carla1365380461 Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei Mannen min og jeg har tenkt å dele permisjonen fra første stund, slik at vi arbeider halve uker hver. Nå får vi imidlertid beskjed fra ansvarlig ved jobben vår, som har ringt trygdekontoret, om at trygdekontoret sier mor MÅ ta de første 10 ukene alene. Jeg trodde der var en forskjell på fødselspermisjon og adopsjonspermisjon, slik at dette gjaldt fødselspermisjon, mens foreldrene ved adopsjonspermisjon var likestilte fra første stund. Der var en tråd tidligere om dette. Kan noen som vet mer, svare meg på det, og eventuelt gi meg en referanse til hvor dette står? På forhånd takk! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirsa Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Jeg driver også og forsker på det samme akkurat nå, men i følge det loven sier så er det ingen regel som sier at en del av adopsjonen er forbeholdt moren. Dvs. man kan dele permisjonene mellom seg, med unntak av fedrekvoten. Her har du link til folketrygdloven som omtaler dette. Det er kun ved fødsel at de 6 første ukene er forbeholdt moren. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-041.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei! Vi har delt permisjonen 50-50, vi har jobbet annenhver uke. Det har vært en kjempeflott ordning. Vi har fått akkurat passe doser med hjemmeliv og jobbliv slik at vi har følt oss ganske opplagte. Vi kommer helt klart til å gjøre det på samme måte neste gang. Vi var ferdig med permisjonen for 1,5 uke siden. Med ferier ble det13,5 måned. Vi ville gjerne ha første måneden hjemme sammen (etter de to hentereiseukene i Kina). Men vi fikk vite at mor _må_ ta de første 6 ukene, selv om dette var adopsjon og ikke fødsel. Men trygdekontoret var veldig greie og prøvde å få en løsning for oss. De sa at min mann kunne få overført to av mine 6 morspermisjonsuker. Jeg hadde velferdspermisjon fra jobben på hentereisen, mens min mann hadde min morspermisjon (de to overførte ukene). Da vi kom hjem, begynte mine 4 morspermisjonsuker, mens han hadde ferie i 4 uker. Så da var vi hjemme og nøt det nye livet sammen alle tre. Deretter het det det tidskonto. Da var alt én pott - ferie for 2002 for meg + for 2003 for oss begge, 4 ukers farspermisjon og tidskontoukene på 39 uker (80% dekning). Vi laget et skjema der vi plottet inn alt og leverte det til trygdekontoret. Det har gått veldig fint og vi er begge veldig glad for at det var mulig å gjøre det på den måten. Hvis du lurer på meg, er mailadressen min [email protected] Lykke til med turen til Kina, det er ufattelig stort! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei! Vi har delt permisjonen 50-50, vi har jobbet annenhver uke. Det har vært en kjempeflott ordning. Vi har fått akkurat passe doser med hjemmeliv og jobbliv slik at vi har følt oss ganske opplagte. Vi kommer helt klart til å gjøre det på samme måte neste gang. Vi var ferdig med permisjonen for 1,5 uke siden. Med ferier ble det13,5 måned. Vi ville gjerne ha første måneden hjemme sammen (etter de to hentereiseukene i Kina). Men vi fikk vite at mor _må_ ta de første 6 ukene, selv om dette var adopsjon og ikke fødsel. Men trygdekontoret var veldig greie og prøvde å få en løsning for oss. De sa at min mann kunne få overført to av mine 6 morspermisjonsuker. Jeg hadde velferdspermisjon fra jobben på hentereisen, mens min mann hadde min morspermisjon (de to overførte ukene). Da vi kom hjem, begynte mine 4 morspermisjonsuker, mens han hadde ferie i 4 uker. Så da var vi hjemme og nøt det nye livet sammen alle tre. Deretter het det det tidskonto. Da var alt én pott - ferie for 2002 for meg + for 2003 for oss begge, 4 ukers farspermisjon og tidskontoukene på 39 uker (80% dekning). Vi laget et skjema der vi plottet inn alt og leverte det til trygdekontoret. Det har gått veldig fint og vi er begge veldig glad for at det var mulig å gjøre det på den måten. Hvis du lurer på meg, er mailadressen min [email protected] Lykke til med turen til Kina, det er ufattelig stort! Adopsjonspenger: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strtema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=adopsjonspenger Det var litt klabb og babb for å finne ut av alt, husker jeg. Vi brukte litt energi på