Gå til innhold

hvem skal man stemme på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Siden det nå er kommunevalg, er det svært viktig hvem som befinner seg i kommunestyret og formannskapet. Det fins mange bygdetullinger i kommunestyrene, og noen steder få kvinner. Partipolitikken og rikspolitkken kommer litt i bakgrunnen, selv om de enklelte lokalpartier følger sine partiprogrammer (som regel).

Dessverre stemmer mange på sitt parti uten å sjekke hvem som er representanter.

Dersom du ikke aner hvilket parti du skal stemme på, ikke ta det så tungt. Det viktiske i et kommunestyre og et fylkesting er personene. De fleste kommuner består av flere tettsteder/bygder. Stryk de du ikke vil ha inn og før opp dyktige personer fra ditt sted en gang til (det er litt nye regler i år, men regner med at det er tillatt). Før også opp dyktige personer fra andre lister.

Det nye med Fylkestingsvalget i år skal visst være at du har en viss innflytelse på hvem som blir valgt. Før kom alltid de første på listene inn.

Det spiller liten rolle. Dessuten er interessen for kommune- og fylkestingsvalg veldig liten. Ca. halvparten av oss gidder å stemme.

Dette kommer nok av at kommunestyrer og fylkesting i hovedsak består av litt retarderte personer fra offentlig sektor, som har tid til papirhelvete de må gjennom. De anser også et verv som mulighet til å tjene noen kroner ekstra. Litt diett her og noen små honorarer der...det skal ikke mye til å glede en off. funksjonær.

Dessuten blir de viktige tingene avgjort på andre arenaer, og oppgaven blir å prioritere. Og de vil jo politikere helst slippe.

...

De fleste driter i hele valget, og sannsynligvis er det en korrekt politisk handling å holde seg hjemme.

Selv tusler jeg meg innom valglokalet. Ikke fordi det betyr noe, men helst av gammel vane.

....

Hvis du absolutt vil stemme, er sannsynligvis Høyre det mest fornuftige valget. Det kan jeg selvsagt begrunne, men som oppegående regner jeg med at du er i nærheten av samme konklusjon.

Det spiller liten rolle. Dessuten er interessen for kommune- og fylkestingsvalg veldig liten. Ca. halvparten av oss gidder å stemme.

Dette kommer nok av at kommunestyrer og fylkesting i hovedsak består av litt retarderte personer fra offentlig sektor, som har tid til papirhelvete de må gjennom. De anser også et verv som mulighet til å tjene noen kroner ekstra. Litt diett her og noen små honorarer der...det skal ikke mye til å glede en off. funksjonær.

Dessuten blir de viktige tingene avgjort på andre arenaer, og oppgaven blir å prioritere. Og de vil jo politikere helst slippe.

...

De fleste driter i hele valget, og sannsynligvis er det en korrekt politisk handling å holde seg hjemme.

Selv tusler jeg meg innom valglokalet. Ikke fordi det betyr noe, men helst av gammel vane.

....

Hvis du absolutt vil stemme, er sannsynligvis Høyre det mest fornuftige valget. Det kan jeg selvsagt begrunne, men som oppegående regner jeg med at du er i nærheten av samme konklusjon.

Jeg er enig i at kommunestyre og fylkesting hovedsaklig består av personar fra offentlig sektor. Kanskje vi kan gjøre noe med det ved å bruke stemmeretten vår. Jeg jobber i den største industribedriften i min kommune, men som regel har vi ingen eller få i kommunestyret. Regner med at vi ikke har tid eller overskudd til det. Dessuten er det meste avgjort av byråkrater før sakene kommer til kommunestyret eller div. nemnder.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...