Gå til innhold

Butikkdetektiver

Anbefalte innlegg

Gjest litt oppgitt
Skrevet

Når jeg går inn i en butikk er det veldig ofte at jeg har butikkdetektiver hengende etter meg. Jeg er ingen butikktyv eller har gjort noe galt og synes dette er ubehagelig. Jeg er normalt pent kledd og oppfører meg normalt. Hva er det de henger seg opp i?

Gjest Pricilla
Skrevet

Har hendt meg amnge ganger også.. tror ikke det er bare deg, men de tar vel stikkprøver.. Og følger med. Butikkene taper jo tross alt mange mill i året pga tyveri.

Spiller liten rolle å være pent kledd, for proffe typer er gjerne veldig pent kledd! ; ) Spør om du kan hjelpe dem med noe hvis de er for oppå deg neste gang! ; )

Gjest Ingen butikktyv jeg
Skrevet

Jeg sto i en sånn smykkebutikk hvor alle slags smykker henger rundt på veggene. Skulle ha et halssmykke, og drev og prøvde det ene etter det andre. Merket at butikkdamen fulgte meg med øynene hele tiden. Så tok hun opp tlf. og ringte, samtidig som hun fulgte med meg. Plutselig sto DEN muskelbunten av en securitas-vakt i døren, og butikkdamen pekte (diskret) på meg. Veldig ubehagelig, men jeg bare

hang på plass og gikk rolig ut. Ingenting mer skjedde. Det er klart de må følge med, men det er en temmelig ubehagelig situasjon - jeg følte også at andre kunder la merke til det, og kikket på meg.

Gjest Drøbak
Skrevet

Jeg vet at jeg er paranoid, men folk behøver vel ikke å følge etter meg av den grunn!

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jeg vet at jeg er paranoid, men folk behøver vel ikke å følge etter meg av den grunn!

Det er slemt å forfølge paranoide.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Du har kanskje en adferd som ligner en tyvs.

Jeg har jobba med det i butikk, og noen få mennesker har en adferd som kan minne om en butikktyv, selv om de ikke er det.

Tro det eller ei, tyver som leter etter en mulighet har en helt spesiell adferd som de sikkert ikke vet om selv eller vet at andre kan se på dem.

Adferden til tyver varierer med kjønn og alder.

De letteste å se er jenter på 13-16 år. Ei på 15 jeg tok trillet barnevogn og gjemte tyvegodset i den, under barnet. Det er et gammelt triks, men det visste ikke hun.

Gjest øyet som ser
Skrevet

Du har kanskje en adferd som ligner en tyvs.

Jeg har jobba med det i butikk, og noen få mennesker har en adferd som kan minne om en butikktyv, selv om de ikke er det.

Tro det eller ei, tyver som leter etter en mulighet har en helt spesiell adferd som de sikkert ikke vet om selv eller vet at andre kan se på dem.

Adferden til tyver varierer med kjønn og alder.

De letteste å se er jenter på 13-16 år. Ei på 15 jeg tok trillet barnevogn og gjemte tyvegodset i den, under barnet. Det er et gammelt triks, men det visste ikke hun.

Jeg har ikke jobbet i butikk, men ser også lett de som har en spesiell atferd. Ikke sikkert de er tyver av den grunn, men det er greit å følge med.

Det er akkurat som med tollerne, de står på flyplassen og observerer bølingen med sydenturister, og plukker inn...den... og den.... og den.... Selvsagt treffer de ikke alltid, men det er noe med kroppsspråket.

Bare se på kroppsspråket til folk som ljuger....

Gjest Drøbak
Skrevet

Det er slemt å forfølge paranoide.

Skadefryd er den eneste sanne glede.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Skadefryd er den eneste sanne glede.

Butikktyvens første bud: Du skal ikke stjele mer enn du kan bære.

Skrevet

Butikktyvens første bud: Du skal ikke stjele mer enn du kan bære.

Eller som hun sigøynermamman som ble tatt nettopp:"Du skal ikke stjele mer enn du har hemmelige lommer til".

Gjest ikke sign
Skrevet

Jeg har ikke jobbet i butikk, men ser også lett de som har en spesiell atferd. Ikke sikkert de er tyver av den grunn, men det er greit å følge med.

Det er akkurat som med tollerne, de står på flyplassen og observerer bølingen med sydenturister, og plukker inn...den... og den.... og den.... Selvsagt treffer de ikke alltid, men det er noe med kroppsspråket.

Jeg fikk undersøkt baggasjen på flyplassen. Hadde ingenting ulovlig med, men var svett og varm.. rød i ansiktet. Var på besøk hjemme etter lang tid i utlandet, og spendt på mye... Samt jeg stresser enormt når jeg reiser.

Skrevet

Antagelig har de mistanke ut fra andre butikktyvers handlemønster. Enkelte har et veldig merkelig handlemønster. Hørte endel om det på et kurs vi hadde om det på den forrige jobben min.

Og du - butikktyver kler seg pent de også, de er da som andre mennesker sånn sett, noen kler seg pent, andre ikke.

Skrevet

Hmm, det har jeg aldri opplevd, men det kan jo henge sammen med min manglende observasjonsevne

Skrevet

Fra sosialpsykologi så husker jeg et forsøk med tollere: De eldre tollerne var sikre på at de kunne se hvem som skulle smugle og ei. De ferske, derimot, var veldig usikre. Men de som oftest tok feil var de med mest erfaring.

Fiffig

Gjest slitern
Skrevet

Føler også dette litt ubehangelig. Føler meg nesten litt forfulgt ennå jeg er en redelig person. Jeg har litt problemer med å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe og står lenge og tenker. Også liker jeg bare å kikke i hyllene for å se om de har fått noen nye varer eller bedre utvalg. Føler meg fort spesiell på grunn av dette. Men vet med meg selv at jeg er redelig og ikke noen tyv, men jeg føler meg likevel gransket. Ubehagelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...