i det meste, bortsett fra selve overtakelsen og første møtet med barnet. Litt avhengig av hvilken alder barnet dere skal hente har, tror jeg det er viktig å skjerme barnet mot for mange nye kontakter de første dagene. Et barn på omkring året eller eldre, vil nok ha mer behov for skjerming enn en baby, vil jeg tro.

Det positive er at barn og besteforeldre har noe unikt sammen helt fra den spede begynnelsen. For mine barn betyr det mye at Mormor har vært og sett hvor de kommer fra og har kunnskaper om både deres første hjemland og deres første "hjem" her i verden.

En bieffekt av å ha med mormor, var jo at vi hadde barnevakt noen kvelder, slik at vi foreldre fikk litt tid til oss selv. Dessuten var det godt for ham som ble storebror å ha flere å spille på, når mor fikk hendene fulle med den minste.

Ønsker dere lykke til med hentereisen .- med besteforeldrene med på lasset!

På forrige hentereise hadde vi med min mor, samt min yngre søster.

De deltok i det meste, bortsett fra selve overtakelsen og første møtet med barnet. Litt avhengig av hvilken alder barnet dere skal hente har, tror jeg det er viktig å skjerme barnet mot for mange nye kontakter de første dagene. Et barn på omkring året eller eldre, vil nok ha mer behov for skjerming enn en baby, vil jeg tro.

Det positive er at barn og besteforeldre har noe unikt sammen helt fra den spede begynnelsen. For mine barn betyr det mye at Mormor har vært og sett hvor de kommer fra og har kunnskaper om både deres første hjemland og deres første "hjem" her i verden.

En bieffekt av å ha med mormor, var jo at vi hadde barnevakt noen kvelder, slik at vi foreldre fikk litt tid til oss selv. Dessuten var det godt for ham som ble storebror å ha flere å spille på, når mor fikk hendene fulle med den minste.

Ønsker dere lykke til med hentereisen .- med besteforeldrene med på lasset!

Tja... Det kommer an på. Hvilket land skal dere til? Prosedyrene både for det ene og det andre varierer jo fra land til land.

Selv hentet vi vårt første barn fra Kina nå i mars. Vi hadde ikke med besteforeldre, og ville ikke hatt det heller. De to ukene med bare os to og lillejenta trengte vi til å bli kjent med hverandre.

Selvsagt er det mange andre omstendigheter som gjør at besteforeldre kan være både nyttlige og koselige å ha med, men ikke for oss i vår situasjon altså.

MVH

Hei!

Vi har i sommer vært i Colombia og da hadde vi mormor (min mor)med. Det gikk veldig fint! Godt for oss nybakte foreldre og, å ha noen man kan spørre om råd. Mormor syntes det var så flott at hun fikk være med å se hvor hennes første barnebarn kommer fra. Men mormor fikk ikke lov til å være med på overtagelsen, og andre møter vi var på. Vi lot heller ikke mormor få lov til å mate henne (hun har fått lov nå da). Det eneste mormor syntes var trist var overgangen fra det å være sammen med vår lille hver eneste dag (i 4 uker) til å ikke se henne riktig så ofte nå som vi har kommet hjem!!!

Mvh

Fyren1365380423

Vi traff familier som fikk besteforeldrene ned etter ca. en uke,- da hadde foreldrene fått en uke for seg selv og barnet, og sammen reiste de teil San Andres. - Disse hadde to fra før, og synes det var greit med litt hjelp.

Jeg for min del synes det var herlig å være bare oss tre sammen om å bli kjennt! Vi koste oss med hverandre, - og fikk skifta bleier...grøta...og blitt trygge sammen! Neste tur regner jeg med at vi besøker besteforeldre som bor i Colombia...( såå heldige er vi! ) ..men jeg vil absolutt foretrekke å ha noen dager i ro bare oss også!

MEN slik er vi jo sååå forskjellige...enhver må gjøre som en føler er greit!!!

....kanskje litt etter hvilket forhold en har til svigers/el. foreldre....

LYKKE TIL!!Uansett blir det en flotttttt tur!!!!

Annonse

Håper du får mange nyttige svar. Vi skal også ha med besteforelder på hentereisen. Om vi reiser før dere, kan jeg sikkert fortelle her inne hvordan det gikk. Erfaring har jeg foreløpig ikke.

Vennlig hilsen

Vi hentet en baby på 3 mnd. for 2 år siden i Korea. Vi hadde da med oss vår datter som var nesten 3. I tillegg hadde vi med min mor, samt begge svigerforeldrene. Vi syntes det var helt topp, men jeg ville ikke hatt med noen på første hentereise. Da var alt så nytt, og vi trengte tid for å fordøye alle inntrykk på egen hånd. På andre reise var det annerledes. Vi var mer erfarne som foreldre, var kjent i Seoul, og visste hva som skulle skje hele tiden. I Korea får du ikke barnet før samme dag du reiser hjem, og det er ikke noenting som er organisert. I tillegg er en bare borte en uke. Derfor var det veldig hyggelig å være storfamilie på ferie i Seoul. For datteren vår var det helt topp og ha så mange voksne for seg selv! Og på flyreisen hjem var det mange fang for storesøster når mamma var opptatt emd den nye babyen. Foreldrene våre var ikke med på alt. Første møtet kom de etter 15 min, og overrekelsesdagen var de ikke med.

Jeg tror det kommer an på hvilket land du skal adoptere fra om det er greit å ha med besteforeldre eller ikke, og også som andre har nevnt her alder på barnet. For oss som var på hentereise nr. 2 og skulle hente en baby var det helt flott.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...