Gå til innhold

40-års bruk av antidepressiva.

Anbefalte innlegg

pontus1365380560
Skrevet

Jeg har i 40 år gått på antidepressiva, de siste 35 år på 75 mg Noritren pr dag. Jeg er 65 år gammel og har vært pensjonist i to år. Jeg stortrives som pensjonist, jeg er nå på ingen måte deprimert. Jeg lever et liv helt fri for stress. Hvorfor må jeg fortsette med Noritren? Etpar dager etter at jeg har seponert 25 g Noritren får jeg vanskeligeter med å sove og føler meg litt nedstemt.Har forsøkt seponering to ganger. Må jeg fortsette med 75 g Noritren resten av livet? Hvis svaret er ja, er Noritrendosen skadelig? Kan levealderen bli redusert? Min primærlege takler ikke spørsmålet!

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Hvordan kan din lege svare på det? Han kjenner vel ikke SÅ mange pasienter som har gått på AD i 40 år! Og ihvertfall ikke på akkurat de medisinene og dosene du har brukt.

Vi må bare slå oss til ro med at ingen i nåtiden har noe svar å gi oss på det du/vi spør om.

Det er kun historien som gir slike svar. Men de er da selvfølgelig ikke tilgjegelige før neste generasjon og den etter der.

Skrevet

Kom med spørsmålet ditt igjen når NHD er tilbake fra ferie eller få en vurdering fra en psykiater der du bor.

Noritren påvirker noradrenalin og serotoninbalansen din. Å seponere etter 40 års bruk av et tricyclisk AD er nok sikkert forbundet med plager. Og det er jo heller ikke sikkert at kroppen din selv etter en seponering klarer å balansere riktig. Det var jo en grunn til at du startet med noritren i sin tid, ikke sant.

Hvis du har det godt og du kan få forsikringer om at noritren ikke skal påvirke din levealder og livskvalitet fremmover så er det vel ingen tungveiene grunner til å slutte.

Alternativt så kan du gå over til mer moderne medisiner som påvirker noradrenalin og serotoninbalansen.

Beste hilsner

pontus1365380560
Skrevet

Kom med spørsmålet ditt igjen når NHD er tilbake fra ferie eller få en vurdering fra en psykiater der du bor.

Noritren påvirker noradrenalin og serotoninbalansen din. Å seponere etter 40 års bruk av et tricyclisk AD er nok sikkert forbundet med plager. Og det er jo heller ikke sikkert at kroppen din selv etter en seponering klarer å balansere riktig. Det var jo en grunn til at du startet med noritren i sin tid, ikke sant.

Hvis du har det godt og du kan få forsikringer om at noritren ikke skal påvirke din levealder og livskvalitet fremmover så er det vel ingen tungveiene grunner til å slutte.

Alternativt så kan du gå over til mer moderne medisiner som påvirker noradrenalin og serotoninbalansen.

Beste hilsner

Jeg takker for svaret og jeg vil følge ditt råd om å stille spørsmålet på nytt når psykiateren er tilbake fra ferie.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligvis må du bruke Noritren livet ut. Det er ikke skadelig og vil ikke redusere levealderen din.

Derimot er det stor sannsynlighet for at en ny depresjon vil redusere livskvaliteten din i stor grad og evt også redusere levealderen.

pontus1365380560
Skrevet

Sannsynligvis må du bruke Noritren livet ut. Det er ikke skadelig og vil ikke redusere levealderen din.

Derimot er det stor sannsynlighet for at en ny depresjon vil redusere livskvaliteten din i stor grad og evt også redusere levealderen.

Mange takk for ditt svar ang. 40 års bruk av antidepressiva. Jeg er kjent med at virkningsmekanismen for Noritren er at den hindrer gjenopptak av noradrenalin og serotonin i nerveterminalen.Siden jeg nå lever et harmonisk liv uten noen form for stress, og til tross for det er avhengig av den samme dosen Noritren(døgndose 75 mg), har jeg tenkt meg muligheten av at det er noe galt med mineralbalansen i kroppen. Det foreligger tilbud om håranalyse for å få kartlagt om det er noe galt med mineralbalansen.Men dette er ganskje et blindspor?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange takk for ditt svar ang. 40 års bruk av antidepressiva. Jeg er kjent med at virkningsmekanismen for Noritren er at den hindrer gjenopptak av noradrenalin og serotonin i nerveterminalen.Siden jeg nå lever et harmonisk liv uten noen form for stress, og til tross for det er avhengig av den samme dosen Noritren(døgndose 75 mg), har jeg tenkt meg muligheten av at det er noe galt med mineralbalansen i kroppen. Det foreligger tilbud om håranalyse for å få kartlagt om det er noe galt med mineralbalansen.Men dette er ganskje et blindspor?

Etter min mening er det et blindspor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...