Gjest lis@bet Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Det reklameres for bedre syn på sida her, er det noen som har prøvd laseroperasjon? Pris? Ubehag? Fornøyd? Har -3,0 på begge øynene, og det har vært stabilt i 4 år, så jeg lurer på om jeg skal ta meg råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115886-har-du-laseroperert-%C3%B8ynene-dine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond S Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Ja - jeg tok det ene øyet i går ettermiddag, og kan nesten ikke vente på det neste!!! Jeg var/er -4.00, og har vært det i 20 år. Selve operasjonen var kun en liten smule mentalt ubehagelig - de operer jo tross alt et av de organene du setter mest pris på! Fysisk merket jeg nesten ingenting, og inngrepet tok mindre enn 10 minutter. Jeg tar heller denne operasjonen en gang til enn å gå til kontroll hos tannlegen! Jeg kunne se (litt tåkete) med en gang, og en halvtime senere var jeg på vei hjem! Jeg fikk et gjennomsiktig skjold over øyet for å beskytte mot rusk og berøring, og brukte dette til i dag tidlig (skal bruke det to netter til). Ettermiddagen i går lå jeg nesten hele tiden med øynene igjen for å la det hvile og gro. Litt utpå kvelden sved det litt, men jeg tok et glass rødvin og sovnet! I dag tidlig våknet jeg med perfekt syn på venstre øye, og kontrollen kl. 12:00 i dag viste at jeg hadde såkalt 125% syn (selv om jeg er bittelitt langsynt - dette går over i løpet av noen uker). Øynene må dryppes alternerende med antibiotika og fuktbevarende 5+4 ganger om dagen i 1 uke. Til torsdag skal jeg på ny kontroll, og uken etter opereres det siste øyet. Mange kirurger opererer i dag begge øynene på en gang, fordi risikoen er så lav. Men hvis man vurderer resultatet av det første før man tar det andre, kan man justere for individuell vevsreaksjon på laserinngrepet, slik at det andre øyet eventuelt kan bli enda bedre. Og samtidig reduserer man jo risikoen for komplikasjoner ennå et hakk (mindre enn 1% opplever infeksjon e.l. og de fleste av disse blir også 100% bra igjen). Ca. 80% av befolkningen har tykke nok hornhinner til LASIK; den mest behagelige og nøyaktige operasjonen. Bare 5% av de som blir operert trenger re-operasjon (kostnadsfritt) fordi synet ikke ble nær nok 0. Prisen er 15.000,- pr. øye, og dette ser ut til å gjelde alle private synskirurger. Jeg anbefaler deg derfor å vurdere sikkerhet (kirurg med erfaring som helst tar 1 øye av gangen) når du velger kirurg. Bruker du linser og har briller i tillegg (som meg), har du normalt spart inn operasjonen på 5-6 år. Nå høres det kanskje ut som om jeg gjør reklame for synskirurgi, men jeg er altså kjempefornøyd allerede! For å gi innlegget litt mer troverdighet, skal jeg unnlate å fortelle hvor jeg ble operert - klinikkene finner du uansett ved et søk på kvasir.no eller gulesider.no (hvis du sender meg en mail, skal jeg fortelle det allikevel!). Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115886-har-du-laseroperert-%C3%B8ynene-dine/#findComment-722415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lis@bet Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Ja - jeg tok det ene øyet i går ettermiddag, og kan nesten ikke vente på det neste!!! Jeg var/er -4.00, og har vært det i 20 år. Selve operasjonen var kun en liten smule mentalt ubehagelig - de operer jo tross alt et av de organene du setter mest pris på! Fysisk merket jeg nesten ingenting, og inngrepet tok mindre enn 10 minutter. Jeg tar heller denne operasjonen en gang til enn å gå til kontroll hos tannlegen! Jeg kunne se (litt tåkete) med en gang, og en halvtime senere var jeg på vei hjem! Jeg fikk et gjennomsiktig skjold over øyet for å beskytte mot rusk og berøring, og brukte dette til i dag tidlig (skal bruke det to netter til). Ettermiddagen i går lå jeg nesten hele tiden med øynene igjen for å la det hvile og gro. Litt utpå kvelden sved det litt, men jeg tok et glass rødvin og sovnet! I dag tidlig våknet jeg med perfekt syn på venstre øye, og kontrollen kl. 12:00 i dag viste at jeg hadde såkalt 125% syn (selv om jeg er bittelitt langsynt - dette går over i løpet av noen uker). Øynene må dryppes alternerende med antibiotika og fuktbevarende 5+4 ganger om dagen i 1 uke. Til torsdag skal jeg på ny kontroll, og uken etter opereres det siste øyet. Mange kirurger opererer i dag begge øynene på en gang, fordi risikoen er så lav. Men hvis man vurderer resultatet av det første før man tar det andre, kan man justere for individuell vevsreaksjon på laserinngrepet, slik at det andre øyet eventuelt kan bli enda bedre. Og samtidig reduserer man jo risikoen for komplikasjoner ennå et hakk (mindre enn 1% opplever infeksjon e.l. og de fleste av disse blir også 100% bra igjen). Ca. 80% av befolkningen har tykke nok hornhinner til LASIK; den mest behagelige og nøyaktige operasjonen. Bare 5% av de som blir operert trenger re-operasjon (kostnadsfritt) fordi synet ikke ble nær nok 0. Prisen er 15.000,- pr. øye, og dette ser ut til å gjelde alle private synskirurger. Jeg anbefaler deg derfor å vurdere sikkerhet (kirurg med erfaring som helst tar 1 øye av gangen) når du velger kirurg. Bruker du linser og har briller i tillegg (som meg), har du normalt spart inn operasjonen på 5-6 år. Nå høres det kanskje ut som om jeg gjør reklame for synskirurgi, men jeg er altså kjempefornøyd allerede! For å gi innlegget litt mer troverdighet, skal jeg unnlate å fortelle hvor jeg ble operert - klinikkene finner du uansett ved et søk på kvasir.no eller gulesider.no (hvis du sender meg en mail, skal jeg fortelle det allikevel!). Lykke til! Tusen takk for fyldig svar!! Og lykke til med operasjon av det andre øyet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115886-har-du-laseroperert-%C3%B8ynene-dine/#findComment-722423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond S Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Tusen takk for fyldig svar!! Og lykke til med operasjon av det andre øyet. :-) Glemte å nevne at hittil har 6 personlige bekjente tatt denne operasjonen, på 4 forskjellige klinikker (en tok det på Riks'en med trygderefusjon, for han var dårligere enn -6), og samtlige er like fornøyd som meg - det var det som overbeviste meg! I tillegg har jeg fått tilsvarende referanser fra minst 20 venners venner - ingen har blitt re-operert, opplevd komplikasjoner, eller er på noen måte misfornøyd. Etter å ha sett og snakket med meg i dag, har sjefen min og styreren i barnehagen vår også bestemt seg for å operere... Kort sagt, dette er et must for nærsynte bokfinker! Jeg gleder meg til å slutte å famle etter brillene på nattbordet, sette inn linsene hver morgen, betale linseabonnementet, glemme brillene når jeg reiser på tur, svømme under vann uten å være redd for å miste linsene, trene så svetten renner uten å bli halvblind,... Igjen, lykke til selv! [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115886-har-du-laseroperert-%C3%B8ynene-dine/#findComment-722764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.