Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nordmenn er et folk av veidemenn og samlere. Logisk nok for å kunne klare seg gjennom en hard vinter. Genetiske greier.

Stundom dukker et kulturmenneske opp hos oss, f.eks. Edvard Munch.

Slik har det blitt oss til del en stor og verdenskjent kunstskatt, verdt mange milliarder kroner.

Denne klarer vi nå ikke å ta vare på.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=71142

Vi har verdensrekord i statsbudsjett og antall off. ansatte, men er nå i ferd med å ødelegge uerstattelige kulturverdier, av mangel på penger.

....

Man lever ikke av sosionomer alene.

Fortsetter under...

Jadda, Grip - du er morsom.

Frp er selvsagt kjent for deres fine forhold til kultur.

Var det ikke deres "kultur-talsmann" som mislikte at han måtte være med på så mange "kulturelle tilstelninger"?

Jeg kan ikke helt se relevansen i innlegget ditt, spesielt siden jeg ikke har stemt på FrP, og p.t. heller ikke overveier å gjøre det.

Stått opp for tidlig?

Jeg kan ikke helt se relevansen i innlegget ditt, spesielt siden jeg ikke har stemt på FrP, og p.t. heller ikke overveier å gjøre det.

Stått opp for tidlig?

Du gnåler med frp-stemme om "verdensrekord i statsbudsjett og antall off. ansatte" - og glemmer tilsynelatende at Frp ville kutte 900 millioner i kultur-budsjettet. Noe som ikke ville gjøre Munch-museets situasjon bedre.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Du gnåler med frp-stemme om "verdensrekord i statsbudsjett og antall off. ansatte" - og glemmer tilsynelatende at Frp ville kutte 900 millioner i kultur-budsjettet. Noe som ikke ville gjøre Munch-museets situasjon bedre.

Med vennlig hilsen

Det mangler et tall, hvor stort er kulturbudsjettet, og hvordan vet du at Muchmuseet ville blitt stengt?

Med vennlig hilsen

Mine utsagn om statsbudsjett og antall off. ansatte, er jo en tilnærmet sannhet.

For øvrig kan jeg ikke se at jeg har argumentert for kutt i kulturbudsjettet, i alle fall ikke til Munchmuseet. Kanskje kunne vi kuttet litt i den verste SP-"kunsten", og gitt litt mer til våre nasjonalhelligdommer.

Annonse

Det mangler et tall, hvor stort er kulturbudsjettet, og hvordan vet du at Muchmuseet ville blitt stengt?

"Kulturen får til sammen 3,5 milliarder av staten i år, av dette vil Frp straks kutte 900 millioner." (Dette ble senere endret.)

Nei - selvsagt kunne de lagt ned et teater eller noe annet, istedet for akkurat Munch. (Jeg påstod heller ikke at de skulle stenge Munch-museet, men som du i din vanlige lemfeldig omgang med fakta påstår.)

"Kulturen får til sammen 3,5 milliarder av staten i år, av dette vil Frp straks kutte 900 millioner." (Dette ble senere endret.)

Nei - selvsagt kunne de lagt ned et teater eller noe annet, istedet for akkurat Munch. (Jeg påstod heller ikke at de skulle stenge Munch-museet, men som du i din vanlige lemfeldig omgang med fakta påstår.)

Det er mulig man kunne kutte 900 mill, hva man gikk løs på de mer absurde, kunstneriske utslag av nasjonalisme og sneversyn. Ved en tur til Nord-Norge kunne man sikkert finne noen trupper som mottar millioner. Vi får begynne her.

Mine utsagn om statsbudsjett og antall off. ansatte, er jo en tilnærmet sannhet.

For øvrig kan jeg ikke se at jeg har argumentert for kutt i kulturbudsjettet, i alle fall ikke til Munchmuseet. Kanskje kunne vi kuttet litt i den verste SP-"kunsten", og gitt litt mer til våre nasjonalhelligdommer.

"Sp-kunsten" må da vel nettopp være "nasjonalhelligdommer"?

Med vennlig hilsen

"Sp-kunsten" må da vel nettopp være "nasjonalhelligdommer"?

Med vennlig hilsen

Njaa..jeg tenkte jo mest på alle frilynde teatertrupper på nes og skjær i Nord-Norge. Disse er neppe i nærheten av nasjonalskatter. "Kor e hammaren, Edvard" gjaldt altså ikke Edvard Munch.

Finansieringen foregår nok stort sett over trygdebudsjettet (noe skal man jo gjøre), men fan vite om ikke kulturbudsjettet også bidrar.

Ulv I Faarikaal

Hvem som helst kan søke om tilskudd fra staten, dette gjør nok museet for å øke sjansen for / størrelsen på tilskuddet.

Njaa..jeg tenkte jo mest på alle frilynde teatertrupper på nes og skjær i Nord-Norge. Disse er neppe i nærheten av nasjonalskatter. "Kor e hammaren, Edvard" gjaldt altså ikke Edvard Munch.

