Gå til innhold

Oppdatering på alt som skjer i verden

Anbefalte innlegg

Gjest stressa og lei

Går til behandling for andre problemer hvis det er relevant. Ikke tatt opp dette med behandler for er så mye annet i tilegg til dette.

Nå i det siste har jeg merket at jeg blir mer stresset av at jeg ikke klarer "oppdatere" meg fort nok på nyheter, forum, aviser, alt som skjer. Får ikke med meg alt, strekker ikke til osv. Er det noe jeg kan gjøre selv for å slutte med å føle slikt press på å å opptarere meg selv på alt?

Føler heller ikke at jeg kan nok, må lese fagbøker og fagartikler, kan ikke nok, er ikke flink nok.

Stress!!!

Fortsetter under...

Gjest Ms Granger

Her kjente jeg meg godt igjen. Jeg hadde det slik for et par siden.Skulle ha med meg alt som skjedde, og forstå alt som skjedde. Jeg leste og mye faglitteratur og nærmest pugget den.

Men nå gjør jeg ikke det lengre. Jeg kom frem til at dette ikke var bra for meg fordi jeg tok alt det vonde som skjer i verden veldig innover meg. Men samtidig fikk jeg en slags rus av å holde på med dette. Følelsen av å ha det totale overblikk og stadig oppdage nye sammenhenger gjorde at jeg følte meg ruset. Det kjentes nærmest som jeg var lettet 20cm over bakken og flydde avgårde som en vind. Jeg ble avhengig av å holde på med dette. Jeg fikk et veldig oppblåst selvbilde og kunne nok virke veldig arrogant.Jeg hadde også fryktelig lyst til å studere alt av samfunnsfag på universitetet.

Jeg fant ut at jeg ikke kunne gjøre dette fordi det ville spise opp all fritiden min også. Og at jeg på grunn av "rusen" av å holde på med disse kom til å få problemer med å bli alminnelig godt likt pga. arrogansen som fulgte rusen.

For å avvenne meg fra denne voldsomme kunnskapshungeren mått jeg rett og slett sette helt klare grenser for hvordan jeg skulle forholde meg til nyhetssendinger, aviser og fabøker. Jeg bestemte at jeg kun skulle se kveldsnyhetene, bare lese en avis hver dag og kun lese fagbøker som dekket et spesielt område. Og ikke skulle velge en utdanning som kom til å ødelegge familieliv og vennskap. Det var kjempevanskelig å gi slipp på denne avhenigheten og rusen, men det gikk.

Jeg sliter med dårlig selvtillit og skjemmes mye av meg selv for det jeg sa og gjorde når jeg var "informasjonsrua". Jeg vil ikke at dette skal fortsette.

Nå studerer jeg realfag og har funnet ut at det i grunnen er ganske interesant, selv om jeg ikke svever av gårde av den grunn. Og jeg greier å legge arbeidet i fra meg når jeg er ferdig med det.

Jeg er normalt godt likt nå og har fått mange nye venner, selvtillitten er på tur opp igjen.

Går forresten også i behandling...

Du blir nok kvitt denne trangen til informasjon etterhvert, eller med mye innsats.

Føler du også en rus når du tilgner deg/har tilegnet deg ny kunnskap?

Klem

Gjest stressa og lei

Her kjente jeg meg godt igjen. Jeg hadde det slik for et par siden.Skulle ha med meg alt som skjedde, og forstå alt som skjedde. Jeg leste og mye faglitteratur og nærmest pugget den.

Men nå gjør jeg ikke det lengre. Jeg kom frem til at dette ikke var bra for meg fordi jeg tok alt det vonde som skjer i verden veldig innover meg. Men samtidig fikk jeg en slags rus av å holde på med dette. Følelsen av å ha det totale overblikk og stadig oppdage nye sammenhenger gjorde at jeg følte meg ruset. Det kjentes nærmest som jeg var lettet 20cm over bakken og flydde avgårde som en vind. Jeg ble avhengig av å holde på med dette. Jeg fikk et veldig oppblåst selvbilde og kunne nok virke veldig arrogant.Jeg hadde også fryktelig lyst til å studere alt av samfunnsfag på universitetet.

Jeg fant ut at jeg ikke kunne gjøre dette fordi det ville spise opp all fritiden min også. Og at jeg på grunn av "rusen" av å holde på med disse kom til å få problemer med å bli alminnelig godt likt pga. arrogansen som fulgte rusen.

For å avvenne meg fra denne voldsomme kunnskapshungeren mått jeg rett og slett sette helt klare grenser for hvordan jeg skulle forholde meg til nyhetssendinger, aviser og fabøker. Jeg bestemte at jeg kun skulle se kveldsnyhetene, bare lese en avis hver dag og kun lese fagbøker som dekket et spesielt område. Og ikke skulle velge en utdanning som kom til å ødelegge familieliv og vennskap. Det var kjempevanskelig å gi slipp på denne avhenigheten og rusen, men det gikk.

Jeg sliter med dårlig selvtillit og skjemmes mye av meg selv for det jeg sa og gjorde når jeg var "informasjonsrua". Jeg vil ikke at dette skal fortsette.

Nå studerer jeg realfag og har funnet ut at det i grunnen er ganske interesant, selv om jeg ikke svever av gårde av den grunn. Og jeg greier å legge arbeidet i fra meg når jeg er ferdig med det.

Jeg er normalt godt likt nå og har fått mange nye venner, selvtillitten er på tur opp igjen.

Går forresten også i behandling...

Du blir nok kvitt denne trangen til informasjon etterhvert, eller med mye innsats.

Føler du også en rus når du tilgner deg/har tilegnet deg ny kunnskap?

Klem

Ja, jeg blir litt "rusa" når jeg oppdager sammenhenger og nye ting.

Har bena pent plantet på jordet, jeg er ikke kjepphøy eller noe. Har elendig selvtillit f.eks.

Vil jo lære og følge med. Synes jeg har godt av å kunne ting, føler meg jo som en dumming fra før...

Gjest Ms Granger

Ja, jeg blir litt "rusa" når jeg oppdager sammenhenger og nye ting.

Har bena pent plantet på jordet, jeg er ikke kjepphøy eller noe. Har elendig selvtillit f.eks.

Vil jo lære og følge med. Synes jeg har godt av å kunne ting, føler meg jo som en dumming fra før...

Det er jo positivt at du følger med på hva som skjer i samfunnet, bare så synd at du blir stressa av alt det som skal leses.

Viss grunnen til at du leser så mye er at du i utgangspunktet føler deg dum så kommer du sikkert til å få det bedre når selvtilitten stiger igjen. I mellomtiden håper jeg at du klarer å stresse ned.

Det er jo bra at du ikke tar helt av og svever i skyene slik som jeg pleide å gjøre.

har dårlig selvtillitt jeg også har i grunnen bare lysttil å synke igjennom gulvet og bli borte.

Gjest slitern

Det er jo litt greit å holde seg oppdatert her i verden, men det bør da holde å skumme igjennom avisen og lese nøyere det du er mest interessert i og å se nyheter hver dag. Det burde holde i lange baner. Ved å være på DOL lærer man også nye ting synes jeg.

Gjest slitern

Har hørt at de med lav selvtillit stiller alt for høye krav til seg selv og da opprettholdes selvtilliten. For å få bedre selvtillit tror jeg man burde respektere seg selv for den man er og ikke ta alt så alvorlig. Husk at alle mennesker er like mye verdt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...