Gå til innhold

Er det mulig?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at noen kan 'synse' noe om dette.

Til de som ikke 'kjenner' oss; Vi kom hjem fra Kina i september i fjor med ei prinsesse på 10 mnd. Hun er nå 21 mnd., og hun har kommet godt i gang med pratingen.

I alle mnd. som har gått siden vi fikk henne har hun i perioder (noen ganger oftere enn andre) hatt vonde drømmer. Det skjer ikke så ofte nå, men når det skjer så gråter hun sårt i søvne - og ofte må vi 'vekke henne fra drømmen'. Etter at hun fikk språk så greier hun å formidle til oss hva hun drømmer - og det er det samme hver gang: Dama er sint!

Vi vet ikke at hun har vært bort i en slik situasjon - med sint dame, altså - etter at vi fikk henne.

Så da tenker vi/jeg:

1) er dette en drøm som ikke har rot i virkeligheten?

2) kan hun huske noe fra sitt opphold hos fostermor i Kina?

Vi håper at det er pkt. 1 som er forklaringen. Har liksom vanskelig for å tro at hun kan huske noe fra hun var så liten. I tillegg har vi lite lyst til å tro på at noen i Kina ikke har vært snille med henne.

Hva tror dere?! Noen som har erfaringer med noe slikt?!

klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Noraførr, koselig å se navnet ditt igjen. Husker ventetiden din godt!

Ja min lille søtnos på 3 år nå, husker ting fra barnehjemmet, så det er mulig. Det har jeg fått håndfaste bevis for.

Hun husker f.eks. fargen på barnesengen hun lå i inntil hun var 13 mnd. Hun sa hun lå i blå seng, men ville helst ha ligget i en rosa. Nå nylig fant jeg på nettet helt nye bilder fra soverommene på barnehjemmet hennes i Kina, og der var det bare blå og rosa senger.

Hun husker også at hun var på barnehjem med en av jentene som vi reiste sammen med. De tre andre fra samme barnehjem husker hun ikke fra den tiden.

Jeg tror minnene er der, men nå begynner fantasien å spille og vi får servert de utroligste historier "fra Kina".

Nå som hun har blitt tre år begynner hun å forstå ting på en ny måte, mer intellektuelt og kan kommunisere følsene bedre. Hun spør om hvorfor vi ikke kom raskere å hentet henne, og gråt en kveld sårt og sa med sprukken røst: "det var ingen som passet bare på meg da jeg var baby, jeg var helt alene i Kina uten bestefar og bestemor og ingen mamma og ingen pappa og ikke engang pus! U-æææ!

For det meste er hun dog en nydelig glad jente som sprudler over av varme og humor!!!

Vi må nok regne med at følser knyttet til det som har vært, gjelder også for bittesmå barn som våre var da de kom. Selv om vi ikke erindrer stort fra vi var under et år gamle, så er det jo kortere tid siden de var så små og vi selv husker jo flere år tilbake, så hvorfor ikke de? Forskjellen er bare at de ikke hadde ord den gang.

Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke vi skal undervurdere hva de små husker nei. Vi kom hjem i mars med prinsessen på 14 måneder. Her for et par tre uker siden fikk vi brev fra Kina med bilder av barn hun hadde lekt med der og av fosterfamilien. Og hun pekte på de forskjellige og sa navnene. Og jammen stemte de ikke med det som stod skrevet bakpå bildene!

Hilsen fra

Skrevet

Underbevisstheten lagrer alt som skjer med oss fra første stund, vi bare husker det ikke bevisst lenger. Et overveldende erfaringsmateriale med bla. hypnose som hjelpemiddel i terapi viser dette.

Det er derfor mulig at jenta deres har mareritt om noe som faktisk har skjedd, selv om dere naturlig nok ikke ønsker at det er slik.

Når mine to av og til våkner av vonde drømmer, har jeg foreløpig bare prøvd å trøste så godt jeg kan: 'Å var det skummelt, ble du redd? Ja, det skjønner jeg ... Men nå passer mamma på deg. Ingen kan ta deg nå...' Kos og klem og holde ungen godt fast i armene + får sove hos mamma og pappa resten av natten om hun ønsker det.

