Gå til innhold

Valg

Gjest grønnskollingen

Anbefalte innlegg

Gjest grønnskollingen
Skrevet

Har fått stemmeseddel i posten. Er første gangen min. Skjønner ikke noe av dette jeg? Vil gjerne stemme men må jo vite hvilke muligheter jeg har og hva jeg stemmer på. Hvor finner jeg informasjon om det da?

Hilsen en uten peiling

Gjest lis@bet
Skrevet

Du stemmer for eksempel rødt, blått eller grønt.

Skrevet

DU har fått eller vil få et "Valgkort" i posten. Der står det hvor du skal stemme, og når valglokalene er åpne. På valgdagen tar du med deg valgkortet eller legitimasjon, drar til valglokalene i åpningstiden, står litt i kø kanskje, før du kommer inn. Der blir du vist til et avlukke, og der inne finner du noen penner og en haug med valglister. Da tar du den det stør "Høyre" på, og putter i den konvulutten du fikk ved inngangen, lukker konvulluten uten og lime, går ut av avlukket, og putter konvulutten ned i valgurnen ved utgangen. Og vips, så har du gjordt din borgerplikt. :-)

Godt valg!

Skrevet

DU har fått eller vil få et "Valgkort" i posten. Der står det hvor du skal stemme, og når valglokalene er åpne. På valgdagen tar du med deg valgkortet eller legitimasjon, drar til valglokalene i åpningstiden, står litt i kø kanskje, før du kommer inn. Der blir du vist til et avlukke, og der inne finner du noen penner og en haug med valglister. Da tar du den det stør "Høyre" på, og putter i den konvulutten du fikk ved inngangen, lukker konvulluten uten og lime, går ut av avlukket, og putter konvulutten ned i valgurnen ved utgangen. Og vips, så har du gjordt din borgerplikt. :-)

Godt valg!

Bytt for guds skyld ut "Høyre" med SV!

Skrevet

Bytt for guds skyld ut "Høyre" med SV!

Nå skaper du bare forvirring for en som bare vil få en hurtig innføring i å gjøre sin borgerplikt!! Man finner jo ikke valglister det står SV på- det står Sosialistisk Venstreparti, og dersom ikke det navnet skremmer en fersking fra å stemme, så vet ikke jeg... :-)

Gjest grønnskollingen
Skrevet

Godt valg!

haha! Da stemmer jeg AP i hvert fall! Men er det ikke kommunevalg? Kan noen seriøst forklare det for meg? Stortingsvalg?

Hva skjer hvis f.eks Høyre vinner valget? Hva bestemnner/styrer de da?

har ingen voksen til å forklare meg det selv om jeg selv snart er voksen. Og ikke lett å spørre om sånne ting uten å føle seg helt dust. derfor spør jeg her.

Skrevet

haha! Da stemmer jeg AP i hvert fall! Men er det ikke kommunevalg? Kan noen seriøst forklare det for meg? Stortingsvalg?

har ingen voksen til å forklare meg det selv om jeg selv snart er voksen. Og ikke lett å spørre om sånne ting uten å føle seg helt dust. derfor spør jeg her.

"haha! Da stemmer jeg AP i hvert fall!"

Jaja, da kan du like godt holde deg hjemme ;-)

"Men er det ikke kommunevalg?"

Jepp. Det er valg av representanter til kommunestyrene som står på agendaen (og fylkestingene trur eg)

"Kan noen seriøst forklare det for meg?"

Min forklaring var seriøs, selv om du selvsagt står fritt til å putte andre partiers valgliste i konvulutten. Det er ingen lov mot å være dum, vet du... ;-)

"Stortingsvalg?"

Er om to år.

"Hva skjer hvis f.eks Høyre vinner valget?"

Da vil alt gå se meget bedre i de kommunene de vinner valget i.

"Hva bestemnner/styrer de da?"

Da har de flertall eller er størst i kommunestyret, og får større gjennomslag for sin lokalpolitikk og prioriteringer. Dog så består stort sett kommunepolitikk av å utstede skjenkebevilgninger og administrere underskudd og skjære ned, så man bør ikke ha så alt for store forhåpninger til at ting blir så veldig annerledes om man får et maktskifte i kommunen.

"har ingen voksen til å forklare meg det selv om jeg selv snart er voksen."

