Gå til innhold

NHD/andre: ang. friskmelding når man ikke er frisk

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i ett år nå, blant annet pga. depresjon.

Jeg var nå nødt til å friskmelde meg, selv om jeg ikke føler meg helt frisk. Grunnen til det er at jeg ikke har råd til å gå på rehabilitering, som er alternativet etter ett års sykemelding. Hvis jeg går over på rehabilitering, så får jeg bare 60 prosent av sykepengene, og det kan jeg ikke leve av. Særlig ikke nå som det mest sannsynlig blir slutt mellom meg og samboeren.

Gikk arbeidsledig før jeg ble syk, dermed er jeg arbeidsledig nå også. Og selv om jeg altså fortsatt er syk, så er jeg jo nødt til å takke ja til en evt. jobb fra Aetat... Ellers mister jeg dagpengene.

Nå er jeg ikke så kjent med trygdesystemet, så jeg lurer på om noen andre her har noen erfaringer? Finnes det ingen andre alternativer enn friskmelding?

Er det ikke litt dumt at en person som ikke er frisk må friskmeldes fordi hun ikke har råd til å gå på rehabilitering?

Er rehabilitering det samme som attføring?

Håper på svar.

Fortsetter under...

Rehabilitering er ikke det samme som attføring.

Rehabilitering er en forlengelse av sykepenger, mens attføring handler om å få deg tilbake til arbeidslivet.

(Se på Trygdeetaten og Aetats hjemmesider for å lese mer)

Hvis du ikke har nok penger å leve for gjennom rehabiliteringspenger kan du søke sosialkontoret om supplerende sosialhjelp.

Så lenge du ikke er frisk nok til å arbeide burde du få rehabiliteringspenger. Kravet er at du går i behandling.

Rehabilitering er en forlengelse av sykepenger, mens attføring handler om å få deg tilbake til arbeidslivet.

Hvis du ikke har nok penger å leve for gjennom rehabiliteringspenger kan du søke sosialkontoret om supplerende sosialhjelp.

Så lenge du ikke er frisk nok til å arbeide burde du få rehabiliteringspenger. Kravet er at du går i behandling.

Sosialstasene er veldig lave. 3880 i måneden skal dekke mat, klær, transport, medisiner osv.

Du får altså ikke sosialstønad dersom du har over 3880 kr i måneden å leve for.

Sosialkontoret dekker husleie og strøm, men ikke ubegrenset. Det kan hende du vil bli bedt om å finne et billigere sted og bo. Selge hus, bil ol.

Ikke for å svartmale, men det kan være greit å vite om det sånn at du kan sjekke det opp..

Sosialstasene er veldig lave. 3880 i måneden skal dekke mat, klær, transport, medisiner osv.

Du får altså ikke sosialstønad dersom du har over 3880 kr i måneden å leve for.

Sosialkontoret dekker husleie og strøm, men ikke ubegrenset. Det kan hende du vil bli bedt om å finne et billigere sted og bo. Selge hus, bil ol.

Ikke for å svartmale, men det kan være greit å vite om det sånn at du kan sjekke det opp..

"Du får altså ikke sosialstønad dersom du har over 3880 kr i måneden å leve for."

Det som sosialkontorene jobber ut i fra er _veiledende satser_, Det vil si at de skal bruke skjønn og vurdere hver enkelt klient for seg. (Men det er nok slik at satsene brukes nærmest som fasit op en del kontorer)

Det kan skje at de setter som vilkår at man flytter til rimeligere bolig, om det er urimelig høye boutgifter.

Men for en person som har psykiske lidelser så kan det argumenteres for at flyttingen vil utgjøre en såpass stor påkjenning at det strider mot andre mål i sosialtjenesteloven.

"Du får altså ikke sosialstønad dersom du har over 3880 kr i måneden å leve for."

Det som sosialkontorene jobber ut i fra er _veiledende satser_, Det vil si at de skal bruke skjønn og vurdere hver enkelt klient for seg. (Men det er nok slik at satsene brukes nærmest som fasit op en del kontorer)

Det kan skje at de setter som vilkår at man flytter til rimeligere bolig, om det er urimelig høye boutgifter.

Men for en person som har psykiske lidelser så kan det argumenteres for at flyttingen vil utgjøre en såpass stor påkjenning at det strider mot andre mål i sosialtjenesteloven.

Uttrykte meg nok litt uklart.. Det er minstesatsen som er på 3880 kr i måneden.

Men det er nok som du sier at det er den satsen som oftest blir brukt.

Uttrykte meg nok litt uklart.. Det er minstesatsen som er på 3880 kr i måneden.

Men det er nok som du sier at det er den satsen som oftest blir brukt.