det. På trygdekontoret måtte de sette opp en ny time til oss fordi de trengte tid til å finne ut av det. Men de 6 ukene sa det at jeg måtte ta. Vi fant ikke noe som motsa det. Men de skjønte jo at det ikke var nødvendig når det tross alt var adopsjon, så kanskje det var derfor de fant den løsningen som de gjorde, med at far kunne få overført noen av de ukene. Det var ved Bergen sentrum trygdekontor, hvis du vil ha noen referanser, eller hva jeg skal kalle det. Vi leste det materiellet (den brosjyren som ligger på linken over) de hadde på fødsels- og adopsjonspenger, og det var bare litt som stod om adopsjon. Ellers henviste teksten til at "det samme gjelder som for fødselspenger". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei! Vi har delt permisjonen 50-50, vi har jobbet annenhver uke. Det har vært en kjempeflott ordning. Vi har fått akkurat passe doser med hjemmeliv og jobbliv slik at vi har følt oss ganske opplagte. Vi kommer helt klart til å gjøre det på samme måte neste gang. Vi var ferdig med permisjonen for 1,5 uke siden. Med ferier ble det13,5 måned. Vi ville gjerne ha første måneden hjemme sammen (etter de to hentereiseukene i Kina). Men vi fikk vite at mor _må_ ta de første 6 ukene, selv om dette var adopsjon og ikke fødsel. Men trygdekontoret var veldig greie og prøvde å få en løsning for oss. De sa at min mann kunne få overført to av mine 6 morspermisjonsuker. Jeg hadde velferdspermisjon fra jobben på hentereisen, mens min mann hadde min morspermisjon (de to overførte ukene). Da vi kom hjem, begynte mine 4 morspermisjonsuker, mens han hadde ferie i 4 uker. Så da var vi hjemme og nøt det nye livet sammen alle tre. Deretter het det det tidskonto. Da var alt én pott - ferie for 2002 for meg + for 2003 for oss begge, 4 ukers farspermisjon og tidskontoukene på 39 uker (80% dekning). Vi laget et skjema der vi plottet inn alt og leverte det til trygdekontoret. Det har gått veldig fint og vi er begge veldig glad for at det var mulig å gjøre det på den måten. Hvis du lurer på meg, er mailadressen min [email protected] Lykke til med turen til Kina, det er ufattelig stort! Vi hadde 49 uker med 80%. Og nå skal jeg være stille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirsa Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Jeg viser til flg tekst i §14-16: " Med de begrensninger som følger av §§ 14-17 til 14-19 kan stønadsperioden deles mellom adoptivforeldrene når begge fyller vilkårene for rett til adopsjonspenger etter § 14-14. " I §14-17 til 14-19 står det ingen ting om at en del av permisjonen er reservert mor. Jeg kan derfor ikke forstå at man ikke skal kunne dele permisjonen fra dag en. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei! Hos oss er det pappaen i huset som tar permisjonen. Vi brukte begge ferien (5 uker) når vi var i Colombia. Pappa begynte dermed med permisjonen. Trygdekontoret sa ingen ting om at jeg måtte ta permisjon først. Jeg kommer til å ta de 4 "pappaukene" til våren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Takk til alle for gode svar!! Jeg har argumentert med det meste. Det som de likevel sier, er at det i § 14-25 sies at tidskonto - altså deling - kun kan gjelde 29 siste uker (evt. 39 siste ved 80%). Derfor var det at dama på trygdekontoret sa at mor må ta de ti første. Det hun burde sagt, var at én av foreldrene må ta hele permisjonen de 10 første ukene. Siden min mann og jeg arbeider samme sted, skal de likevel prøve å få til at vi kan dele fra første stund. Går ut fra at det ordner seg! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
muangthai Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Takk til alle for gode svar!! Jeg har argumentert med det meste. Det som de likevel sier, er at det i § 14-25 sies at tidskonto - altså deling - kun kan gjelde 29 siste uker (evt. 39 siste ved 80%). Derfor var det at dama på trygdekontoret sa at mor må ta de ti første. Det hun burde sagt, var at én av foreldrene må ta hele permisjonen de 10 første ukene. Siden min mann og jeg arbeider samme sted, skal de likevel prøve å få til at vi kan dele fra første stund. Går ut fra at det ordner seg! Hilsen Det der kan umulig stemme. Vi hadde delt permisjon fra første dag. 50 % hver, der vi jobbet to og tre dager annenhver uke. Dette er ikke tidskonto, men delt permisjon. Tidskonto blir det først når summen av begges permisjon er mindre enn 100%. Uansett lykke til, håper dere finner en god løsning! