Gå til innhold

Si meg: må man være fanatisk for å gå ned i vekt? :(

Anbefalte innlegg

Gjest såpeboble :)
Skrevet

La meg få presentere deg for meg:

Jeg er en rund og blid og MATGLAD jente, jeg har gode venner, gode egenskaper,god jobb osv.

Men dessverre er jeg også i besittelse av en del dårlige sider. Jeg er f.eks SVÆRT viljesvak i forhold til god og fet mat.

Jeg vet at for å gå ned i vekt må jeg ofre noe, men må jeg ofre ALT?

Når jeg leser introer til slankedietter så får jeg noia av setninger som "Kutt ut sukker,fett,smør på skiva,dropp ditt og datt. Fjern ditt, ikke spis det eller det.."

Jeg mener..kan man ALDRI kose seg og samtidig gå ned i vekt?

Er det ingen som har lyktes med det?

Jeg er veldig innstilt på å forandre hverdagskosten,men jeg kunne gjerne sett at det var mulig å unne seg en brødskive med nugatti, en iskrem eller litt smør på brødskiva av og til.For å ikke snakke om Brød, som er så uglesett..

Men når jeg får kommentarer om alt jeg for all del må holde meg langt unna, hvis ikke kommer fanden selv og tar meg, ja da mister jeg motet.

Så kort oppsumert; jeg lurer på om noen her har erfaring med "ikke-fanatisk" slanking?

Jeg hører gjerne fra deg :)

Hilsen 28 år gammel glad og lubben jente :)

petter smart
Skrevet

Dersom du prøver å unngå alt unødvendig sukker, dvs brus og godter og ikke spiser masse chips o.l. og samtidig trener en del kan du spise stort sett det du vil.

Det viktigste når en skal gå ned i vekt/bli sunnere er å trene, både styrke og utholdenhet.

Skrevet

det er klart du kan kose deg, men du må på en måte ha litt kontroll over kosen. lørdag er kosedag for min del. om jeg er på fest utenom dette og det serveres potetgull, så tar jeg bare noen få flak, istedenfor å spise hele bollen.

men ja, det kreves selvkontroll. det er så utrolig lett å kose seg litt på kvelden på en hverdag, eller bare ta en sjokolade etter lunsj eller... sant? og jeg drikker nå lightbrus istedenfor brus. grape soda og mozell eksempel kjenner jeg ikke forskjell på når de er light, og jeg har vent meg til fun light og farris. og vann...

har med vaner å gjøre, og litt disiplin. og så må man jo helst trene iallfall en gang i uken da. for å få igang forbrenningen. studentmedlemskap på aerobiksenteret, eller en joggekamerat funker her...

og så er det det med å bare spise litt mindre. om du tar en brødskive til frokost med nugatti istedenfor tre med gulost eksempel... prioritere litt her.

jeg er alltid litt sulten de første ukene når jeg starter. fælt å komme seg på trening, hardt å stå imot alle fristelsene. men så går det faktisk over. og jeg koser meg masse, med litt sunnere mat enn ellers, og litt mindre mengder.

klarer meg nå på kino med kanskje seks-syv smågodtting istedenfor en diger pose eksempel...

og har blitt helt hektet på guacamoledip som jeg unner meg i helgen... må kanskje kutte ned på tortillachipsen bare... men siden det er lørdag, så har jeg jo lov.

og vin istedenfor øl og slikt.

lykke til!

Skrevet

Spis en skive med nugatti et par ganger i uka istedet for et par ganger om dagen. Kutt ut smør under leverpostei og syltetøy, men ha litt under osten så det ikke blir så tørt. Drikk skummet melk om du må ha melk. Drit i lettbrus, hvis du absolutt _må_ ha brus så ta en halvt glass vanlig brus, sukker er bedre for kroppen enn de kunstige søtningsstoffene.

Spis litt sjokolade på lørdag, en liten melkesjokolade istedet for en på 400 g f.eks.

Ta trappa istedet for heisen, om du ikke orker å gå alle trappene så gå en eller to og ta heisen resten! Gå av bussen en holdeplass før og gå resten av veien. Ta på walkman med noe kjapp musikk og gå en kveldstur. Sykkeltur med walkman er kjempegøy! Eller med lydbok.

Da vil du gå litt ned i vekt samtidig som du koser deg innimellom. :o) Lykke til!

