Gå til innhold

prevensjon, abort og sterilisering

Anbefalte innlegg

Gjest slutten av tyveårene
Skrevet

Har ikke noe ønske om å få barn - og har aldri hatt det heller.

Har vært god kunde for produsenter av p-pille/p-sprøyte i mange år, og også etterhvert hatt en god del forstyyelser av min egen syklus som følge av dette. Dessuten har jeg sannsynligvis meget høy risiko for blodpropp (ligger i familien, begge forelde har hatt _tidlig_ slag.)

Så nå har jeg bestemt meg for å kutte ut hormonene, og begynt å tenke på alternativene.

De er jo ikke så mange.

1) Totalavholdenhet

2) Kondom

3) Kobberspiral

4) Sterilisering

Alternativ 1 er urealistisk.

Alternativ 2 er et godt valg som også beskytter mot sykdommer.

Alternativ 4 er jo så sinnsykt dyyyyyyrt! (6000 kroner - forsåvidt verd det, men hvordan i all verden skal jeg kunne skaffe penger til det?)

Alternativ 3 vet jeg altfor lite om... kan jeg egentlig få kobberspiral når jeg ikke har født? Er det et "sikkert" alternativ, osv?

Jeg er forsåvidt tilbøyelig til å gå for kondom - men:

Jeg vet med meg selv at jeg ville bære en redsel for at dette slo feil..... at jeg blir gravid... *skrekk og gru*

Så egentlig hadde det vel vært best om jeg steriliserte meg... men har ikke sjans til å betale den egenandelen.

Og hvor er egentlig logikken i at det er så dyrt? Blir nesten frista til å ta regnestykket: "Hvor mange ganger kan man ta abort for samme prisen som en sterilisering?" Ville det ikke være bedre om kvinner som ikke vil ha barn, hadde råd til å sterilisere seg, og dermed forhindre et kunstig høyt aborttall?

Jeg må si at den korttenkte tankegangen til politikerne ang egenandel for sterilisering, skremmer meg!

Synspunkter, anyone?

Skrevet

p-ring - færre hormoner...

p-sprøyte - slipper mensen, slipper å huske pille hver dag.

ville absolutt dobbeltbeskyttet meg med både kondom og noe annet om jeg ikke var i et fast forhold jeg...

Skrevet

p-ring - færre hormoner...

p-sprøyte - slipper mensen, slipper å huske pille hver dag.

ville absolutt dobbeltbeskyttet meg med både kondom og noe annet om jeg ikke var i et fast forhold jeg...

P-ring inneholder likevel hormoner, og har akkurat de samme forsiktighetsreglene i forhold til blodpropp som andre prevensjonsmidler m/ hormoner, dessverre.

p-sprøyta kan jeg ikke bruke...

(får hormonforstyrrelse)

"ville absolutt dobbeltbeskyttet meg med både kondom og noe annet om jeg ikke var i et fast forhold jeg... "

Veldig enig!!!! (Men hvordan???)

Har du noe synspunkt på den politiske egenandelsidiotien forresten?

Gjest papirtiger
Skrevet

Hva med P-stav da?

Opereres inn i armen og blir der i 3 år. Høres kjempeprakisk ut

Skrevet

Gå for en kombinasjon av kobberspiral og kondomer.

Grunnen til at man helst ikke setter inn spiral på kvinner som ikke har født, er at det er en økt risiko for infeksjoner som igjen kan gjøre kvinnen steril.

Selvsagt er infeksjoner uønsket av andre helsegrunner også.

Hvis du (som spiralbruker) oppsøker lege umiddelbart ved endringer som økt utflod, lukt eller smerter, og bruker kondom med alle nye partnere (inntil dere begge har testet dere for sykdommer og du stoler på at han ikke smitter deg med noe), så er infeksjonsfaren minimal.

Da har du en sikker prevensjon, og når spiralen bør byttes ut (om fem år eller så?) kan du da ta en avgjørelse mht barnløshet og har antageligvis en bedre økonomi mht sterilisering. Kanskje du da har en fast partner / ektemann som heller kan sterilisere seg, det er mye billigere..

