Gå til innhold

Barnevakt og soving......(Veldig langt)

Anbefalte innlegg

Vi kom hjem med vår vakre lille kinaprinsesse for 10 mnd. siden. I starten slet vi voldsomt med å få henne til å sove. I begynnelsen var det nok mye trygghet som manglet, men etterhvert skjønte vi at det var mer som lå bak.

Da vi endelig skjønte at jenta ikke tålte melk, ble alt så mye bedre. Plutselig la hun seg fint ned og sov og vi er jo overlykkelige for dette :o).

Imidlertid så har vi ikke turt å ha barnevakt til henne på kveldene når hun skal sove før i går kveld. Vi har nemlig hatt besteforeldrene på besøk nå i 3 uker, så de kjenner hun jo godt og er trygge på dem.

Vi tok da med storesøstrene på kino i går kveld og håpet det beste.

Da vi kom hjem igjen litt før kl. 21.30, var prinsessen fortsatt oppe. Hun hadde hylt så når de hadde lagt henne, at hun nesten hadde kastet opp. De hadde prøvd etpar gang, med samme resultat, og da hadde de bestemt at hun bare måtte være oppe til vi kom.

Da vi så kom hjem, spurte jeg henne om hun ville gå å legge seg, og hun svarte JA. Jeg la henne ned, og så sovnet hun. I løpet av natta våknet hun og illskrek, og det ga seg ikke før hun fikk komme å ligge i vår seng. Det var som om hun ville forsikre seg om at vi virkelig var der fortsatt.

Så- av dette trekker jeg at hun ikke er klar for barnevakt ved legging på en stund enda. Gemalen min derimot mener at hun bare må trene videre. Hva synes dere ??? (Hun er 21 mnd.)

Veldig glad viss noen av dere vil svare meg på dette :o))

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116275-barnevakt-og-sovingveldig-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Vet ikke om det finnes noe fasit på dette :0)

Vi har 'trent' en god del. Først nå i det siste har vi introdusert andre 'barnevakter' enn ett sett besteforeldre.

Vår datter er nesten 3 1/2, og hun var rundt 15 mnd. da vi kom hjem med henne.

De aller første ukene herhjemme var forbeholdt oss og barnet, deretter kom besteforeldrene hyppig på besøk, - og vi reiste til de (Vi overnattet ikke hos besteforeldrene de første månedene). Hver gang besteforeldrene kom på besøk til oss var de ute på trilletur uten oss foreldre, - vi var kun med i starten, og det hendte også at besteforeldrene gikk videre mens vi foreldre snudde og gikk hjem.

De første gangene besteforeldrene var barnevakt, ble vi borte kort tid, feks et ærend i butikken, senere en tur på kino. Vi snakket alltid om det som skulle skje, om igjen og om igjen. Vår datter måtte ha en bekreftelse på alle endringer, dvs hun vil ha oversikt over hva som skal skje. I tillegg ringer vi hjem hvis vi overnatter borte, alltid. Og vi snakker med vår datter, det har aldri vært noe problem.

Besteforeldrene er helt utrolige med vår datter. de er der for henne 100 %! Vår datter er mye tryggere på endringer nå enn hun var i feks 19-24 mnd alder, tidligere måtte hun ha bekreftelse på at vi kom tilbake og at vi var glad i henne, - hun spurte mange ganger om dagen. Hun fikk alltid positiv bekreftelse, ble tryggere som sagt, og er nå nesten blitt 'Skal dere ikke dra snart, så jeg får bestemor og bestefar for meg selv' :0)

De gangene vi har barnevakt (les: besteforeldrene) er det som regel jeg eller min mann som legger vår datter til seng, tar kveldsstellet. Dersom vi ikke er til stede når hun skal legges er det bestemor som overtar :0)

De første gangene vi hadde barnevakt, kom vi tilbake innen leggetid.

Det har skjedd at bestemor har måttet sitte utenfor vår datters værelse en liten stund etter at hun ble lagt, men mest fordi bestemor har bestemt dette selv :0) Hvordan de løser det til det beste for alle, er opp til barnevakten synes jeg.

Godtar barnet deres en trilletur sammen med barnevakten/besteforeldrene?

Vet ikke om du fikk noe ut av dette, håper det går bedre neste gang dere forsøker.

Lykke til!

Hei,

Vet ikke om det finnes noe fasit på dette :0)

Vi har 'trent' en god del. Først nå i det siste har vi introdusert andre 'barnevakter' enn ett sett besteforeldre.

Vår datter er nesten 3 1/2, og hun var rundt 15 mnd. da vi kom hjem med henne.

De aller første ukene herhjemme var forbeholdt oss og barnet, deretter kom besteforeldrene hyppig på besøk, - og vi reiste til de (Vi overnattet ikke hos besteforeldrene de første månedene). Hver gang besteforeldrene kom på besøk til oss var de ute på trilletur uten oss foreldre, - vi var kun med i starten, og det hendte også at besteforeldrene gikk videre mens vi foreldre snudde og gikk hjem.