Og danne satasen varierer igjen fra kommune til kommune, stemmer ikke det? Den kan altså i noen kommuner være høyere, i andre lavere. Her i Trondheim tror jeg f eks den er lavere (Høyre-bystyre).

Annonse

Gjest ung jente-76

Sjekk opp alt på forhånd via trygdekontoret og få alt på papir fra de.. har en kamerat som sliter veldig på trygdeetaten og sosialen, han er uføretrygdet og fikk de to første årene 4000 kr fra sosialen å leve for pr måned, så fikk han endelig hjelp fra trygdekassen, ca 4000kr, så skulle han få dekket husleie på 6000,- trodde han.. men de sender kun ut 3000 til husleien og mener han må ta resterende halvparten fra de 4000,- til så da har han 1000kr til mat, bil etc.. uansett kommer han aldri opp til et beløp over 7000,- bortsett fra å få dekket noe legeregning, tannlege etc.. dette har gått utover hans mor som har tatt hundretusenvis i lån (som hun egentlig ikke har råd til) for å hjelpe sønnen sin.. men dette er hans opplevelse.. bare advarer hvor vanskelig systemet kan være.. så sjekk alt på forhånd og be om alt de sier skriftlig!! for de kan fort handle og love to forskjellige ting!!!

Og danne satasen varierer igjen fra kommune til kommune, stemmer ikke det? Den kan altså i noen kommuner være høyere, i andre lavere. Her i Trondheim tror jeg f eks den er lavere (Høyre-bystyre).

Minstesatsen varierer ikke. Den blir fastsatt fra statlig hold.

Men En høyreby skulle vel helst sett at alle hadde mindre penger og lavere lønninger så bedriftseierene kunne gni seg i fingeren og kjøre rundt i svindyre biler...

Skrevet med et lite glimt i øyet...

Sjekk opp alt på forhånd via trygdekontoret og få alt på papir fra de.. har en kamerat som sliter veldig på trygdeetaten og sosialen, han er uføretrygdet og fikk de to første årene 4000 kr fra sosialen å leve for pr måned, så fikk han endelig hjelp fra trygdekassen, ca 4000kr, så skulle han få dekket husleie på 6000,- trodde han.. men de sender kun ut 3000 til husleien og mener han må ta resterende halvparten fra de 4000,- til så da har han 1000kr til mat, bil etc.. uansett kommer han aldri opp til et beløp over 7000,- bortsett fra å få dekket noe legeregning, tannlege etc.. dette har gått utover hans mor som har tatt hundretusenvis i lån (som hun egentlig ikke har råd til) for å hjelpe sønnen sin.. men dette er hans opplevelse.. bare advarer hvor vanskelig systemet kan være.. så sjekk alt på forhånd og be om alt de sier skriftlig!! for de kan fort handle og love to forskjellige ting!!!

Hvis pengene ikke strekker til så er det lov å klage. En skal ha penger til nødvendig behandlingg, mat, klær og rimelige fritidsaktiviteter.

Legg fram et budsjett eller forelså å tegne opp et budsjett på sosialen så ser de at det ikke går opp. Dokumenter alt av utgifter.

Foreldre som har barn som er ferdige med videregående skal ikke måtte ta opp lån for å forsørge de voksne barna sine.

Takk for svarene begge to. :)

Problemet mitt er at det er en stor skam for familien hvis jeg skal gå på sosialkontoret. Ikke at de er så fine, altså, men de mener at det er et stort skritt i feil retning, og at man fort kan bli slapp av å "få" penger på den måten. Jeg er litt uenig der, det burde da ikke være en skam å be om hjelp, det er en rettighet vi har.

Egentlig så hadde det vært greit bare å få hjelp til husleien, men...

Jeg har rett på rehab.-penger, for jeg går fortsatt til behandling og går på medisiner. Men det blir nok til at jeg må begynne å jobbe. Da får jeg i det minste noe annet å tenke på. Men det skal veldig lite til for å vippe meg av pinnen, jeg er fortsatt tidvis deppa og har dårlig selvtillit.

Men men... Det ordner seg vel. I verste fall må jeg flytte hjem til foreldrene mine for en stund, men da synes jeg det er mer "voksent" å be om hjelp på sosialkontoret for å kunne stå på egne ben. Å flytte "hjem" når man har bodd flere år alene er jo litt nedtur...

Minstesatsen varierer ikke. Den blir fastsatt fra statlig hold.

Men En høyreby skulle vel helst sett at alle hadde mindre penger og lavere lønninger så bedriftseierene kunne gni seg i fingeren og kjøre rundt i svindyre biler...

Skrevet med et lite glimt i øyet...

Takk for interessante opplysninger og kommentarer, alle sammen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...