Da bør du i så fall satse på et parti som satser på skolen, for det er åpenbart huller i din samfunnskunnskap. Det må jo sikkert være skolens skyld, og skolen er et kommunalt eller fylkeskommunalt ansvar... :-)

"Og ikke lett å spørre om sånne ting uten å føle seg helt dust. derfor spør jeg her."

Ikke dust, men idiot- det betyr "en som ikke kan politikk" :-) Uansett er det bedre å være vitende om sin utvitenhet og gjøre noe med det, enn å ikke vite eller gjøre noe med det.

Skrevet

Nå skaper du bare forvirring for en som bare vil få en hurtig innføring i å gjøre sin borgerplikt!! Man finner jo ikke valglister det står SV på- det står Sosialistisk Venstreparti, og dersom ikke det navnet skremmer en fersking fra å stemme, så vet ikke jeg... :-)

Pøh!

:-)

Skrevet

Neida - "SV - Sosialistisk venstrepartis liste" står det. Og i Trondheim kommune får man ikke tilsendt valgkort, det skrives ut på valgstedet, forhåndsvalget foregår på bibliotekene.

Gjest strandhai_85
Skrevet

Heisann!

Jeg veit åssen du føler deg. Det er første gangen jeg skal stemme også! Men jeg gleder meg litt, ikke det at min stemme teller så forferdelig mye, men litt morro er det jo!

Ikke la deg forvirre av alle de forvirrende svarene. Følg med på lokalnyheter, og ellers nyheter generelt, så du kan danne deg en oppfatning om de forskjellige partiene. Gå inn på hjemmesidene til de forskjellige partiene, og se hva som står der.

Du trenger ikke å følge med på absolutt alle partiene. Er du litt mer sosialist enn kapitalist? Det er sikkert partier du kan utelukke helt.

Håper vi er til hjelp for deg!:)

Skrevet

"haha! Da stemmer jeg AP i hvert fall!"

Jaja, da kan du like godt holde deg hjemme ;-)

"Men er det ikke kommunevalg?"

Jepp. Det er valg av representanter til kommunestyrene som står på agendaen (og fylkestingene trur eg)

"Kan noen seriøst forklare det for meg?"

Min forklaring var seriøs, selv om du selvsagt står fritt til å putte andre partiers valgliste i konvulutten. Det er ingen lov mot å være dum, vet du... ;-)

"Stortingsvalg?"

Er om to år.

"Hva skjer hvis f.eks Høyre vinner valget?"

Da vil alt gå se meget bedre i de kommunene de vinner valget i.

"Hva bestemnner/styrer de da?"

Da har de flertall eller er størst i kommunestyret, og får større gjennomslag for sin lokalpolitikk og prioriteringer. Dog så består stort sett kommunepolitikk av å utstede skjenkebevilgninger og administrere underskudd og skjære ned, så man bør ikke ha så alt for store forhåpninger til at ting blir så veldig annerledes om man får et maktskifte i kommunen.

"har ingen voksen til å forklare meg det selv om jeg selv snart er voksen."

Da bør du i så fall satse på et parti som satser på skolen, for det er åpenbart huller i din samfunnskunnskap. Det må jo sikkert være skolens skyld, og skolen er et kommunalt eller fylkeskommunalt ansvar... :-)

"Og ikke lett å spørre om sånne ting uten å føle seg helt dust. derfor spør jeg her."

Ikke dust, men idiot- det betyr "en som ikke kan politikk" :-) Uansett er det bedre å være vitende om sin utvitenhet og gjøre noe med det, enn å ikke vite eller gjøre noe med det.

:-)

Skrevet

Sett deg litt inn i valgprogrammene og følg litt med på nyheter og aviser.

Du har vel noen ting som er viktig for deg? Skolepolitikken f.eks

Skrevet

Når valget nærmer seg, får du ganske sikkert stemmesedler for mange partier i postkassen. Mangler du noen, finner du de i valglokale. Førstegangsvelgere får gjerne mer valgmateriale enn andre.

Srtem gjerne på noen fra ditt nærmiljø. På stemmeseddelen fra det enkelte parti står det nok forklart hvordan du skal gjøre for å gi ekstra stemmer til de du vil ha inn, og hvordan du stryker de du ikke vil ha inn (reglene er forandret i år, så jeg kjenner dessverre ikke detaljene).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...