Gå til innhold

HYPNOSE (Nils Håvard, og/eller amdre)???

Anbefalte innlegg

Gjest Desperat etter utvei
Skrevet

Jeg sliter med bl.a. dårlig selvbilde, og ofte har jeg mer eller mindre problemer med maten. Nå er jeg inne i en "prøve-å-spise-så-lite-som-mulig" periode (altså faste).

Leste i et ukeblad (hvis det ikke var på internett da) om hypnose. Det kunne være til hjelp for folk som bl.a. lider av tvangstanker, dårlig selvtillit, angst o.l.

Er det noen her som har prøvd dette? I så fall, har det vært til hjelp?

Hvordan gjør man dette.....hvem må jeg ta kontakt med? Kan det hjelpe mot spiseproblemer??

Jeg har tenkt på dette den siste tiden (siden jeg kom over artkkelen i et ukeblad) og tenker som så at dette er noe jeg vil prøve. Det skader da vel ikke, eller gjør det det? Jeg mener det er verdt et forsøk, for det nytter ikke uansett hva folk sier til meg. Jeg har samme forholdet til kroppen min og meg selv (og det forholdet er ikke så veldig bra akkurat). Kanskje er det hypnose som skal til(?). Hva ville DU gjort? Ville DU prøvd dette?

Gjest slitern
Skrevet

Det er kanskje verdt å prøve. Du kan også gå til psykolog for å jobbe med deg selv.

• 2 uker senere...
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ingen vitenskapelige studier som har vist at hypnose har effekt ved verken spiseforstyrrelser eller tvangslidelser.

Jeg har selv utdannet meg i hypnose og bruker det av og til som tilleggsbehandling ved enkelte problemer.

Det virker tiltrekkende på mange at hypnose kan virke som en enkel måte å løse kompliserte problemer på. Alt som kreves av pasienten er kun å møte opp. Så gjør behandleren og hypnosen resten. Det er omtrent som å møte opp hos kirurgen for å få trukket blindtarmen.

Dessverre er det ikke like enkelt. Det finnes ingen snarveier ut av spiseforstyrrelser, tvangslidelser eller dårlig selvtillit.

Jeg beklager.............

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...