Gjest Melis Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Denne uken begynte lillegullet (22 mnd gml) i barnehagen. Vi har hatt tre dagers tilvenning, men i dag er første dagen det er helt alvor. I dag skal hun være der hele dagen hlt alene. Det var grusomt å gå fra henne i morges, hun gråt så hjerteskjærende (i alle fall i mine ører) og jeg hørte henne helt ut på gaten. Jeg tenker på det nesten hele tiden. Her har vi brukt et år på å få henne trygg og knyttet til oss og nesten ikke hatt barnevakt. Og nå skal hun plutselig være borte fra oss i så mange timer. Huff og huff. Hun skjønner vel ingenting, stakkar liten. Vi ringte til barnehagen for litt siden og da sov hun. Hun hadde grått litt da jeg gikk og så blitt avledet en stund. Så hadde hun hatt det greit men hadde grått litt til to ganger. På de tre tilvenningsdagene vi har hatt, har vi sett at hun har likt seg der og at de andre, større barna er snille med henne og at hun lar de ansatte trøste og holde henne, så det _går_ jo greit. Men det er bare så fryktelig å sitte her på jobben og aller helst i hele verden ville holde henne og være med henne. Sukk.... barnehagestart er ikke bare-bare, inkludert for foreldrene. =) Men når det er sagt, så er det _litt_ deilig å være på jobben og gjøre voksen-ting også, da. Selv om vi har vært hjemme og på jobb annenhver uke i de siste 13 månedene. I går hadde de som jobber der ledd, for hun kan ikke gå - hun bare løper og er ikke i ro et sekund, nesten. Hun har to moduser, løpe og sove. Omtrent ingenting i mellom. Skjønningen min. Gleder meg til å se henne om etpar timer. Og det er godt å savne henne også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Takk for sist! For en kjempeflott helg. Jasså, så mamma sliter litt med barnehagetilvenning? Kjenner meg igjen jeg. Snuppa vår skal til pers neste uke. Jeg har samme følelser som deg. Etter at vi var hos dere har hun sovet hele natten - hver natt! Så jeg lever et helt annet liv nå. Eldstemann er på SFO og har blitt stor gutt. Den tilvenningen tok ca. fem minutter..... Gullet deres kommer snart til å storkose seg hele tiden i barnehagen, snart vil hun ikke hjem! Det opplevde vi med eldstemann. Stor klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pedagogen Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Vel, jeg må si at jeg reagerer litt blandet på "stakkars liten"...... Flott at en trygg unge får anledning til å gå i barnehage - og jeg tror ikke det er noe synd på henne og ingen grunn for mamma til å bekymre seg. Det er sunt å komme ut blant andre barn og få et pedagogisk opplegg, og den lille griningen som oppstår akkurat når mamma går, er over på et par dager, normalt. Det er ofte mødrene selv som har adskillelsesproblemet og som skaper trøbbel ved avskjeden i barnehagen - med dulling og dilling og "stakkars liten" og "mamma kommer til å savne deg" osv. Ungen blir utrygg av det - og griner selvfølgelig. Fedre som leverer gjør det adskillig mer kontant - ha det bra og nå går pappa. Ingen grining og ungen vet og forstår hva som skjer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Har ingen problemer med å skjønne dine sjelekvaler. Men som et par andre er inne på, det spørs hvem som har det verst - gullet eller mamma. Husker da storegullet vårt begynte deltid i barnehage. Jeg hadde i forkant skyldfølelse til langt oppover ørene og lurte på om hun ville få traumer og det som verre var, selv om jeg så at hun ønsket mer kontakt med andre barn. (Hun var nettopp fylt 2 år og vi hadde hatt henne et halvt år.) Må smile når jeg tenker på hvordan det faktisk ble. Hun syntes barnehagen var helt topp fra første dag, og de dagene hun skulle dit var hun så ivrig at hun knapt nok hadde tid til å spise frokost. Hun er også veldig sosial av natur og elsker kontakt med andre. Lillesøster trengte mer tid på å bli helt fortrolig med barnehagen. I begynnelsen gråt hun når vi gikk, men bare til vi var ute av syne. Vi