Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre hvis jeg er 24 år og ikke våkner når jeg må opp på do om natta?

Har kuttet ut kaffe og te, da jeg har merket en sammenheng der. Hadde dette problemet når jeg var yngre og, men nå som jeg er voksen mann hadde det vært greitt å bitt kvitt dette problemet. Håper noen kan hjelpe meg!

Skrevet

du kan få tak i et spesielt hjelpemiddel. et teppe med alarm du legger under lakenet i senga med alarm som piper høyt ved fuktighet. vet ikke om det hjelper deg, men det hjalp meg som femtenåring.jeg er helt fint nå,men kan oppleve uhell et par ganger i året. du kan spørre legen om hjelp til å søke om hjelpemidlet.

lykke til

vimma 27

Siri Harket, uroterapeut
Skrevet

HeiSom du selv har erfart så er kaffe og te svært vanndrivende, og det er nok lurt å ikke innta store mengder av dette på kvelden. Dette gjelder også mineralvann.Jeg er litt usikker på om du har vært bra i perioder og så begynnt å få problemer igjen, eller om det har vært der det meste av oppveksten?Du sier ikke noe om hvordan det er på dagtid, men det er viktig å ha faste dovaner gjennom dagen. Normalt bør man gå på do 4-6 ganger om dagen.Ellers så er det viktig at du alltid later vannet rett før du legger deg. Det finnes også et medikament som heter Minirin som skal redusere urinproduksjonen på natten. En del barn og unge,voksne har effekt av det. Muligens har du forsøkt det tidligere, men det kan være du skal forsøke det igjen.Dette må du få på resept av din lege.Alarmmatte er også et alternativ.Den skal få deg til å selv merke at blæren er full å må tømmes på natten. Kanskje du også burde vært på en urologisk poliklinikk hvor de kan la deg late vannet på en spesialdo og tolke litt ut fra det. Håper du blir kvitt problemet da det er slitsomt med tanke på overnatting borte osv.

Lykke til videre

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei

Eg er 20år og nattvæter, har vert hos urolog men di finner ikke noe galt hos meg, istenden for en våt seng er nok bleie tingen, det holder sengen tør hele natten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...