De første gangene besteforeldrene var barnevakt, ble vi borte kort tid, feks et ærend i butikken, senere en tur på kino. Vi snakket alltid om det som skulle skje, om igjen og om igjen. Vår datter måtte ha en bekreftelse på alle endringer, dvs hun vil ha oversikt over hva som skal skje. I tillegg ringer vi hjem hvis vi overnatter borte, alltid. Og vi snakker med vår datter, det har aldri vært noe problem.

Besteforeldrene er helt utrolige med vår datter. de er der for henne 100 %! Vår datter er mye tryggere på endringer nå enn hun var i feks 19-24 mnd alder, tidligere måtte hun ha bekreftelse på at vi kom tilbake og at vi var glad i henne, - hun spurte mange ganger om dagen. Hun fikk alltid positiv bekreftelse, ble tryggere som sagt, og er nå nesten blitt 'Skal dere ikke dra snart, så jeg får bestemor og bestefar for meg selv' :0)

De gangene vi har barnevakt (les: besteforeldrene) er det som regel jeg eller min mann som legger vår datter til seng, tar kveldsstellet. Dersom vi ikke er til stede når hun skal legges er det bestemor som overtar :0)

De første gangene vi hadde barnevakt, kom vi tilbake innen leggetid.

Det har skjedd at bestemor har måttet sitte utenfor vår datters værelse en liten stund etter at hun ble lagt, men mest fordi bestemor har bestemt dette selv :0) Hvordan de løser det til det beste for alle, er opp til barnevakten synes jeg.

Godtar barnet deres en trilletur sammen med barnevakten/besteforeldrene?

Vet ikke om du fikk noe ut av dette, håper det går bedre neste gang dere forsøker.

Lykke til!

Heisann og takk for svar. Lillemor er veldig trygg på å være hos barnevakt på dagtid, og hun godtar trilleturer som ingen ting. Det er kun dette med leggingen om kvelden som er vanskelig. Vi snakker jo selvfølgelig med henne og forteller hva som skal skje, men det virker ikke som hun skjønner realiteten før hun skal legge seg. Så lenge hun er oppe, har hun nesten ikke tid til å si hadet til oss :o). Da leker og koser hun seg med besteforeldrene, og det virker ikke som om hun savner oss i det hele tatt.

Jeg er veldig usikker på hva vi skal gjøre....- viss vi trener så virker det jo som om nattesøvnen hennes blir forstyrret også....

I allefall- takk for svar.

klem fra

Enig med gemalen... det må trening til. men om dere er tolmodige så la det gå kort tid fra dere går til dere er tilbake. og selv om barnet skriker så er det vert å prøve mange ganger, Prøv i dag igjen osv.

Takk for svar :o). Vet jo at det må trening til, men jeg lurer bare på om det er litt tidlig iom at nattesøvnen hennes blir forstyrret av at vi er borte ved leggetid.

Huff- er sikkert litt hønemor, men....... :)

Klem fra

Har dere prøvd at andre legger henne mens dere er i huset? Dere kan f eks si til henne at nå skal xx legge deg og så komme vi inn og sier godnatt når du er i senga.

Neste trinn kan da være å si god natt før hun legger seg og si at nå skal dere bare gå en liten tur.

Har selv prøvd slike trinnvise modeller med stort hell for å innføre nye rutiner. Men dere må selv bestemme innholdet i hvert trinn.

Lykke til!

Annonse

Jeg tror faktisk at jeg ville ha ventet en god stund til, om jeg hadde vært dere, ikke press frem noe hun kanskje ikke er klar for enda. Når hun skriker så hun nesten kaster opp, er det for meg svar nok til at hun ikke er klar enda.

Frykten for å bli forlatt kan sitte i lenge.

Soving krever stor trygghet,og mange barn er ekstra sårbare ved legging.

Vi ventet kanskje vel lenge, men våre to hadde vært hjemme i to år før bestemor fikk legge dem, og da var det ikke noe problem.

Ønksker dere masse lykke til !

Takk for svar tidligere ad. melkeintolerans.

Utfra hva du sier tror jeg nok jeg ville ventet en stund før jeg prøvde med barnevakt på nytt. Vi kom hjem med vår kinaprinsesse på 9 mnd. for snart 3 år siden. Og det tok godt over året før hun var moden for barnevakt i det hele tatt. Hun knyttet seg sterkt og fort til mamma - og trengte lang tid før det var greitt at mamma var borte. Vi tok det bare med ro - og idag har vi ei tillitsfull lita frøken som elsker å være på overnattingsbesøk hos bestemor og bestefar, og stortrives i barnehage.

Lykke til!

Takk for svar tidligere ad. melkeintolerans.