trente inn frasen 'mamma/pappa kommer tilbake', og snart skjønte hun hva det betydde. Det ga trygghet. Etter en snau måned var alt på plass, og det var bare morsomt med barnehagen. Selv om hun for lengst er blitt 'durkdreven' barnehagedeltaker, vil hun fremdeles ha litt tid på fanget når vi leverer om morgenen. Det er en del av hennes gemytt at hun trenger litt tid på å 'fase seg inn', men så er det full fart. Spurte henne senest i dag om hun vil være hjemme eller gå i barnehagen i morgen (jeg har fri). Valget var enkelt: barnehagen. Ser at ungene har det veldig moro og spennende der. Alt er lagt så godt til rette for lek og opplevelser, det er mange barn å leke med, og de voksne er der for dem og passer på. For oss har barnehagen vært en veldig positiv ting, og jeg er overbevist om at gullene våre har lært mye verdifullt om sosialt samspill der - i tillegg til all moroa. (Nå skal storesøster begynne på skolen, og jeg tror jeg er minst like spent som henne, men det er et annet kapittel..) Tror ikke du skal bekymre deg, Melis. Tipper det ikke går lang tid før gullet ditt trives og er trygg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Har ingen problemer med å skjønne dine sjelekvaler. Men som et par andre er inne på, det spørs hvem som har det verst - gullet eller mamma. Husker da storegullet vårt begynte deltid i barnehage. Jeg hadde i forkant skyldfølelse til langt oppover ørene og lurte på om hun ville få traumer og det som verre var, selv om jeg så at hun ønsket mer kontakt med andre barn. (Hun var nettopp fylt 2 år og vi hadde hatt henne et halvt år.) Må smile når jeg tenker på hvordan det faktisk ble. Hun syntes barnehagen var helt topp fra første dag, og de dagene hun skulle dit var hun så ivrig at hun knapt nok hadde tid til å spise frokost. Hun er også veldig sosial av natur og elsker kontakt med andre. Lillesøster trengte mer tid på å bli helt fortrolig med barnehagen. I begynnelsen gråt hun når vi gikk, men bare til vi var ute av syne. Vi trente inn frasen 'mamma/pappa kommer tilbake', og snart skjønte hun hva det betydde. Det ga trygghet. Etter en snau måned var alt på plass, og det var bare morsomt med barnehagen. Selv om hun for lengst er blitt 'durkdreven' barnehagedeltaker, vil hun fremdeles ha litt tid på fanget når vi leverer om morgenen. Det er en del av hennes gemytt at hun trenger litt tid på å 'fase seg inn', men så er det full fart. Spurte henne senest i dag om hun vil være hjemme eller gå i barnehagen i morgen (jeg har fri). Valget var enkelt: barnehagen. Ser at ungene har det veldig moro og spennende der. Alt er lagt så godt til rette for lek og opplevelser, det er mange barn å leke med, og de voksne er der for dem og passer på. For oss har barnehagen vært en veldig positiv ting, og jeg er overbevist om at gullene våre har lært mye verdifullt om sosialt samspill der - i tillegg til all moroa. (Nå skal storesøster begynne på skolen, og jeg tror jeg er minst like spent som henne, men det er et annet kapittel..) Tror ikke du skal bekymre deg, Melis. Tipper det ikke går lang tid før gullet ditt trives og er trygg. Hei ahg! Ja, jeg er helt sikker på at det er verst for oss. Vi har gått i åpen barnehage med henne i et halvt år og hun stortrivdes der. Etter at den sluttet for sommeren, har hun kjedet seg med bare oss, så vi var ganske trygge på at hun ville trives i barnehagen. Selv om forskjellen er at tidligere har vi vært innen synsvidde mens nå er vi det ikke. Faktisk har vi ikke vært redd for at hun ikke skulle trives og allerede ser vi at at hun liker seg der. De andre barna er snille og personalet sa oså at det ser ut som om hun trives. Men det er rart med det, hun har vært med oss hele tiden siden vi fikk henne. Jaja. Vi har nå sagt i hele sommer at barnehagen blir bra for henne og at det nok blir verst for oss. I dag hadde hun grått noen ganger i løpet av dagen men lot seg trøste av de voksne. Og det er jo bra hun stoler på dem. Lykke til med skolestart for storesøster! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Vel, jeg må si at jeg reagerer litt blandet på "stakkars liten"...... Flott at en trygg unge får anledning til å gå i barnehage - og jeg tror ikke det er noe synd på henne og ingen grunn for mamma til å bekymre seg. Det er sunt å komme ut blant andre barn og få et pedagogisk opplegg, og den lille griningen som oppstår akkurat når mamma går, er over på et par dager, normalt. Det er ofte mødrene selv som har adskillelsesproblemet og som skaper trøbbel ved avskjeden i barnehagen - med dulling og dilling og "stakkars liten" og "mamma kommer til å savne deg" osv. Ungen blir utrygg av det - og griner selvfølgelig. Fedre som leverer gjør det adskillig mer kontant - ha det bra og nå går pappa. Ingen grining og ungen vet og forstår hva som skjer. Vi har verken dillet eller dullet og hun gråter like mye når pappaen går. Tvert i mot har vi sagt ordentlig ha det og sagt at nå skal vi på jobb og gitt henne en klem. Så har vi gått uten å engang se oss tilbake. Jeg mente ikke at det er bokstavelig talt synd på henne, for hun er så aktiv og utadvendt at hun trenger barnehage. Vi kan ikke gi henne det barnehagen kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Takk for sist! For en kjempeflott helg. Jasså, så mamma sliter litt med barnehagetilvenning? Kjenner meg igjen jeg. Snuppa vår skal til pers neste uke. Jeg har samme følelser som deg. Etter at vi var hos dere har hun sovet hele natten - hver natt! Så jeg lever et helt annet liv nå. Eldstemann er på SFO og har blitt stor gutt. Den tilvenningen tok ca. fem minutter..... Gullet deres kommer snart til å storkose seg hele tiden i barnehagen, snart vil hun ikke hjem! Det opplevde vi med eldstemann. Stor klem fra Ja, sant det var en flott helg? Vi koste oss veldig. Så fint at storebror likte SFO. Han er virkelig en god gutt. Vi var helt fascinert og jeg snakket om hvor herlig han var, i et besøk vi var i i dag. Så det går gjetord om sønnen din! Her er det også supersovehjerte for tiden. Som om hun ikke sov nok før, så sover hun nå 2 timer i barnehagen (i hovedrommet der andre barn er) og sovner i 18-19-tiden om kvelden og sover hele natten til ca. 7 om morgenen. Ikke verst! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nojo Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hei - oppstart i b.h. her også denne uka. Så langt har alt gått bra - skal ha et par dager til med tilvenning. Har julihentegruppa 02 felles oppstart kanskje.... Lykke til videre med jobb/b.hage 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Hei - oppstart i b.h. her også denne uka. Så langt har alt gått bra - skal ha et par dager til med tilvenning. Har julihentegruppa 02 felles oppstart kanskje.... Lykke til videre med jobb/b.hage Hei nojo! Lykke til til dere også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Kjenner igjen følelsen.... Trøsten er at det sannynligvis går seg til fort :-) Lillegullet ditt virker som ei tulle som kommer til å elske barnehagen (og som barnehagen kommer til å elske igjen :-)). Vi har også hatt noen få dager med gråt. Det var ikke så ille da hun begynte i barnehagen, men andre høsten da alle hennes venner var gått over på stor avdeling, og hennes avdeling var fylt med nye barn som gråt sine modige tårer hver morgen, da slet vi også litt med ei som var trist om morgenen. Og det var _ikke_ kjekt! Mitt morshjerte hadde det ikke godt da :-( Men det gikk selvfølgelig over. På mandag skal Bella begynne på stor avdeling i barnehagen. Hun er vel forbered på det og har vært på besøk der jevnt og trutt gjennom hele våren, men jeg er likevel litt spent. Vi har vært så veldig fornøyd med småbarnsavdelingen, og da er det litt spennende å se hvordan hun vil trives på stor avdeling. Egentlig tror jeg at det er null grunn til uro. Bella er en "barnehageunge", og gleder seg til å begynne på stor avdeling. Er stor jente må