Finansieringen foregår nok stort sett over trygdebudsjettet (noe skal man jo gjøre), men fan vite om ikke kulturbudsjettet også bidrar.

En titt over på min vinylplater, avslører at jeg har mange, svært mange, plater av og med nordnorske visesangere (og lyrikere) fra det glade 70-tallet.

Jeg må, ved nærmere ettertanke medgi at jeg setter pris på disse og faktisk plukker dem frem i lystig lag den dag i dag.

Jeg må derfor, for at det ikke skal bli brukt mot meg ved en senere anledning, moderere innlegget mitt en smule.

....

Jeg får nøye meg med å konstatere at kunst stort sett korrumperes og ødelegges av statsstøtte, og at det sikkert går greit med et kutt på 900 mill. Da blir det nok fart i kulturen, tenker jeg.

Munchmuseet derimot, skal ha de penger de trenger.

Hvem som helst kan søke om tilskudd fra staten, dette gjør nok museet for å øke sjansen for / størrelsen på tilskuddet.

Du sier noe. Synes du at en del dolere (meg selv inkludert naturligvis) kvalifiserer til støtte over kulturbudsjettet. Holder inseratene høyt nok nivå, eller må vi anstrenge oss ytterligere?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Du sier noe. Synes du at en del dolere (meg selv inkludert naturligvis) kvalifiserer til støtte over kulturbudsjettet. Holder inseratene høyt nok nivå, eller må vi anstrenge oss ytterligere?

Jeg tror vi må kidnappe noen for å få en femtilapp.

Med kunstskatter til en verdi av 20 milliarder (!!!) burde Munch-museet være i stand til å klare seg på egenhånd uten subsidier.

Er det virkelig krise får de heller selge ett av maleriene, så får de vel gjort en del for 20 millioner.. og samtidig fortsatt ha 1099 malerier igjen.

Med kunstskatter til en verdi av 20 milliarder (!!!) burde Munch-museet være i stand til å klare seg på egenhånd uten subsidier.

Er det virkelig krise får de heller selge ett av maleriene, så får de vel gjort en del for 20 millioner.. og samtidig fortsatt ha 1099 malerier igjen.

Her resonnerer du nok feil.

Dersom man ønsker å gjøre kunstskatter for 20 mrd tilgjengelig for folk flest, må man bringe inn offentlige midler.

En ren økonomisk betraktning fører ikke frem. Da måtte man forrente 20 mrd til 10-12% rente. Billettprisene ville bli 6-sifrede, minst.

Her resonnerer du nok feil.

Dersom man ønsker å gjøre kunstskatter for 20 mrd tilgjengelig for folk flest, må man bringe inn offentlige midler.

En ren økonomisk betraktning fører ikke frem. Da måtte man forrente 20 mrd til 10-12% rente. Billettprisene ville bli 6-sifrede, minst.

Poenget mitt var ikke en ren økonomisk betrakning. Da ville man nettopp kreve 10-12% forrentning. Dette er umulig med museumsdrift og bildene ville selvsagt bli solgt, nå eller senere i tro om verdistigning.

Men la oss si med slike verdier burde forvente 1% forentning da = 200 millioner.

Selv om museet hadde vært selvdrevet er Munchmuseet RÅDYRT for Oslo kommune... Alternativkostnaden alene er 1 milliard kr i året (med 5% alternativ avkastning).

Poenget mitt var ikke en ren økonomisk betrakning. Da ville man nettopp kreve 10-12% forrentning. Dette er umulig med museumsdrift og bildene ville selvsagt bli solgt, nå eller senere i tro om verdistigning.

Men la oss si med slike verdier burde forvente 1% forentning da = 200 millioner.

Selv om museet hadde vært selvdrevet er Munchmuseet RÅDYRT for Oslo kommune... Alternativkostnaden alene er 1 milliard kr i året (med 5% alternativ avkastning).

Skoler er også rådyre, for ikke å snakke om Rikshospitalet.

La oss stenge dem!

Gjest psst...

Den siste tida har det hvert mye sutring pga. at det er så mange offentlig ansatte har i Norge. Sørlig har dette gått utover sosionomene.

Nå er det slik i Norge at det er en rekke oppgaver som noen må utføre en av oppgavene som sosionomene har er det å være behandlere for mennesker med psykiske lidelser.

Psykiske lidelser koster samfunnet enormt mye penger og ressurser. Over 50% av de under 40 som er uføretrygdede er uføretrygdte pga. psykiske lidelser.

Disse skal ofte ha ukentlig behandling og evt. sykehusinnleggelser hele livet.

Sosionomene tar seg av mange av oppgavene i forhold til mange av problemene i forhold til psykisk helse.

Alternativet til å la sosionomene ta seg av disse oppgavene er å la leger å psykologer ta seg av dem.

Det er kommet mange klager på at leger må ta seg av oppgaver som andre like gjerne kunne utført. Dersom sosionomene ikke tar seg av disse problemene så må legene gjøre det. Og legene har 2-4 ganger så høy lønn. I slike tilfeller (ogde er det ikke få av) så er det å bruke sosionomene svært så samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...