Utfra hva du sier tror jeg nok jeg ville ventet en stund før jeg prøvde med barnevakt på nytt. Vi kom hjem med vår kinaprinsesse på 9 mnd. for snart 3 år siden. Og det tok godt over året før hun var moden for barnevakt i det hele tatt. Hun knyttet seg sterkt og fort til mamma - og trengte lang tid før det var greitt at mamma var borte. Vi tok det bare med ro - og idag har vi ei tillitsfull lita frøken som elsker å være på overnattingsbesøk hos bestemor og bestefar, og stortrives i barnehage.

Lykke til!

Heisann og takk for svar :o). Jeg føler i grunnen selv at det er litt for tidlig med barnevakt som skal legge tulla. Hun er ellers en trygg og sosial liten jente, og hun har absolutt ingen problemer med å være hos barnevakt på dagtid. Derfor føler jeg , som du sa, at det er for tidlig med barnevakt om kvelden så lenge hun reagerer som hun gjør.

Klem fra

Jeg tror faktisk at jeg ville ha ventet en god stund til, om jeg hadde vært dere, ikke press frem noe hun kanskje ikke er klar for enda. Når hun skriker så hun nesten kaster opp, er det for meg svar nok til at hun ikke er klar enda.

Frykten for å bli forlatt kan sitte i lenge.

Soving krever stor trygghet,og mange barn er ekstra sårbare ved legging.

Vi ventet kanskje vel lenge, men våre to hadde vært hjemme i to år før bestemor fikk legge dem, og da var det ikke noe problem.

Ønksker dere masse lykke til !

Heisann og takk for svar ! Føler som du sier at det er for tidlig med barnevakt på kveldstid iom at hun reagerer som hun gjør. På dagtid er det absolutt ingen problemer, så jeg tenker jeg venter litt til hun er såpass stor at hun skjønner litt mer av når vi sier at vi kommer tilbake senere.

Klem fra

Har dere prøvd at andre legger henne mens dere er i huset? Dere kan f eks si til henne at nå skal xx legge deg og så komme vi inn og sier godnatt når du er i senga.

Neste trinn kan da være å si god natt før hun legger seg og si at nå skal dere bare gå en liten tur.

Har selv prøvd slike trinnvise modeller med stort hell for å innføre nye rutiner. Men dere må selv bestemme innholdet i hvert trinn.

Lykke til!

Takk for nyttig innspill :o). Skal prøve den måten du beskriver, men jeg tror det er litt tidlig enda. Hun tålererer kun at jeg legger henne til vanlig. Ikke en gang pappaen får lov......-

så jeg tipper at første trinn hos oss er at pappa skal legge henne en kveld.

Egentlig utrolig idiotisk av oss at vi ikke har forsøkt det før vi prøvde besteforeldrene...... :/

Håpper vi chattes snart !

Klem fra

Heisann og takk for svar. Lillemor er veldig trygg på å være hos barnevakt på dagtid, og hun godtar trilleturer som ingen ting. Det er kun dette med leggingen om kvelden som er vanskelig. Vi snakker jo selvfølgelig med henne og forteller hva som skal skje, men det virker ikke som hun skjønner realiteten før hun skal legge seg. Så lenge hun er oppe, har hun nesten ikke tid til å si hadet til oss :o). Da leker og koser hun seg med besteforeldrene, og det virker ikke som om hun savner oss i det hele tatt.

Jeg er veldig usikker på hva vi skal gjøre....- viss vi trener så virker det jo som om nattesøvnen hennes blir forstyrret også....

I allefall- takk for svar.

klem fra

Hei igjen :0)

Tror treningen sammen med soving må begrenses til dagtid, ellers blir det bare surr.

Her var det slik at vi trente på legging om dagen pluss soving under trilletur, innen hun godtok at besteforeldrene la henne.

Ta tiden til hjelp :0)

Gjest kinamamsen

Hva med å la henne være sammen med storesøstrene neste gang dere skal ha barnevakt? Det kan være trygt og godt for henne å ha de der.

Det gikk over ett år før vi følte at vår eldste datter var trygg nok til å ha barnevakt mens den yngste sov borte (sammen med søster) allerede etter 3-4 mndr. så det varierer mye. Enda vil minsten helst være sammen med storesøster når vi er borte. Da er det ikke noe problem.

Vent litt til hun har fått denne opplevelsen på avstand og prøv igjen. Lykke til!

Annonse

Hva med å la henne være sammen med storesøstrene neste gang dere skal ha barnevakt? Det kan være trygt og godt for henne å ha de der.

Det gikk over ett år før vi følte at vår eldste datter var trygg nok til å ha barnevakt mens den yngste sov borte (sammen med søster) allerede etter 3-4 mndr. så det varierer mye. Enda vil minsten helst være sammen med storesøster når vi er borte. Da er det ikke noe problem.

Vent litt til hun har fått denne opplevelsen på avstand og prøv igjen. Lykke til!

Hallo. Det du skriver der tror jeg er veldig riktig !! Hun er jo veldig glad i storesøstrene og det er jo klart at det vil føles mye tryggere for henne dersom storesøstrene også er hjemme !!! Skal teste dette ut om en stund, slik du skriver :o))

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...