Gå til innhold

Sex og psykiske problemer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

"Er det riktig at personer med mye psykiske problemer ofte kan ha litt ekstreme sex ønsker, altså at de liker litt spesielle ekstreme ting?"

"Personer med psykiske problemer" kan være så mangt.

Jeg tror at folk med psykiske lidelser oftere har problemer med sin seksualitet og sexlivet sitt enn folk som er i god form psykisk. Dette fordi "en ulykke kommer sjelden alene." (Komorbiditet er vanlig ved psykiske lidelser - en har flere plager/sykdommer samtidig)

Mange som har psykiske plager har vært utsatt for overgrep. Dette påvirker selvsagt. Mange av disse kan ha problemer med å fungere seksuelt. Det vanligste tror jeg er at de har vanskeligheter med nærhet og at de forbinder sex med overgrep.

Noen av de som har vært utsatt for overgrep vil reagere med å prostituere seg, underkaste seg eller herske i S/M forhold eller skade seg selv ved å ha ubeskyttet sex med tilfeldige personer. (Er det dette du mente med ekstremt?)

Når man er deprimert så skjer det ofte at man mister lysta på sex. En del medikamenter virker også negativt inn på lysta og evnen til sex.

Ved tilstander med mye impulsivitet slik som AD/HD, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, manisk episode/hypomani tror jeg at en kan se noe utfriking i sexlivet. Ofte kan det være seksuelle erfaringer som en angrer på senere.

Når det gjelder homofile så har de oftere psykiske problemer enn heterofile. Det henger nok ikke sammen med sex, men med fordømmingen og mangelen av forståelse i samfunnet for deres legning.

"Er det riktig at personer med mye psykiske problemer ofte kan ha litt ekstreme sex ønsker, altså at de liker litt spesielle ekstreme ting?"

"Personer med psykiske problemer" kan være så mangt.

Jeg tror at folk med psykiske lidelser oftere har problemer med sin seksualitet og sexlivet sitt enn folk som er i god form psykisk. Dette fordi "en ulykke kommer sjelden alene." (Komorbiditet er vanlig ved psykiske lidelser - en har flere plager/sykdommer samtidig)

Mange som har psykiske plager har vært utsatt for overgrep. Dette påvirker selvsagt. Mange av disse kan ha problemer med å fungere seksuelt. Det vanligste tror jeg er at de har vanskeligheter med nærhet og at de forbinder sex med overgrep.

Noen av de som har vært utsatt for overgrep vil reagere med å prostituere seg, underkaste seg eller herske i S/M forhold eller skade seg selv ved å ha ubeskyttet sex med tilfeldige personer. (Er det dette du mente med ekstremt?)

Når man er deprimert så skjer det ofte at man mister lysta på sex. En del medikamenter virker også negativt inn på lysta og evnen til sex.

Ved tilstander med mye impulsivitet slik som AD/HD, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, manisk episode/hypomani tror jeg at en kan se noe utfriking i sexlivet. Ofte kan det være seksuelle erfaringer som en angrer på senere.

Når det gjelder homofile så har de oftere psykiske problemer enn heterofile. Det henger nok ikke sammen med sex, men med fordømmingen og mangelen av forståelse i samfunnet for deres legning.

>Ved tilstander med mye impulsivitet slik som AD/HD, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, manisk episode/hypomani tror jeg at en kan se noe utfriking i sexlivet. Ofte kan det være seksuelle erfaringer som en angrer på senere.

Dette var interessant. Når jeg snakket om ekstrem sex var det utfriking jeg mente, sexvarianter som ikke "gud og enhver mann" praktiserer....

Kan du mer om dette, eller vet du om steder jeg kan lese om det?

>Ved tilstander med mye impulsivitet slik som AD/HD, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, manisk episode/hypomani tror jeg at en kan se noe utfriking i sexlivet. Ofte kan det være seksuelle erfaringer som en angrer på senere.

Dette var interessant. Når jeg snakket om ekstrem sex var det utfriking jeg mente, sexvarianter som ikke "gud og enhver mann" praktiserer....

Det har vært en konferanse om temaet i det siste. Hvis du sender en mail til noen av de som har vært med der så kan du få tips om litteratur. (For å finne mailadresse til personene søk på navnet deres i kvasir)

http://216.239.51.104/search?q=cache:-vGI3Idj6OsJ:aker-universitetssykehus.no/Psykiatri/annet/Seksualitet%2520og%2520psyk%2520inv.doc+seksualitet+psykiske+lidelser&hl=en&ie=UTF-8

Ellers får du bruke søkemotorer for å finne info på nettet: Søk på "seksualitet psykiske lidelser" "sex psykiatri" og lignende.

http://www.google.com

http://www.kvasir.no

Gjest ung jente-76

Hei;o) jeg har selv vært det siste året litt på "tuppa" psykisk, flippet mer over i hodet etc. har fått diagnose bipolar2 først, så p.f., har også fått en ekstrem apetitt på sex, tenker på det hele tiden og på mer extreme ting jeg ikke kunne tenke på tidligere.. så kanskje det er noe i det du sier? jeg tror iallefall det selv om jeg ikke tørte si det når de tok tester på meg på poliklinikken...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...