Skrevet

Hva med P-stav da?

Opereres inn i armen og blir der i 3 år. Høres kjempeprakisk ut

hmm.. det har jeg aldri hørt om? Hva er det da?

Regner vel med at det er hormoner det også :-(

"praktisk" er ikke det store problemet her.... sikkerhet, derimot...!

Gjest ikke sign
Skrevet

Jeg mener p-ringen kanskje? Eller buena ventura med kondom når sjangsen for at du kan bli gravid er der. Koster jo litt, men så har du den alltid. Samt du får ikke i deg hormoner. Synes ikke du skal sterilisere deg enda. Hva om du ombestemmer deg? Kjenner noen som ikke ville ha, men ombestemte seg.. Du kan også møte en mann som vil ha barn og du vil ha barn med.

Skrevet

P-ring inneholder likevel hormoner, og har akkurat de samme forsiktighetsreglene i forhold til blodpropp som andre prevensjonsmidler m/ hormoner, dessverre.

p-sprøyta kan jeg ikke bruke...

(får hormonforstyrrelse)

"ville absolutt dobbeltbeskyttet meg med både kondom og noe annet om jeg ikke var i et fast forhold jeg... "

Veldig enig!!!! (Men hvordan???)

Har du noe synspunkt på den politiske egenandelsidiotien forresten?

enig med deg at det høres rart ut at det lønner seg med abort... sterilisering for kvinner er vanskligere å gjøre om på enn for menn sant? et ganske stort inngrep? er kanskje ikke så lett å utføre?

du har jo pessar og slikt da... null erfaring med slikt jeg, men om man bruker kondom i tillegg, så bør det jo være ganske så trygt.

har hørt så mye skummelt om spiral jeg...

Skrevet

Gå for en kombinasjon av kobberspiral og kondomer.

Grunnen til at man helst ikke setter inn spiral på kvinner som ikke har født, er at det er en økt risiko for infeksjoner som igjen kan gjøre kvinnen steril.

Selvsagt er infeksjoner uønsket av andre helsegrunner også.

Hvis du (som spiralbruker) oppsøker lege umiddelbart ved endringer som økt utflod, lukt eller smerter, og bruker kondom med alle nye partnere (inntil dere begge har testet dere for sykdommer og du stoler på at han ikke smitter deg med noe), så er infeksjonsfaren minimal.

Da har du en sikker prevensjon, og når spiralen bør byttes ut (om fem år eller så?) kan du da ta en avgjørelse mht barnløshet og har antageligvis en bedre økonomi mht sterilisering. Kanskje du da har en fast partner / ektemann som heller kan sterilisere seg, det er mye billigere..

Takk for dette innlegget.

Kombinasjonen kobberspiral og kondom høres mest gjennomførbar ut ... får prøve meg på en prat med legen om dette, da.

Gjest mitt tips
Skrevet

enig med deg at det høres rart ut at det lønner seg med abort... sterilisering for kvinner er vanskligere å gjøre om på enn for menn sant? et ganske stort inngrep? er kanskje ikke så lett å utføre?

du har jo pessar og slikt da... null erfaring med slikt jeg, men om man bruker kondom i tillegg, så bør det jo være ganske så trygt.

p-ringen

Skrevet

Jeg mener p-ringen kanskje? Eller buena ventura med kondom når sjangsen for at du kan bli gravid er der. Koster jo litt, men så har du den alltid. Samt du får ikke i deg hormoner. Synes ikke du skal sterilisere deg enda. Hva om du ombestemmer deg? Kjenner noen som ikke ville ha, men ombestemte seg.. Du kan også møte en mann som vil ha barn og du vil ha barn med.

Ja, grunnen til at jeg så langt ikke har sterilisert meg, er jo nettopp dette at man aldri har noen garanti for at man aldri ombestemmer seg... men så langt i livet har jeg aldri tvilt på avgjørelsen om å ikke få barn... så jeg tenkte at kanskje det var på tide å ta konsekvensen av det (om det ikke hadde vært så dyrt da).