vite! Og har allerede videre "karriere" klar - "Når jeg er ferdig på S***** skal jeg begynne på skolen", sier hun. DET er heldigvis lenge til enda!! Takk for sist, forresten, har jeg sagt det? Det var veldig koselig :-) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Kjenner igjen følelsen.... Trøsten er at det sannynligvis går seg til fort :-) Lillegullet ditt virker som ei tulle som kommer til å elske barnehagen (og som barnehagen kommer til å elske igjen :-)). Vi har også hatt noen få dager med gråt. Det var ikke så ille da hun begynte i barnehagen, men andre høsten da alle hennes venner var gått over på stor avdeling, og hennes avdeling var fylt med nye barn som gråt sine modige tårer hver morgen, da slet vi også litt med ei som var trist om morgenen. Og det var _ikke_ kjekt! Mitt morshjerte hadde det ikke godt da :-( Men det gikk selvfølgelig over. På mandag skal Bella begynne på stor avdeling i barnehagen. Hun er vel forbered på det og har vært på besøk der jevnt og trutt gjennom hele våren, men jeg er likevel litt spent. Vi har vært så veldig fornøyd med småbarnsavdelingen, og da er det litt spennende å se hvordan hun vil trives på stor avdeling. Egentlig tror jeg at det er null grunn til uro. Bella er en "barnehageunge", og gleder seg til å begynne på stor avdeling. Er stor jente må vite! Og har allerede videre "karriere" klar - "Når jeg er ferdig på S***** skal jeg begynne på skolen", sier hun. DET er heldigvis lenge til enda!! Takk for sist, forresten, har jeg sagt det? Det var veldig koselig :-) Beste hilsen fra Ja, takk for sist! Jeg tror ikke jeg har sagt det heller. Det var veldig koselig. Bella er herlig. Hun kommer nok til å like seg like godt i storbarnsavdelingen som i småbarnsavdelingen. Bra hun har karrieren klar, haha! Lykke til på mandag og god helg til dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Vel, jeg må si at jeg reagerer litt blandet på "stakkars liten"...... Flott at en trygg unge får anledning til å gå i barnehage - og jeg tror ikke det er noe synd på henne og ingen grunn for mamma til å bekymre seg. Det er sunt å komme ut blant andre barn og få et pedagogisk opplegg, og den lille griningen som oppstår akkurat når mamma går, er over på et par dager, normalt. Det er ofte mødrene selv som har adskillelsesproblemet og som skaper trøbbel ved avskjeden i barnehagen - med dulling og dilling og "stakkars liten" og "mamma kommer til å savne deg" osv. Ungen blir utrygg av det - og griner selvfølgelig. Fedre som leverer gjør det adskillig mer kontant - ha det bra og nå går pappa. Ingen grining og ungen vet og forstår hva som skjer. Ikke skjær alle over en kam da, jeg har aldri dillet med mine, speseilt ikke når det gjelder avskjeden i barnehagen. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Ja, takk for sist! Jeg tror ikke jeg har sagt det heller. Det var veldig koselig. Bella er herlig. Hun kommer nok til å like seg like godt i storbarnsavdelingen som i småbarnsavdelingen. Bra hun har karrieren klar, haha! Lykke til på mandag og god helg til dere. De er søte, våre små ja!Aktive, men deilige ;o) Vi hadde en litt festlig opplevelse da vi var og besøkte adopsjonsvennene våre nå i forrige uke. Bella er to uker yngre enn deres gutt. Han var midt i 3-års trassen, og demonstrerte makt støtt og stadig. Bella var en engel mens vi var der. Når han skrek og raste, så stod hun og ristet på hodet og sa "se **** er en baby". Og når han ikke ville gå, så sa hun "jeg er stor, så jeg kan gå", osv, osv. Stakkars foreldrene til **** trodde jo at de hadde feilet fullstendig med barneoppdragelsen, *ler*, men vi trøstet dem med at Bella ikke alltid var like føyelig ;o) Bella var forresten en engel å ha med på biltur! Vi har hatt 4 lange turer på 8, 6, 6 og 2,5 timer, og hun har vært en prinsesse gjennom hele turen! Ingen klaging og gråting, bare smil, sang og prating - vi er SÅ imponert!! Tenk at Lille Propell kan sitte stille ogås :-)) Men