Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke nattammer?


Maja

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at Vesla har sovet om natten siden hun var 2 mnd gammel. Hun er nå 4 mnd. Siden jeg har en forhistorie med hinnerester og brystbetennelse, har jeg pumpet meg hver kveld sånn i 12 - 01 tida for å være sikker på at det skal være nok melk og for å unngå brystspreng. Vesla får siste kveldsmåltidet i 8 - 9 tida og våkner mellom 7 og 9 om morgenen. Fordi hun sover såpass mye, krever hun pupp hver 3. time på dagen og hver 1,5 til 2. time om kvelden. Jeg har nå såpass mye melk at hun stort sett bare får en pupp per måltid. Hvis jeg gir henne mer (hun elsker pupp og stopper ikke når hun er mett), gulper hun noe til de grader og utover alle støvleskaft. Vektkurven henne er fin sier de på helsestasjonen og det er aldri problemer med å roe henne på kvelden.

Det jeg lurer på er om det er tilrådelig å slutte med pumpingen om kvelden og om hvordan jeg kan gjøre det. Jeg prøvde for noen dager siden en natt uten pumping. Det var vondt!!! Jeg endte opp med å pumpe ut mer om morgenen (etter at vesla var mett) kun for å få bort brystsprengen, enn det jeg får ut om kvelden. De siste kveldene har jeg derfor pumpet meg, men kun pumpet ut 100 ml fra hver pupp. (Jeg tipper at det er mellom 140 og 160 ml i hver pupp.) Som en bieffekt av all pumpingen, er fryseren nå full av melk og det er jeg kjempeglad for, men jeg har et sterkt ønske om å etterhvert kunne sove en hel natt. (Ja, jeg vet at jeg egentlig er bortskjemt allerede.) Hva pleier man å gjøre når en gir seg med nattammingen egentlig?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammer heller ikke på natten. Lillemor har sovet hele natten siden hun var 7 uker, nå er hun 4 mnd. I begynnelsen pumpet jeg meg en gang om natten, men så sluttet jeg med det fordi jeg ikke orket å stå opp. Jeg har ikke hatt brystbetennelse, så derfor har jeg klart meg uten å pumpe, men jeg våkner alltid med brystspreng. Kanskje ikke så mye hjelp dette her, men det er i allefall sånn jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Maja. Så flott at ammingen fungerer fint,men jeg forstår at du opplever det som litt problematisk selv om det er et luksusproblem. Det er viktig å trappe ned ammingen/pumping om kvelden gradvis. Bruk minst en uke hvor du hver kveld pumper ut litt mindre melk enn kvelden før. Kanskje du kan sette på vekkeklokke midt på natten en kort periode hvor du kun håndmelker ut litt for å lette på trykket. Etter en periode vil brystet forhåpentlig tilpasse seg mønsteret for etterspørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...