Nattens 'monstre' kan ha en tendens til å komme igjen inntil man bestemmer seg for å konfrontere dem - i drømme altså. Hvis ungene mine skulle få gjentakende mareritt, vil jeg prøve å invitere dem til å finne ut hva de kan si eller gjøre i drømme neste gang det skumle dukker opp. I drømme er jo alt mulig, så det er bare å slippe fantasien løs og la barnet finne sin egen fantastiske 'monsterkur'. Verdt å prøve i hvert fall, så får vi se om det funker.

Føler veldig med både vesla og dere. Håper dere kommer på noe som kan hjelpe henne å bli kvitt den skremmende dama en gang for alle - hvem eller hva hun nå måtte være.

bart1365380352
Skrevet

Tror faktisk at det er mulig. Vår lille hadde fra hun kom hjem og inntil ganske nylig en voldsom redsel for damer med mørk brilleinfatning og det var så påfallende at vi treor det må ha sin årsak i vonde minner. Hun reagerte ikke sånn på menn.

håper dere ellers har det bra. I dag regner vi bort og det er med ett visst vemod at vesla begynner i barnehage om ei uke.

ha det godt så lenge.

skal dere på treff den 23 aug?

klem Bart

Skrevet

Nå gleder jeg meg til du er tilbake på jobb!!

-Begynner nemlig å få litt venteutålmodighet (kynnere?)

Og det er tre måneder for tildlig i forhold til mine fornuftsbergeninger.

Hils mannen og gratulerer med vel overstått, + klem til snuppa.

Skrevet

Tror faktisk at det er mulig. Vår lille hadde fra hun kom hjem og inntil ganske nylig en voldsom redsel for damer med mørk brilleinfatning og det var så påfallende at vi treor det må ha sin årsak i vonde minner. Hun reagerte ikke sånn på menn.

håper dere ellers har det bra. I dag regner vi bort og det er med ett visst vemod at vesla begynner i barnehage om ei uke.

ha det godt så lenge.

klem Bart

Koselig å se deg her. Vi blir ikke å dra neste helg. Skal til Oslo helga før + mye farting på jobb har ført til dette valget.

Ville bar si hei, og ønske dere ei hyggelig helg der ute!

klem fra

Skrevet

ha det godt så lenge.

klem Bart

Unnskyld at jeg blander meg i noe som jeg ikke har noe med... :o) Treff 23.august.. Du skulle vel ikke mene Kinaforeningen sitt i Kristiansand vel? Er det mange DOL-ere som skal dit? Vi skal! :o)

Hilsen fra

bart1365380352
Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg i noe som jeg ikke har noe med... :o) Treff 23.august.. Du skulle vel ikke mene Kinaforeningen sitt i Kristiansand vel? Er det mange DOL-ere som skal dit? Vi skal! :o)

Hilsen fra

Hei

Nei det er ikke kristiansandstreffet. Er ett treff norpå. Har veldig lyst til å hive meg på disse treffene som kinaforeningen arrangerer men det er alltid så vanskelig med flyavganger for oss nordpå. Er det treff i kristiansand helga den 23 ?

Hadde vært moro å treffe dere andre dolere en gang.

hilsen Bart

bart1365380352
Skrevet

Koselig å se deg her. Vi blir ikke å dra neste helg. Skal til Oslo helga før + mye farting på jobb har ført til dette valget.

Ville bar si hei, og ønske dere ei hyggelig helg der ute!

klem fra

Koselig å høre fra deg igjen. Vi blir ikke å dra på treffet den 23, vi heller. skal bort helga etter så det blir så mye farting. Er det noen tildeling i vente snart :)

God tur til dere alle tre.

klem fra Bart

Begynner i ny jobb 1. september og lillemor begynner i barnehage så vi har spennende tider foran oss.

Skrevet

Hei Noraførr!

Vi har to "kinaprinsesser"eller skal jeg si en prinsesse og en prins,minsten vil helst være gutt for det meste :o))

Vel vår elste jente var 6 mnd da vi hentet henne og hun har aldri vært redd eller hatt mareritter.Minsten var 10 mnd når hun kom hjem og hun har til stadighet våknet,skreket og vært redd.