Gjest ferskentre
Skrevet

Hei! Jeg mener man skal spise sundt og godt. Ikke kutte ut alt, men heller spise mindre av snop osv. Du kan da selvsagt spise nugatti på en brødskive, men ikke på alle hver dag! Og man skal kose seg en kveld i uken, f.eks. lørdagen. Og dessuten skal slanking ta lang tid! Man skal spise sunnere, ikke så mye smør og saus og fet mat. Og jeg mener brød hører med! Ikke frans, men kneip eller grovt. Spis frukt og grønt hver dag, drikk et glass vann før måltidet. Er du småsulten og må ha noe.. velg en frukt eller yoghurt (med müsli f.eks.) før sjokoladen... Man trenger ikke velge lett-brusen, men drikke vanlig. Bare ikke litervis! For det er mengden det kommer an på. Slanking skal ta tid, og man skal ikke stresse med det! Er du i selskap en dag så kos deg! Ingen krise det! Bare ikke spis altfor mye kake.. Og det er viktig at du ikke bare tenker "mat" og slanking. Gå en liten tur hver dag, mer skal ikke til! Ikke gå på badevekta!! Gjem den..

Gjest ferskentre
Skrevet

det er klart du kan kose deg, men du må på en måte ha litt kontroll over kosen. lørdag er kosedag for min del. om jeg er på fest utenom dette og det serveres potetgull, så tar jeg bare noen få flak, istedenfor å spise hele bollen.

men ja, det kreves selvkontroll. det er så utrolig lett å kose seg litt på kvelden på en hverdag, eller bare ta en sjokolade etter lunsj eller... sant? og jeg drikker nå lightbrus istedenfor brus. grape soda og mozell eksempel kjenner jeg ikke forskjell på når de er light, og jeg har vent meg til fun light og farris. og vann...

har med vaner å gjøre, og litt disiplin. og så må man jo helst trene iallfall en gang i uken da. for å få igang forbrenningen. studentmedlemskap på aerobiksenteret, eller en joggekamerat funker her...

og så er det det med å bare spise litt mindre. om du tar en brødskive til frokost med nugatti istedenfor tre med gulost eksempel... prioritere litt her.

jeg er alltid litt sulten de første ukene når jeg starter. fælt å komme seg på trening, hardt å stå imot alle fristelsene. men så går det faktisk over. og jeg koser meg masse, med litt sunnere mat enn ellers, og litt mindre mengder.

klarer meg nå på kino med kanskje seks-syv smågodtting istedenfor en diger pose eksempel...

og har blitt helt hektet på guacamoledip som jeg unner meg i helgen... må kanskje kutte ned på tortillachipsen bare... men siden det er lørdag, så har jeg jo lov.

og vin istedenfor øl og slikt.

lykke til!

Tror ikke lett-saft og brus er det beste, jeg! Heller vanlig saft/brus men ikke så mye! Tror vanlig saft dessuten er sunnere selv om den nok inneholder mye sukker. Og det er så mye skummelt i lettbrusen....

Gjest over til noe annet
Skrevet

Spis en skive med nugatti et par ganger i uka istedet for et par ganger om dagen. Kutt ut smør under leverpostei og syltetøy, men ha litt under osten så det ikke blir så tørt. Drikk skummet melk om du må ha melk. Drit i lettbrus, hvis du absolutt _må_ ha brus så ta en halvt glass vanlig brus, sukker er bedre for kroppen enn de kunstige søtningsstoffene.

Spis litt sjokolade på lørdag, en liten melkesjokolade istedet for en på 400 g f.eks.

Ta trappa istedet for heisen, om du ikke orker å gå alle trappene så gå en eller to og ta heisen resten! Gå av bussen en holdeplass før og gå resten av veien. Ta på walkman med noe kjapp musikk og gå en kveldstur. Sykkeltur med walkman er kjempegøy! Eller med lydbok.

Da vil du gå litt ned i vekt samtidig som du koser deg innimellom. :o) Lykke til!

Fikk du smakt sitronvann med honning? Godt, ikke sant?

Skrevet

Fikk du smakt sitronvann med honning? Godt, ikke sant?

Det har jeg helt glemt! Men jeg skal prøve å huske det, det høres godt ut. :o)

Gjest for det er nemlig godt!  u/t
Skrevet

Det har jeg helt glemt! Men jeg skal prøve å huske det, det høres godt ut. :o)

.

Skrevet

Man kan godt kose seg og samtidig gå ned i vekt - men man må kose seg med visse begrensninger.

Først og fremst: Skal man gå ned i vekt så må man trimme. Delvis for å øke kroppens forbrenning - delvis for å utvikle mer muskulatur som igjen øker forbrenning; såfremt de brukes.

