Gå til innhold

Min venninnes mann er spillegal...

Anbefalte innlegg

Hei!

Man leser jo stadig i media om spillegalskap i forskjellig form, og det er helt klart at dette er blitt et stort problem for mange...

Jeg har en venninne som har vært sammen/samboer med en mann i ca. 10 år. Hun har et barn fra tidligere forhold, og de har to barn sammen.

For ca. 5 år siden begynte denne mannen å putte penger på spilleautomater, og har siden vært mer eller mindre hektet... Det er som om han blir ruset, og han glemmer både tid og sted.

Jeg synes det er helt forferdelig å se hvordan han "spiller bort" alle de kronene de kunne brukt til fornuftige (og kanskje mindre fornuftige) ting. Begge har en god inntekt, men gjennom hans spillegalskap forsvinner ALT og mer til, og hun har vært nødt til å ta opp forbrukslån (med kjempehøy rente) for å dekke innkasso-saker og ubetalte regninger...

Jeg har forsøkt å snakke med henne, han - og komme med konkrete forslag til hva de kan gjøre. Mest av alt synes jeg hun burde "pakke snippesekken sin" og reise, men hun har allerede et brutt samboerskap bak seg, og ønsker ikke å gjøre det igjen. Jeg vet hun ville klart seg mye bedre økonomisk alene.

Han kommer stadig med lovnader om å slutte, kan holde seg i 1-2 mnd. og på'n igjen... - Hun har truet med å flytte, og det ender med at han lover at hun skal få kredittkortene hans (og hans lønn inn på hennes konto) - foreløpig har det ikke skjedd (han trekker seg i siste liten).

Han trenger åpenbart hjelp, men er ikke villig til å søke det (vet det finnes behandlingsformer osv.) hvor hun kan søke hjelp.. Han hevder han ikke trenger det, og kan slutte når som helst...

Jeg synes det er helt forferdelig å se hvordan en familie som i utgangspunktet kunne hatt god råd og et fint liv, blir sittende som gjeldslaver.

Hun hevder at han har alle de andre kvaliteter og at hun elsker han (bare han hadde gitt seg med spilling...) - men etter min mening kan hun da ikke ha mye respekt og tillit igjen..

Er det noen av dere som har noen konkrete råd/hjelp å gi med i forhold til hvordan jeg kan hjelpe min venninne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/115275-min-venninnes-mann-er-spillegal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be henne tenke på ungene, de skal i alle fall ikke vokse opp i et hjem på kanten av økonomisk ruin fordi faren/stefaren ikke klarer å styre seg foran spilleautomatene!

Hvis hun vil ordne opp i dette selv så må hun forlange å få full eneråderett over hans lønn og klippe i stykker hans kredittkort, går han ikke med på det så burde hun pakke snippeska, men jeg vet at det ikke er lett. I tillegg bør hun forlange at han søker hjelp og får behandling.

Selvfølgelig sier han at han kan slutte når som helst, det er vel et av de sikreste tegnene på avhenighet det.

Du bør få kona, men helst mannen til å enten ta kontakt med lege, sosialkontoret i kommunen eller helst ringe hjelpetelefonen 80080040.

Dette kan du ringe selv også og spørre hva du skal gjøre for å hjelpe dem. Det er ikke stort du kan gjøre hvis han ikke ønsker hjelp, men kanskje kan du få en av dem til å ta kontakt selv, så de blir mer opplyst og motivert for å komme seg ut av dette.

Dette er som alkoholisme og de vil ikke innrømme at de har ett problem. Derfor kan det være vanskelig å gi dem hjelp også.

Men forsøk å overtale kona hans til å ringe.

Dette er tragiske saker.

Gjest ikkenicknå

Dette kjenner jeg dessverre så alt for godt til... En av mine beste venner lider av spillegalskap, og har gjort det i mange år nå. Før var det automater, nå er det hest.

Det finnes hjelp å få, det ligger en bra behandlingsinstitusjon i Lunde i Sverige. (Litt nord for Sundsvall)

http://www.korpberget.com

Gjest ikke sign

Kjenner et par der han spiller. De har barn, og forholdet skranter.. Han forfalsket hennes underskrift for å få penger. Han spiller for det lille de har... Han vet han trenger hjelp, men lover at han skal slutte.. forbedrer seg en kort tid og så er det påan igjen. Trist og dumt. De har det slik enda, og hun er nervøs pga utgiftene. Nå måtte de selge huset, og bor i en kjellerleilighet. De tjener lite på dette, og det var dumt av dem å selge nå. Jeg tror det eneste som nytter er at man innser problemet, søker og får hjelp! Man må ville det. Kona må ha ansvar for alt. Han skal ikke kunne ta ut av noen konto!! Det må bli slik, som om han var et barn..

Be henne tenke på ungene, de skal i alle fall ikke vokse opp i et hjem på kanten av økonomisk ruin fordi faren/stefaren ikke klarer å styre seg foran spilleautomatene!

Hvis hun vil ordne opp i dette selv så må hun forlange å få full eneråderett over hans lønn og klippe i stykker hans kredittkort, går han ikke med på det så burde hun pakke snippeska, men jeg vet at det ikke er lett. I tillegg bør hun forlange at han søker hjelp og får behandling.

Selvfølgelig sier han at han kan slutte når som helst, det er vel et av de sikreste tegnene på avhenighet det.

Tusen takk til alle tre for svarene. Jeg er helt enig i at hun bør gjøre noe, spesielt for barnas skyld. Likevel kan jeg gjøre annet enn å gi råd, for det er hun selv som må ta initiativet til hjelp (da han ikke innser at det er noe problem..). Det rare er at han frem til for 5 år siden, var den beste økonom, med minst en månedslønn på kontoen når neste kom. Var forsiktig, sparte og flink med penger. Kan også presetere å bli "sur" på min venninne hvis hun en sjelden gang kjøper noe til seg eller barna og mener hun sløser... Huff, det er til å bli sprø av...

Jeg skal gi henne de linkene jeg har fått av dere - men er redd hun nærmest har resignert og "gitt opp". Merker også hun oftere enn før ønsker å "gå ut på livet" på egenhånd og kanskje prøver å velge varianten "flykte fra virkeligheten"...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...