charminez Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Som det kommer frem av overskriften er jeg gravid, samtidig som jeg går på metadon. Er det noen her inne som kjenner til problematikken og vet hva som er smartest å gjøre i forhold til graviditeten, babyen og evt. etter den er født? Det aller beste hadde selvsagt vært dersom jeg hadde vært i stand til å trappe ned FØR barnet blir født, men de som kjenner til metadonbehandling/rusmisbruk, vet at en ned trapping er risikabel både for barnet og for min videre rusfrihet. Dessuten vil en slik nedtrapping, dersom den skal gjøres på en human og god måte, vare over flere mnd enn et svangerskap tar. Mitt spørsmål er derfor, er det noen som har gått igjennom et slikt svangerskap, hvordan påvirket medisineringen babyen, slet det med abstinens etter fødselen, var det nødvendig med nedtrapping av barnet? Hvordan er det med amming? Er det for stor metadonkonsentrasjon i melka til at det er tilrådlig? Kan man evt kjøpe morsmelk på sykehuset? Hvordan er vekten, utviklingen og evt. sympromer på babyer født av metadonbrukere? Vær så snill å svare, alt er av interesse, jeg hungrer etter info da det finnes veldig lite om temaet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115341-gravid-metadonbruker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Jeg har en venninne som også gikk på metadon under graviditeten, men hun gikk på en svært lav dose. Sønnen hennes hadde ikke abstinenser etter fødselen - og antas heller ikke å ha fått noen andre skader. Han er nå 4 år gammel og velfungerende. Får du ikke tett oppfølgning under graviditeten? Og har du ingen "konsulent" som kan fremskaffe detaljert informasjon om hvordan ting bør gjøres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115341-gravid-metadonbruker/#findComment-691109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Fant noe: Metadon og graviditet: Vi bør råde pasientene til å vente med å bli gravide til de har kommet svært langt i sin rehabiliteringsprosess. Noen blir likevel gravide. Ved MARIO anbefales det at heroinavhengige kvinner skal få tilbud om metadon under svangerskapet dersom det ikke lar seg gjøre å fremme medikamentfrihet med rimelig grad av sikkerhet.. Alternativet er i de fleste tilfeller stadige rusepisoder, ofte med fosterskadelige stoffer. Behandlingen med metadon gir anledning til godhelseoppfølging i svangerskapet og til planlegging av livet videre. Barnet vil kunne få abstinenser ved fødselen, men dette kan behandles med adekvate midler. Et barn som er født med opioidavhengighet, vil være sårbart og tandert den første tiden. Det vil trenge ekstra omsorg, og fødselsvekten er ofte litt i underkant. Om dette skyldes metadonbruken eller bruk av nikotin og andre midler under svangerskapet er uklart. Det er for øvrig ikke påvist fosterskader. Det avgjørende på lenger sikt er at barnet får gode nok vilkår for tilknytning og oppvekst. Omsorgssituasjonen bør derfor vurderes. Dersom omsorgen skal beholdes, kan amming tilrådes. Morsmelken inneholder praktisk talt ikke metadon. Emnet er nærmere omtalt i Veileder for leger og helsepersonell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115341-gravid-metadonbruker/#findComment-691127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
charminez Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Jeg har en venninne som også gikk på metadon under graviditeten, men hun gikk på en svært lav dose. Sønnen hennes hadde ikke abstinenser etter fødselen - og antas heller ikke å ha fått noen andre skader. Han er nå 4 år gammel og velfungerende. Får du ikke tett oppfølgning under graviditeten? Og har du ingen "konsulent" som kan fremskaffe detaljert informasjon om hvordan ting bør gjøres? joda, jeg har god oppfølging, men her jeg bor, er jeg den første som har kommet i denne situasjonen (det der hørtes tilfeldig ut, men det var det ikke altså) Dessuten har det jo vært sommer og ferieavvikling, slik at det har vært vaanskelig å opprette kontakt med lege, rusteam osv. Her er gleden kjempestor!!jeg var sikker på at jeg ikke kunne amme, men det kan jeg altså!! Det var nemlig en av de tingene jeg syntes var forferdelig å skulle unlate..takk begge to for responsen!!Er det fler som har mer å komme med, så mottas alle erfaringer med takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115341-gravid-metadonbruker/#findComment-692411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.