Hva er buena ventura?

Skrevet

p-ringen

takk, men det er som tidligere forklart uaktuelt...

Skrevet

Ville bare si noe om kobberspiral -jeg brukte det en periode og jeg hadde ikke født. For meg fungerte det ypperlig. Ikke sterkere blødninger, og ikke noe ubehag av noe slag. Så lenge man passer på å ikke bli smittet av kjønnssykdommer og sjekker underlivet regelmessig hos gynekolog, er det ikke noe større risk m.h.t infeksjoner ved spiralbruk enn ellers. (Faren er evnt. å bli steril av infeksjoner, som får et raskere "løp" enn om man ikke bruker spiral. Chlamydia, f.eks. -det er derfor mange leger sier at man bør vente til man har født. Men det er altså ingen regel at man skal vente.)

Jeg brukte det fordi jeg ikke ønsker å proppe kroppen full av hormoner som ikke bare har virkning på kjønnslivet vårt, men som har en rekke andre virkninger enn det man får informasjon om fra leger og produsenter. Jeg kommer nok til å bruke kobberspiral i fremtiden også. Nå er jeg gravid :)

Til slutt vil jeg bare advare mot sterilisering. Jeg hadde heller ikke noe ønske om barn før, men det er noe som dukket opp etterhvert, når den rette personen dukket opp, og den rette livssituasjonen. Jeg trodde ikke jeg var typen til det overhodet.

En i familien min steriliserte seg i tyveårene med samme tankegang som deg, og som 45-åring fikk hun plutselig behov for barn. Men det gikk ikke å reversere steriliseringen, og andre behandlinger var heller ikke vellykket. Det var veldig vanskelig for henne å takle, det har ført til en del problemer jeg ikke skal komme nærmere inn på nå. Poenget er at det kan være vanskelig (umulig?) å tenke seg 10-20 år frem i tid, hvem man er, hvilken livssituasjon man er i, og hvilke behov og ønsker som melder seg på et senere tidspunkt. Det kan føles så uendelig fjernt, og man kan med sikkerhet vite at man aldri ønsker seg barn, og det kan likevel endre seg med årene. Jeg tror det er dumt å ta et endelig valg rundt dette når man ennå er såpass ung som du er.

Det finnes operasjon som kan reversere sterilisering, men det er vel i dag mindre enn 50% sjanse for at den fører til ønsket resultat, så sterilisering brukt som prevensjon er fortsatt ikke mulig.

Synes du skal prøve kobberspiralen, jeg. Det hender jo at jenter blir gravide med spiral også, men såvidt jeg forstår er du ikke prinsippielt mot abort, så HVIS det skulle skjære seg, noe som er sjeldent uansett, så er jo det en utvei i så fall. Ingen prevensjonsmidler er sikre, faktisk heller ikke sterilisering. Det har hendt at det har grodd seg til igjen, dog er det utrolig sjeldent...

Skrevet

Pessar? finnes det enda?

Har aldri hørt om noen som bruker det som prevensjon, jeg. (Selv om det naturligvis ikke betyr at det ikke finnes)

Jeg forstår forsåvidt logikken i egenandelen for sterilisering for kvinner, men logikker går temmelig på trynet når hvis man setter det opp mot abort som alternativ.

Gjest ikke sign
Skrevet

Ville bare si noe om kobberspiral -jeg brukte det en periode og jeg hadde ikke født. For meg fungerte det ypperlig. Ikke sterkere blødninger, og ikke noe ubehag av noe slag. Så lenge man passer på å ikke bli smittet av kjønnssykdommer og sjekker underlivet regelmessig hos gynekolog, er det ikke noe større risk m.h.t infeksjoner ved spiralbruk enn ellers. (Faren er evnt. å bli steril av infeksjoner, som får et raskere "løp" enn om man ikke bruker spiral. Chlamydia, f.eks. -det er derfor mange leger sier at man bør vente til man har født. Men det er altså ingen regel at man skal vente.)