hun har jo som regel tatt det igjen når vi stopper da... ;o)) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noe generaliserende Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Vel, jeg må si at jeg reagerer litt blandet på "stakkars liten"...... Flott at en trygg unge får anledning til å gå i barnehage - og jeg tror ikke det er noe synd på henne og ingen grunn for mamma til å bekymre seg. Det er sunt å komme ut blant andre barn og få et pedagogisk opplegg, og den lille griningen som oppstår akkurat når mamma går, er over på et par dager, normalt. Det er ofte mødrene selv som har adskillelsesproblemet og som skaper trøbbel ved avskjeden i barnehagen - med dulling og dilling og "stakkars liten" og "mamma kommer til å savne deg" osv. Ungen blir utrygg av det - og griner selvfølgelig. Fedre som leverer gjør det adskillig mer kontant - ha det bra og nå går pappa. Ingen grining og ungen vet og forstår hva som skjer. Kjære pedagogen. vel, jeg må si at jeg reagerte på svaret ditt. Du generaliserer og bruker kvasse ord! Alle kvinner er ikke like, og menn kan til tider være for lite følelsesmessig engasjert i hvordan barna takler sine nye "omstendigheter". Når jeg leste innlegget ditt, kunne jeg ikke dy meg forå tenke "kan denne personen ha barn selv?" Kanskje du har det, og kanskje vi bare har svært så forskjellig syn på pedagogisk praksis. Lev vel! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliettt Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Melis!!!! Så vidunderlig å høre! Har tenkt masse på deg med jevne mellomrom, men altså ikke vært oppdatert på ....2 1/2 år...!!! Du husker forhåpentligvis Romeo og Juliet? Stor klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliettt Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Melis!!!! Så vidunderlig å høre! Har tenkt masse på deg med jevne mellomrom, men altså ikke vært oppdatert på ....2 1/2 år...!!! Du husker forhåpentligvis Romeo og Juliet? Stor klem fra Og når jeg nå klarer å puste etter den store gjensynsgleden, så vil jeg si at slik du opplever barnehagetilvenning er vidunderlig normalt. Det går fort over for barnet sin del, men sitter i mors hjerte resten av dagen. Helt til du kommer for å hente og barnet ikke vil hjem igjen :-) Er det flere gamle travere innom her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Hei - oppstart i b.h. her også denne uka. Så langt har alt gått bra - skal ha et par dager til med tilvenning. Har julihentegruppa 02 felles oppstart kanskje.... Lykke til videre med jobb/b.hage Hei! Hyggelig å høre fra deg også! Utrolig hvor fort tiden flyr. Lykke til i barnehagen dere også ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-690946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Og når jeg nå klarer å puste etter den store gjensynsgleden, så vil jeg si at slik du opplever barnehagetilvenning er vidunderlig normalt. Det går fort over for barnet sin del, men sitter i mors hjerte resten av dagen. Helt til du kommer for å hente og barnet ikke vil hjem igjen :-) Er det flere gamle travere innom her? Hei!!! Ja, det var sannelig lenge siden! Så morsomt! Går det bra med dere?? Vi storkoser oss med lillegullet. Og torsdagens klump i magen ble fullt og helt oppveid mot fredagens første henting i barnehagen. Det var et fantastisk øyeblikk som jeg kommer til å leve lenge på. Hun kom løpende mot meg så fort hun bare kunne, med gledeshyl og hvin. Og da vi møttes, kom et herlig sukk: "Åååååh!" og så fikk jeg masse klemmer. Så skulle hun vise meg en masse og så sa hun plutselig hadet til de andre, da skulle vi tydeligvis gå. Her er mange travere, ja! Jeg traff tre av dem for 3 uker siden, alle med skjønne barn. Ganske morsomt. Hvis du vil oppdatere meg litt, så er mailadressen den samme: [email protected] Hils Romeo! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115192-stakkar-liten/#findComment-692500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.