Gå til innhold

løpe fortere/JGO


Gjest slowspeed

Anbefalte innlegg

Gjest slowspeed

På min nye skole har vi 2 ganger i året løpetest der vi må løpe 3 kilometer på tid. Dette var et sjokk for meg, som ikke var vant til fysisk aktivitet i det hele tatt. Den første testen jeg hadde, var i mai 2000, da jeg brukte 24 minutter (jeg var storrøyker og bevegde med _aldri_ og klarte knapt å gå distansen i rimelig tempo). Gymlæreren var rimelig oppgitt og ga meg 0 i karakter.

Det ble en tankevekker for meg. Jeg slutta å røyke (har ikke begynt igjen) fikk medlemskort i helsestudio, tok frem sykkelen og begynte og svømme. På testen i november i år, løp jeg på 18 minutter. Selvfølgelig var det en klar forbedring, men fremdeles litt sakte etter gymlærers vurdering (jeg sikter meg inn på et studium det er vanskelig å komme inn på, og trenger egentlig min. 4 i gymkarakter).

Noen råd til hvordan jeg skal få ned tia 2-3 minutter til? _Må_ jeg drive med løpetrening? (Selv om jeg har gode sko, hater jeg å løpe, da jeg får vanvittig vondt i beina av å løpe på asfalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yellow Ledbetter

Spis mer bananer, ha mer sex, mindre data mer løping

Er det løping du først og fremst vil forbedre deg i, bør du nettopp løpe. Dvs. at hovedaktiviteten din bør være løping, men suppler gjerne med andre treningsformer også.

Btw, gymlæreren din kan ikke gi deg 0 i karakter så lenge det du utfører ikke er "faglig verdiløst". Fullførte du, er det ikke verdiløst. At det gis karakter i gym i det hele tatt, er jo også på trynet, mener jeg. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Gode råd vil være å rette treningsmengden din spesifikt mot løpstestens lengde og intensitet. Da utnytter du tilpasningen maksimalt i forhold til tiden forbedringen tar.

Det hørtes ikke bar ut at du får vondt av å løpe på asfalt. Det skal ikke gjøre vondt noe sted å løpe.

En tidsforbedring betyr at alt må stemme for å gi framgang. Hsk at selv om treningen er det viktigste, er også kostholdet ditt en viktig brikke. Kroppen er avhengig av overskudd for å kunne øke.

http://www.trim.no/kostholdhvile.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...