Gå til innhold

Ungdommer smake alkohol hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Interessant

Hvor gammel var du da dine foreldre lot deg smake alkohol hjemme? Og da mener jeg ikke en slurk bare, men at du fikk et glass øl eller vin til maten feks.

Har inntrykk av at de fleste får et glass en eller annen gang i perioden mellom konfirmasjon og attenårsgrensa.

Selv så regner jeg med at ungene kommer til å prøve ut alkohol i disse årene, og det er jo naturlig. Gjorde det selv da jeg var på den alderen. MEN selv om jeg fikke kommer til å lage noe stort nummer av om de kommer beruset hjem, så er det noe som holder igjen når det gjelder å servere dem alkohol hjemme før de er atten. Selv om vi nyter alkohol. Etter atten er det liksom greiere.

Hvordan ble dette løst hos dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115260-ungdommer-smake-alkohol-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke øl hjemme før jeg var 18,- min mor sa alltid; "man skjenker ikke barna sine" :-)...vel, jeg fikk vel ikke så mye øl da jeg var 18 heller, for da var jeg allerede samboer..

Jeg har samme innstilling, det er ikke HJEMME at barna skal føle at norske lover brytes. Vi vil være samvittigheten deres. MIn datter på 12 er irritert på meg for hun får ikke engang Red Bull - mens det får hun hos faren sin. Det STÅR da vitterlig på boksen at det ikke egner seg for barn og gravide.

Jeg syns ikke det er noe dilemma å følge loven eller sunne spilleregler.

En slurk eller to fikk jeg vel smake fra 15-16 års alderen. Men så mye som et glass vin / en flaske med øl fikk jeg vel ikke før jeg var rundt 18. Og selv da var det MEGET sjelden.

Jeg er i mot å la ungdom smake alkohol hjemme før de er gamle nok til å kjøpe det selv, og kommer ikke til å la mine barn gjøre det.

Jeg fikk ikke alkohol hjemme før jeg var 18. Jeg er enig med flere her: det er ulovlig, og hjemmet bør være et sted der man følger loven. Jeg regner vel med at avkommet prøver alkohol før 18-årsgrensen, men da skal hun vite at det er ikke med min velsignelse.

Annonse

jeg ble tilbudt å smake på konfirmasjonen, men var ikke så interessert. har nok noe med oppdragelsen min å gjøre (litt usikker på hvordan de fikk til å oppdra meg så godt men...) alkohol var rett og slett ikke spennende for meg, og er det fortsatt ikke.

moren min fortalte meg alt om alkohol. hun visste før meg omtrent at folk i klassen min sikkert drakk. hun fortalte om det å bli full, at sikkert mange skrøt av det. at man ble full på forskjellige måter, noen ble trøtte, noen ble veldig morsomme, noen ble hissige, andre veldig skravlete og høylytte... var ikke noe hemmelig og forbudt med dette. men hun sa at om jeg var på fest, så var det helt greit å ta seg et glass øl, det var ikke så farlig. tror jeg fikk med meg en øl eller to da jeg var 17 på fest. (vet mange foreldre bommer her, tror de har kontroll om de gir ungen drikke, og så gjør det bare at ungen får dobbelt opp. samme om hun får med en vin å dele med venninna, så har venninna med en også...)

så det var kanskje denne alminnelige måten å snakke om alkohol på som gjorde at jeg ikke syntes det var spennende. mamma sa at om jeg ble full, ville hun at jeg kom hjem, hun skulle ikke bli sur.

samme med røyk, hun sa hun kunne kjøpe en til meg så jeg fikk smake, så kunne jeg si at jeg ikke likte det om noen spurte, det hadde funket for henne da hun var ung. jeg så bare dumt på henne og sa at jeg vel bare kunne si at jeg ikke hadde lyst på? eller lyve om at jeg hadde smakt hvis jeg følte det var lettere...

har vel bare ikke behov for å teste ting jeg kanskje... mange som har det har jeg merket... mulig det er gener og ikke oppdragelse?

når jeg er hjemme nå blir jeg sjenket litt av min far... -smile- han synes vi studenter er rare som heller vil ha cola til maten enn øl, når vi kan få en øl av ham helt gratis.

har det ikke noe særlig morsommere når jeg er full jeg, begynt å drikke mest fordi det er godt faktisk... merkelig det der, mulig jeg har begynt å bli voksen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...