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ekorn Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Takk til alle for gode svar!! Jeg har argumentert med det meste. Det som de likevel sier, er at det i § 14-25 sies at tidskonto - altså deling - kun kan gjelde 29 siste uker (evt. 39 siste ved 80%). Derfor var det at dama på trygdekontoret sa at mor må ta de ti første. Det hun burde sagt, var at én av foreldrene må ta hele permisjonen de 10 første ukene. Siden min mann og jeg arbeider samme sted, skal de likevel prøve å få til at vi kan dele fra første stund. Går ut fra at det ordner seg! Hilsen Tiskonto er noe annet enn delt permisjon. Det er når den ene av dere har permisjon, men feks jobber to dager i uka, uten at den andre har permisjon. Dermed strekker dere permisjonen lengere ved at dere sparer to dager i uka av permisjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-695772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Det der kan umulig stemme. Vi hadde delt permisjon fra første dag. 50 % hver, der vi jobbet to og tre dager annenhver uke. Dette er ikke tidskonto, men delt permisjon. Tidskonto blir det først når summen av begges permisjon er mindre enn 100%. Uansett lykke til, håper dere finner en god løsning! Se det! Godt at dere kan korrigere! Det skal jeg jammen formidle videre til de som "har peiling" (ikke akkurat imponert over kunnskapen så langt!). Jeg reagerte også på at de kalte det tidskonto, men jeg regnet med at det var _jeg_ som var på jordet. Takk for hjelpen! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-696312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Takk til alle for gode svar!! Jeg har argumentert med det meste. Det som de likevel sier, er at det i § 14-25 sies at tidskonto - altså deling - kun kan gjelde 29 siste uker (evt. 39 siste ved 80%). Derfor var det at dama på trygdekontoret sa at mor må ta de ti første. Det hun burde sagt, var at én av foreldrene må ta hele permisjonen de 10 første ukene. Siden min mann og jeg arbeider samme sted, skal de likevel prøve å få til at vi kan dele fra første stund. Går ut fra at det ordner seg! Hilsen Tidskonto heter det når man begynner å jobbe tidligere enn "nødvendig", slik at den totale tiden man mottar permisjonspenger, blir strukket ut over det den ville vært hvis man tok ut heltidspermisjon med 80% lønn (evt. 100%). Det er _ikke_ tidskonto innenfor de X "normalukene" med heltidspermisjon, uansett hvordan man deler. (Med "heltidspermisjon" mener jeg altså at dere _tilsammen_ har permisjon på heltid.) Jeg er ikke ekspert på adopsjon, men dette er en vanlig problemstilling uansett hvor barnet kommer fra. Det er mange, selv fagfolk, som misforstår det. Regelverket sier f.eks. at "fedrekvoten ikke kan tas som tidskonto". Mange tror derfor at disse 4 ukene som er forbeholdt far, må tas sammenhengende på heltid. Det er ikke tilfellet, de kan gjerne tas på deltid (i kombinasjon med mors permisjon) så lenge de ikke forskyves til _etter_ den ordinære permisjonsperioden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-696324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Se det! Godt at dere kan korrigere! Det skal jeg jammen formidle videre til de som "har peiling" (ikke akkurat imponert over kunnskapen så langt!). Jeg reagerte også på at de kalte det tidskonto, men jeg regnet med at det var _jeg_ som var på jordet. Takk for hjelpen! Hilsen ... er nå at vi KAN dele permisjonen fra første dag - 50% 50%. Ansvarlig på jobben her tok feil og trodde det var tidskonto vi skulle ha, mens det altså var delt permisjon. De insisterer imidlertid på at pappapermisjonen MÅ tas sammenhengende av pappa (sjøl om pappa allerede har vært ute i permisjon like lenge som mamma). Men det er nå greit; vi gjør det slik på papiret, og praktiserer det slik vi vil (50- 50). Takk til alle som hjalp meg å finne ut av dette!!! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115874-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-rettigheter-ved-deling-av-permisjon/#findComment-696719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.