Gå til innhold

Medisiner som gjør at en tør mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

lurer på om det finnes noen medisiner eller noe annet for den saks skyld som gjør at en ikke blir så redd og engstelig. Sliter mye med i nesten allt jeg foretaqr meg. F.eks. det å ta kontakt med andre mennesker, men også ansdre ting som å gjøre ting jeg ikke har gjordt før og slik. Bruker også lang tid på å bestemme meg for noe. Tenker hele tiden over konsekvenser og slik. Skulle ønske at jeg var litt "tøffere" og klarte å være mer impulsiv. Noen som vet om noe konkret som hjelper? Virker ikke som om fastlegen min har særlig greie på dette...

Noen erfaringer?

Mange sier at det hjelper med alkohol, men jeg synes ikke det virker særlig for meg, blir bare dårlig, og får ihvertfall ikke lyst til å ta kontakt med noen...

Gjest Windsong
Skrevet

Noen medisiner mot depresjon (SSRI-preparater) kan forsøkes ved sosial angst, generell angst, tvangslidelser, og panikkangst. Tror det er medisinen Seroxat som er godkjent på blåresept for sosialangst.

Ellers er nok den beste, og tøffeste, medisin å øve på de situasjonene du er redd i. Legen din kan henvise deg til en psykolog eller psykiater som kan hjelpe deg igjennom en slik prosess.

Skrevet

Tror ikke jeg ville begyndt i den enden. Selvutviklingskurs, egentrening, terapi etc. tror jeg er riktigere med mindre det er noe annet alvorlig som ligger til grunn.

Søk i miljøet rundt deg og se hvilke tilbud som finnes.

Beste hilsner

Skrevet

Noen medisiner mot depresjon (SSRI-preparater) kan forsøkes ved sosial angst, generell angst, tvangslidelser, og panikkangst. Tror det er medisinen Seroxat som er godkjent på blåresept for sosialangst.

Ellers er nok den beste, og tøffeste, medisin å øve på de situasjonene du er redd i. Legen din kan henvise deg til en psykolog eller psykiater som kan hjelpe deg igjennom en slik prosess.

Det er bare det at jeg liksom ikke kan se for meg at jeg klarer å øve på det en gang. Det er slik at bare jeg tenker på det, så går det kaldt nedover ryggen på meg. Er det ikke vanskelig å få henvisning til psykolog/psykiater? Hører hele tiden at det er så stor pågang:(

Gjest slitern
Skrevet

Det er bare det at jeg liksom ikke kan se for meg at jeg klarer å øve på det en gang. Det er slik at bare jeg tenker på det, så går det kaldt nedover ryggen på meg. Er det ikke vanskelig å få henvisning til psykolog/psykiater? Hører hele tiden at det er så stor pågang:(

Ikke la deg skremme av det. Ta kontakt med fastlegen din så kan han eller hun henvise deg videre. På poliklinikken har de visst plikt til å ta deg inn innen noen måneder tror jeg. Atferdsterapi og kognitiv terapi høres fornuftig ut i dette tilfellet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

SSRI-medisinen Seroxat er en slik medisin som kan gjøre deg friere i sosiale sammenhenger.

Erfaring fra erfarne behandlere viser at mange personer er i den situasjon at de ikke tør å begynne å trene. Ved å "mørne" angsten noe med et medikament, kan mange tørre å komme i gang med andre intervensjoner for å bli "tøffere".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...