Hun er nå 5 år og det har heldigvis stort sett avtatt betraktelig,men kan forekomme.

Hun liker best at alt går som planlagt og liker ikke å miste kontrollen på det som skjer med eller rundt henne.

Jeg snakket med en barnepsykolog om dette for noen år siden og han mente at 10 -12 mnd alderen var den verste for skifte av omsorgspersoner,barnet er for lite til å forstå hva som skjer og så stort at det har knyttet seg til personer og ting rundt seg.

Jeg tror at det er en sammenheng mellom fler ting,minner,omsorgsskifte og barnets natur.

Men som vi har funnet ut at med kjærlighet,rytme og trygghet snur det seg med tiden.

Lykke til videre med "snuppa"

Klem fra

Skrevet

Mine to gutter var 16 mnd da vi kom hjem hjem med dem, og begge hadde urolige drømmer omtrent det første halve året her hjemme.

Vi har ikke "fått ut av dem" hva de handlet om, bare at det var noe som var farlig. Jeg tror det handlet om adskillelse. De samme drømmene og samme forklaringen kom nemlig tilbake ved barnehagestart.

Når det gjelder hukommelse, så tror jeg de husker mer enn vi aner.

Vi har i hvertfall fått ganske så mange bekreftelser på det gjennom de 3 årene det nå er siden vi hentet dem.

Bare for et par dager siden var vi på biltur i et område som lignet på området rundt fosterhjemmet deres, og den ene av dem sier helt spontant: "her bor fostermor"

De har rikitgnok sett bilder, men ikke av selve området rundt fosterhjemmet.

En av våre gutter reagerer også fortsatt på enkle thailandske ord, som for eksempel banan.

Begge to har også i ettertid fortalt hvilke følelser de har kjent på da vi hentet dem.

Minnene blir ofte satt ord på når vi snakker om Thailand og alt som skjedde når vi hentet dem.

For meg så understreker dette viktigheten av nettopp å snakke om fødelandet, fostermor og alt det de hadde der.

Jeg er sikker på at du gir jenta di masse trygghet, Noraførr, og hører på henne og trøster henne, det er i hvertfall det viktigste du kan gjøre.

Ønsker dere masse lykke til !

polly1365380357
Skrevet

Min yngste hadde lignende fæle drømmer - og hun fortalte med en etterhvert god beskrivelse at den fæle dama bøyde seg fram og smilte mot henne. Hun beskrev det helt som om det hadde skjedd i virkelig heten "dama var på rommet mitt". Etter mye famling fant vi ut hvem "dama" var - det var Cruella de VIl - som hun hadde sett på film (102 dalmatinere) hos noen venner av oss! Det tok lang, lang tid før marerittene gikk over!

Skrevet

ha det godt så lenge.

klem Bart

Heisann, og takk for sist.....selv om det er leeeenge siden - faktisk alt for lenge siden. Hvor blir egentlig tiden av?!?

Rart det du skriver om damer med mørk brilleinnfatning. Vår tulle har hatt det på samme måte - spesielt hvis brillene gir personen et 'strengt utseende'. Voksne damer med asiatisk utseende vil hun ikke ha noe å gjøre med. Da er det tryggest å sitte på mammas eller pappas arm - og helst gjemme ansiktet inn mot brystet mitt/hans.

Ja, vi skal på treff 22.-24.8. Vi gleder oss - det blir jo første gangen vi drar dit. Dumt at dere ikke skal og at flere andre vi kjenner ikke skal dit - men da byr det seg jo en anledning til å bli kjent med andre *ler*

Vi tenker ofte på dere - og snakker om hvor gjestfrie dere var da vi bare dukket opp på døra deres.

I neste uke begynner hverdagen for oss også: Lillesnuppa skal til dagmamma og vi begynner i 90% jobb hver. Det blir en ny hverdag for oss alle.

Håper at vi kan treffes om ikke så alt for lenge. Det hadde vært koselig!

Hils gemalen og to søte, små!

Bamseklem fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...