Jeg brukte det fordi jeg ikke ønsker å proppe kroppen full av hormoner som ikke bare har virkning på kjønnslivet vårt, men som har en rekke andre virkninger enn det man får informasjon om fra leger og produsenter. Jeg kommer nok til å bruke kobberspiral i fremtiden også. Nå er jeg gravid :)

Til slutt vil jeg bare advare mot sterilisering. Jeg hadde heller ikke noe ønske om barn før, men det er noe som dukket opp etterhvert, når den rette personen dukket opp, og den rette livssituasjonen. Jeg trodde ikke jeg var typen til det overhodet.

En i familien min steriliserte seg i tyveårene med samme tankegang som deg, og som 45-åring fikk hun plutselig behov for barn. Men det gikk ikke å reversere steriliseringen, og andre behandlinger var heller ikke vellykket. Det var veldig vanskelig for henne å takle, det har ført til en del problemer jeg ikke skal komme nærmere inn på nå. Poenget er at det kan være vanskelig (umulig?) å tenke seg 10-20 år frem i tid, hvem man er, hvilken livssituasjon man er i, og hvilke behov og ønsker som melder seg på et senere tidspunkt. Det kan føles så uendelig fjernt, og man kan med sikkerhet vite at man aldri ønsker seg barn, og det kan likevel endre seg med årene. Jeg tror det er dumt å ta et endelig valg rundt dette når man ennå er såpass ung som du er.

Det finnes operasjon som kan reversere sterilisering, men det er vel i dag mindre enn 50% sjanse for at den fører til ønsket resultat, så sterilisering brukt som prevensjon er fortsatt ikke mulig.

Synes du skal prøve kobberspiralen, jeg. Det hender jo at jenter blir gravide med spiral også, men såvidt jeg forstår er du ikke prinsippielt mot abort, så HVIS det skulle skjære seg, noe som er sjeldent uansett, så er jo det en utvei i så fall. Ingen prevensjonsmidler er sikre, faktisk heller ikke sterilisering. Det har hendt at det har grodd seg til igjen, dog er det utrolig sjeldent...

Veldig enig i det zelig skrev i midten av innlegget. Du kan komme til å ønske barn senere. Da kan du føle savn.. Vet om noen som steriliserte seg tidlig, og senere angret.

Gjest papirtiger
Skrevet

hmm.. det har jeg aldri hørt om? Hva er det da?

Regner vel med at det er hormoner det også :-(

"praktisk" er ikke det store problemet her.... sikkerhet, derimot...!

Et søk på google gir deg svar. I sverige så får ofte ungdom med risiko for blodpropp p-stav.

Skrevet

Takk for et godt og informativt svar. Jeg setter spesielt pris på din informasjon om kobberspiralen.

Dine tanker rundt sterilisering var forsåvidt ikke nye for meg, men det var likevel verd å "tygge litt på" det du sier.

Og nei, jeg er ikke prinsippiel motstander av abort - og jeg har heller ikke bestemt meg på forhånd for å ta abort dersom uhellet først skulle være ute, men sannsynligheten for abort ville nok være relativt stor. ()

Godt jeg har legetime om et par uker, så jeg får diskutert dette skikkelig (:

Skrevet

Et søk på google gir deg svar. I sverige så får ofte ungdom med risiko for blodpropp p-stav.

Takk - nå kjører jeg en svipptur over på google

Gjest P-sprøyte
Skrevet

Hvorfor ikke ta P-sprøyte holder i 3mnd. pr. gang, koster bare 72 kr. + legebesøk i blandt, sett sprøyta selv.

Gjest papirtiger
Skrevet

Hvorfor ikke ta P-sprøyte holder i 3mnd. pr. gang, koster bare 72 kr. + legebesøk i blandt, sett sprøyta selv.

P-sprøyte kan da ikke settes inn selv. Det må helsepersonell gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...