Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar nedenfor.

(Har endret nick ettersom jeg fant ut kimchi var brukt tidligere av en annen.)

Har noen spørsmål om dine erfaringer med laktoseintoleranse:

Lillegutt her har nå hatt fin mage (ingen unormal lukt, ikke diare) etter ca. en uke på melkefri kost. Hvis han får diagnose, hvor lenge skal han bruke sojabasert melketilskudd?

Hvordan går man frem for å få blå reset (de er jo ikke billige de her melkefrie erstatningene?)

Hvordan får man diagnose på plass? Burde jeg få henvisning til spesialist? eller holder det med lege på helsestasjon?

Svært takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :o). Nå er jo ikke jeg ban, men kanskje jeg kan svare likevel, for lilletuppa mi har også melkeintoleranse.

Det første dere bør gjøre er å få henvisning til spesialist. Der får dere tatt blodprøver ol. for å se om det slår ut på melk.

Det er ikke sikkert at det gjør det, men likevel kan det være intoleranse.

Viss spesialisten mener det er det, så kan han søke for dere til trygdekontoret om å få erstatningen på blå resept.

Vi har fått innvilget prosobee inntil lillemor er 10 år. Prosobee er jo helt ok å bruke i matlagning også, så det er jo greit når man får den gratis.

Hvor lenge man skal,bruke soyamelk er umulig å si. Spesialisten hos oss sa at man kunne prøve med litt f. eks. å gi margarin med melk i stedet for soft spesial for å se om hun tålte noe sånn etterhvert.

Vi har prøvd dette nå etter et halvt år, og det går ikke i det hele tatt. Forsto det slik at dette var noe de KUNNE vokse av seg, så det går jo an å prøve etter en stund igjen. Jeg vil bare ikke utsette tuppa for så mye vondt i magen på en stund... :)

Håper dere får hjelp hos spesialist !!

Vennlig hilsen

Skrevet

Nå har du jo allerede fått mange gode svar av rao.

Vi fikk henvisning til barnelege av helsestasjonslegen. Det var han som ga oss resept på Prosobee soyamelk. Det må søkes om i kommunen og fattes vedtak på slik at du kan få det på blå resept i mange år. (Skulle nesten tro at det var skumle medisiner og ikke soyamelk vi skulle ha.)

Prosobee kan bare skrives ut av spesialister, derfor måtte vi dit.

Snuppa blir snart to år. Vi var hos barnelegen i dag. Hun må fortsette på diett til Januar før vi gjør noe forsøk med melkeprodukter igjen.

Har fått beskjed å gjøre det samme med seksåringen vår. (han har så mye luft i magen og promper hele tiden så det er helt flaut.)

Det er antagelig også dårlig evne til å ta opp laktosen i tarmen.

Det er jo greit - vi går på diett hele familien vi da. Riktig sunne og friske er vi nå. :o)

Når det gjelder mat, kaker og sånne ting så er det helt uproblematisk.

Hvis du vil maile meg så ligger mailadressen min på nicklisten.

Eller bare spør her - er innom nesten hver dag.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...