Gå til innhold

Skolestart.spesialskole?

Anbefalte innlegg

Min sønn er snart klar for niende klasse. Ungdomskolen mener han virker trist, og tror at han vil få det bedre på spesialskole. Hva om det er barn og ungdommer der som har en adferd som han kan kopiere negativt?

Han er et musikalskt unikum. musikk hele tiden i hodet, Spiller alle slags instrumenter,slår takten til musikk fra cd og annen underholdning.Konsentrerer seg dårlig i mattte, men leser og gjør det bra på data og mobil. Mailer enkelt, men skriver dårlig (håndskrift) har også vanskelig for å svare på spørsmål, redd for å svare feil osv.Har et dårlig språk,stammer mm. hva skal jeg gjøre? Han er redd for å bli stgmatisert, og liker seg best for seg selv med musikk.(og data og tv spill) han blir ikke ertet for sin opptreden, er veldig snill og god, men blir visst heller ikke så mye med de andre i klassen i friminuttene.Står og opserverer det de andre sier på sidelinjen.Sier at det er det han liker best, så slipper han å si så mye.Egentlig så har han gjennom hele skoletiden vert "tilstede"men allikevel på sidelinjen.Nytt skoleår , hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115186-skolestartspesialskole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det finnes skoler i nærmiljøet som kan tilby ham en plass der, så kan jo det være et alternativ. Men det er jo vanskelig å si. Det beste er vel å ringe rundt til alternative skoler, og høre hva de har å tilby? Snakke med skolen hans også, rådgiverene der?

Ellers er det såklart like stor sjanse for å bli mobbet på en spesialskole, men om de kan tilby ham en bedre tilpasset undervisning, så høres jo det bra ut.

Selv klarte jeg å holde ut ungdomsskolen, og så ble alt mye bedre på videregående.

Om det finnes skoler i nærmiljøet som kan tilby ham en plass der, så kan jo det være et alternativ. Men det er jo vanskelig å si. Det beste er vel å ringe rundt til alternative skoler, og høre hva de har å tilby? Snakke med skolen hans også, rådgiverene der?

Ellers er det såklart like stor sjanse for å bli mobbet på en spesialskole, men om de kan tilby ham en bedre tilpasset undervisning, så høres jo det bra ut.

Selv klarte jeg å holde ut ungdomsskolen, og så ble alt mye bedre på videregående.

Jeg har ikke vært inne her på lenge, men følte virkelig trang for hjelp nå, takk skal du ha for svar. Hadde du det veldig vanskelig på ungdomskolen? Og er du glad fordi du fullførte den?

Den spesialskolen er for barn fra seks til og med tiende, Det er multihandikap. og alle former for Psyk. utviklingshemmede. og for dem som fungerer litt mer "normalt"

Jeg har ikke vært inne her på lenge, men følte virkelig trang for hjelp nå, takk skal du ha for svar. Hadde du det veldig vanskelig på ungdomskolen? Og er du glad fordi du fullførte den?

jeg hadde ikke noen sykdom eller noe da, så min situasjon var veldig annerledes fra din sønn sin. jeg var skoleflink og ble mobbet bare, ingen venner... men jeg var sterk, og klarte å tro på at det var de som tok feil, og at de ikke kjente meg. og at om jeg bare begynte på videregående, så ville jeg få en ny sjanse.

tror ikke jeg har hørt om noen som slutter ungdomsskolen og er glad for det. tror også man bør fullføre videregående på en eller annen måte, finnes jo så masse gode tilbud nå. og sønnen din fortjener jo det beste sant? en sjanse til å utdanne seg og få seg et yrke? det er jeg sikker på er mulig, til tross for sykdommen.

så får vi håpe du finner en løsning, og klarer hjelpe han å være sterk og tro på seg selv!

Annonse

Den spesialskolen er for barn fra seks til og med tiende, Det er multihandikap. og alle former for Psyk. utviklingshemmede. og for dem som fungerer litt mer "normalt"

så lenge de kan gi ham de samme mulighetene senere i livet så, at han ikke havner i en bås, og blir "stemplet" av den grunn? og så lenge han ikke fungerer mye mer "normalt" enn de andre som går der? er jo dumt å gå på en spesialskole kanskje, om man egentlig har samme forutsetninger som friske barn?

håper du får svar fra noen som vet litt mer om denne sykdommen og slike spesialskoler jeg, vet litt for lite om det til å gi et skikkelig råd. derfor jeg råder til å ringe skolen og spesialskolen og vurdere det etter hva de råder deg til...

Slike valg er vanskelige, og hva som er det beste er vel både avhengig av hva "den vanlige skolen" hans har å tilby - og hvordan det er på spesialskolen...

I noen kommuner velger man raskt å anbefale spesialskoler i stedet for å jobbe konstruktivt med tilretteleggingen. Det kan være en lettvint løsning for ungdomsskolen hans å foreslå spesialskole - da slipper de å bruke tid og ressurser på å finne løsninger - men det kan også være at de har rett i at han vil ha det bedre i et annet miljø. Jeg ville ha snakket en god del både med skolen han har gått på så langt - og den aktuelle spesialskolen - før jeg gjorde et valg.

En helt annen ting er hvorvidt han kunne hatt det bedre på en alternativ skole. Det finnes i enkelte kommuner små spesialskoler som vektlegger f.eks dyrehold eller håndverksfag som et vesentlig innslag i skolehverdagen.

Hvilke tilbud som er aktuelle, avhenger vel også en del av hvor omfattende hans generelle lærevansker er. Men sjekk at skole og PPT har brukt hodene sine ordentlig for å tenke ut gode løsninger!

Forresten dumt at dere er så nærme skolestart uten at planene er klare.

Håper han uansett får et godt skoleår :-)

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...