Videre: Store måltider bør og må bli historie. Spis lite og ofte - gjerne et lite måltid annenhver time. Eller småmåltider hver time. Selv om totalmengden du spiser av mat er den samme som før, vil den forbrennes bedre, da mange og små måltider fører til jevnt god forbrenning av maten man spiser hele dagen.

Hva man ikke skal spise og drikke: Mat med mye sukker. Med andre ord: Ikke Cola og sjokolade på hverdagene (men unn deg gjerne dette på lørdagskvelden). Kaker og slikt bør unngås; med mindre man greier å holde seg til svært små mengder (et kakestykke til kaffekoppen når man kommer hjem fra jobb eksempelvis - men kun -et-. Vet av erfaring at den biten er svært så vanskelig...).

Ellers kan man spise som vanlig - såfremt man trimmer daglig. Er man i dårlig form - start med en liten spasertur på en time eller to daglig. Når vinteren kommer, kan du jo tilby deg å måke snø for de eldre som bor i nærheten *s*

Dette er noe som fungerer. men selvsagt - man merker ingen forandringer over natta. Ting Tar Tid - det er noe man må leve med.

Skrevet

Tror ikke lett-saft og brus er det beste, jeg! Heller vanlig saft/brus men ikke så mye! Tror vanlig saft dessuten er sunnere selv om den nok inneholder mye sukker. Og det er så mye skummelt i lettbrusen....

nå snakket vi om å gå ned i vekt sant? da er lettbrus bra i en overgangsperiode. selvsagt er det bedre med farris og vann, men det er utrolig mye sukker i vanlig brus og saft (iallfall gøy)... så får man heller utsette seg for noen e'er!

Skrevet

nå snakket vi om å gå ned i vekt sant? da er lettbrus bra i en overgangsperiode. selvsagt er det bedre med farris og vann, men det er utrolig mye sukker i vanlig brus og saft (iallfall gøy)... så får man heller utsette seg for noen e'er!

Jeg utsetter meg heller for sukker enn for e-stoffer som kan føre til hjerneskade. Men det er nå meg da. :o)

Skrevet

Jeg utsetter meg heller for sukker enn for e-stoffer som kan føre til hjerneskade. Men det er nå meg da. :o)

hva slags hjerneskade da? hjernen min tenker og gjør så mye rart, at den kanskje hadde hatt godt av å lammes litt... -smile- neida... tror ikke man får hjerneskade av et glass lettbrus eller to jeg da. mulig jeg er dum og naiv. men som sagt, det beste er farris.

Skrevet

hva slags hjerneskade da? hjernen min tenker og gjør så mye rart, at den kanskje hadde hatt godt av å lammes litt... -smile- neida... tror ikke man får hjerneskade av et glass lettbrus eller to jeg da. mulig jeg er dum og naiv. men som sagt, det beste er farris.

Jeg er enig. Ingen drikker vel flere liter lettbrus hver eneste dag. Jeg synes det noen ganger kan bli litt vel mye hysteri rundt disse E-stoffene.

Gjest hysterika non
Skrevet

En venninne av meg er også "livredd" for allslags e-stoffer som hun sier en kan få hjerneskade og det som verre er, av.

Det hører med til historien at hun røyker daglig.

Skrevet

Jeg er enig. Ingen drikker vel flere liter lettbrus hver eneste dag. Jeg synes det noen ganger kan bli litt vel mye hysteri rundt disse E-stoffene.

Der tar du nok feil. Jeg veit om mange som drikker flere liter Cola light/Pepsi Max/TabXtra om dagen. Jeg har forresten vært en av dem sjøl. ;o)

Skrevet

Det er da mange som drikker både en og flere 1 1/2 liters flasker med svart lettbrus om dagen! Jeg fatter ikke at verken tør eller greier det, det smaker jo dritt!

Gjest Lightern
Skrevet

Jeg drikker flere liter lettbrus om dagen. Veier 53 kilo og føler meg heller ikke særlig surrete i hodet.

Skrevet

Det er da mange som drikker både en og flere 1 1/2 liters flasker med svart lettbrus om dagen! Jeg fatter ikke at verken tør eller greier det, det smaker jo dritt!

Drikker man 2 liter cola light hver eneste dag i flere år er det ikke normalt, men ingen tar skade av noen glass i ny og ne. Alt med måte.

Gjest Colalight
Skrevet

Drikker man 2 liter cola light hver eneste dag i flere år er det ikke normalt, men ingen tar skade av noen glass i ny og ne. Alt med måte.

Jeg har drukket en liter colalight hver eneste dag i 10-15 år... Og formen min er ypperlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...