kizmiaz Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Legen på 6-ukerskontrollen sa at gutten min hadde litt trøske i munnen, han har noe hvitt belegg på tunga, men var ikke hardt angrepet, og at det var helt unødvendig å behandle det. Ammingen har hittil gått kjempegreit, vektøkning fin. Men i går og idag har jeg litt små-smerter i venstre bryst, stikkinger (som om man drar en "tråd" gjennom brystet, på en måte) og litt svie, samt rød brystknopp. Ikke store smertene, men litt ubehagelig og irriterende. Bare på det venstre brystet, det høyre er helt fint. Har jeg fått trøske ?? Kan jeg behandle det selv med soppmiddel, eller må jeg oppsøke lege i så fall ? Trøske på bare ett bryst høres rart ut, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115400-tr%C3%B8ske/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soto Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Jeg vet ikke stort, men symptomene dine høres ut som de jeg har hørt om tidligere som har hatt trøske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115400-tr%C3%B8ske/#findComment-691561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Ja, du har trøske. Typisk for trøske er beskrivelser som å trekke en glødende tråd gjennom brystet. Bringebærrød brystknopp med kløe/svie likeså. Det er også veldig vanlig å kjenne smerter i brystet mellom ammingene mer enn akkurat når du ammer. Du bør behandle begge brystene selv om du bare har symptomer på ett av dem. Hvis du har Canesten eller Klotrimazol i huset, kan du begynne å smøre med det med en gang. Hvis ikke kan du vaske det vonde brystet med yoghurt (naturell) eller farris. Dette kan lindre litt. Kutt samtidig ut brus og andre sukkervarer, og spis mer yoghurt. En rask og effektiv kur mot trøske er krystallfiolett. Dette kan du kjøpe reseptfritt på apoteket. Smør brystene morgen og kveld i 3 dager. Hvis du smører deg en snau halvtime før du ammer, vil noe av stoffet smitte over i barnets munn, og han får behandling samtidig. Krystallfiolett er et sterkt fargestoff, så dere kommer til å bli lilla begge to. Det tar noen dager før det forsvinner, men det får du bare ta med godt humør. Husk bare å være forsiktig når du smører det på, så du ikke får flekker på klærne. Etter tre dager med dette, bør du være kvitt trøsken. Et annet alternativ for behandling er å få resept av legen på noe som heter Mycostatin. Dette er også et soppmiddel, i likhet med Canesten og Klotrimazol. Denne fåes både som mikstur som du skal dryppe/pensle i munnen på barnet 4xdaglig, og som salve du skal smøre brystknoppene med. Ulempen med Mycostatin er at du må regne med å holde på i 4-6 uker. (Har ikke egen erfaring med Canesten eller Klotrimazol, så vet ikke hvor effektive de er.) Mycostatin er ikke farlig for barnet. Ikke bruk ammeinnlegg av ull så lenge du holder på med trøske. Soppen trives godt i alle de fine gjemmestedene i ullen, særlig med noen deilige små melkerester å kose seg med. Enten må innleggene kokes etter hver bruk (lengre prosedyre, spør hvis du vil ha den) eller kast dem og kjøp nye som du ikke tar i bruk før du er kvitt trøsken. Hold deg varm og tørr. Bruk ammeinnlegg av papir og skift dem ofte, særlig hvis du lekker. Reduser inntaket av hvitt sukker (brus, sjokolade, slikkerier) og få i deg mer melkesyrebakterier/yoghurt (Melkesyrebakteriene er konkurrenter til candida-soppen). Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115400-tr%C3%B8ske/#findComment-691687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 10. august 2003 Forfatter Del Skrevet 10. august 2003 Ja, du har trøske. Typisk for trøske er beskrivelser som å trekke en glødende tråd gjennom brystet. Bringebærrød brystknopp med kløe/svie likeså. Det er også veldig vanlig å kjenne smerter i brystet mellom ammingene mer enn akkurat når du ammer. Du bør behandle begge brystene selv om du bare har symptomer på ett av dem. Hvis du har Canesten eller Klotrimazol i huset, kan du begynne å smøre med det med en gang. Hvis ikke kan du vaske det vonde brystet med yoghurt (naturell) eller farris. Dette kan lindre litt. Kutt samtidig ut brus og andre sukkervarer, og spis mer yoghurt. En rask og effektiv kur mot trøske er krystallfiolett. Dette kan du kjøpe reseptfritt på apoteket. Smør brystene morgen og kveld i 3 dager. Hvis du smører deg en snau halvtime før du ammer, vil noe av stoffet smitte over i barnets munn, og han får behandling samtidig. Krystallfiolett er et sterkt fargestoff, så dere kommer til å bli lilla begge to. Det tar noen dager før det forsvinner, men det får du bare ta med godt humør. Husk bare å være forsiktig når du smører det på, så du ikke får flekker på klærne. Etter tre dager med dette, bør du være kvitt trøsken. Et annet alternativ for behandling er å få resept av legen på noe som heter Mycostatin. Dette er også et soppmiddel, i likhet med Canesten og Klotrimazol. Denne fåes både som mikstur som du skal dryppe/pensle i munnen på barnet 4xdaglig, og som salve du skal smøre brystknoppene med. Ulempen med Mycostatin er at du må regne med å holde på i 4-6 uker. (Har ikke egen erfaring med Canesten eller Klotrimazol, så vet ikke hvor effektive de er.) Mycostatin er ikke farlig for barnet. Ikke bruk ammeinnlegg av ull så lenge du holder på med trøske. Soppen trives godt i alle de fine gjemmestedene i ullen, særlig med noen deilige små melkerester å kose seg med. Enten må innleggene kokes etter hver bruk (lengre prosedyre, spør hvis du vil ha den) eller kast dem og kjøp nye som du ikke tar i bruk før du er kvitt trøsken. Hold deg varm og tørr. Bruk ammeinnlegg av papir og skift dem ofte, særlig hvis du lekker. Reduser inntaket av hvitt sukker (brus, sjokolade, slikkerier) og få i deg mer melkesyrebakterier/yoghurt (Melkesyrebakteriene er konkurrenter til candida-soppen). Lykke til. Tusen takk for et kjempefint svar! *skriver det ut og tar vare på det* Tok på Canesten, symptomer forsvant (!), nøye med å vaske av før ammingen. Bruker Canesten en stund fremover, hvis ikke funker, prøver jeg krystallfiolett. Bruker papirinnleggene til Natusan, ullinnleggene har jeg kastet! Virker ikke som lillgutt har plager med dette, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115400-tr%C3%B8ske/#findComment-691884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Nesten alle så små har et hvitt belegg på tungen, det er visstnok fettet fra melken. Det behøver ikke være sopp/trøske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115400-tr%C3%B8ske/#findComment-700241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.