Gå til innhold

Barn alene på fly - alder og erfaringer

Anbefalte innlegg

Vurderer å la mine to eldste barn på 5 og 7 1/2 år reise alene med fly Tromsø-Oslo. Jeg er usikker på om jeg liker det, og ungene også, derfor har vi ikke bestemt oss.

Hvilke regler gjelder for alder for barn som skal reise alene, og hva slags erfaringer har dere med å la barn reise alene?

Fortsetter under...

Jeg har jobbet i lufta i 18 år, og kan fortelle deg litt om det å sende barn alene med fly, eller UM som det heter (unaccompanied minor):

Barnet må være minimum 5 år for å reise alene. (mellom 5 og 12 år). Du må fylle ut en ansvarserklæring (med blandt annet opplysninger om navn/tlf på den som skal hente barnet. Denne skal ligge i en mappe som barnet har rundt halsen. Du kan ikke dra fra flyplassen før flyet har lettet.

Den som skal hente barnet må legitimere seg på flyplassen.

Du kan være helt trygg på at barna dine ikke blir "rotet bort" eller lignende. Det er superenkelt og effektivt å sende barn alene med fly. Langt verre å sende de med buss eller tog!

Jeg har hatt med tusenvis av barn som reiser alene, og min erfaring er at barn er forskjellige! Noen 5-åringer er veldig utadvente og reisevante - mens andre nok ikke helt er modne for å slippe hånda til mor. Det kommer litt an på situasjonen egentlig - er barnet lei seg for å forlate mor eller far,...? eller gleder h*n seg til å treffe besteforeldre...? Det hjelper ihvertfall ikke på barnets sinnsstemning dersom mor gråter når hun tar farvel med barnet før avgang! Jo mer positiv og blid følgepersonen er, jo bedre går det!

Vi prater og hjelper barna med forskjellige ting underveis, men vi har ikke tid og anledning til å "gjete" dem.

Stort sett oppfører barna seg veldig bra ombord, og synes det er moro å fly!

Vi sendte avgårde ungene på fly fra Narvik til Trondheim da ungene var 5 og 7 år. Det gikk kjempefint - de ble fulgt ut i flyet av flyvertinna, fikk god oppfølging underveis, og de ble fulgt av flyet da de ankom Værnes.

Det går som regel veldig bra - det er bare om å tørre, samt å motivere ungene til å mene at dette er spennende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...