Gå til innhold

Adopsjon - graviditet

Anbefalte innlegg

For en stund siden fikk vi vår godkjenning fra landet vi skal adoptere fra. Nå oppdaget vi at vi er gravid.... Hjelp!!?? Hvordan forholder vi oss nå, hva bør man gjøre, hva må man gjøre, hva med alle pengene man har betalt inn om man virkelig får et barn selv?

Vi var og er 100% bestemt på at adopsjon er riktig for oss. Dette blir liksom et tilbakelagt stadium som kommer opp på nytt... Alle innspill og råd mottas med takk...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116378-adopsjon-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sosialarbeider

Reglene i Norge er helt klare: du må informere adopsjonsforeningen din og BUFA om graviditeten. Hvorvidt du får pengene igjen eller ikke må du ta opp med organisasjonen din, men utgifter til dekning av kostnader til oversetting av papirer osv. får du i hvert fall ikke igjen. Noe vil du nok få igjen, men ikke alt.

Dersom dere ønsker å adoptere senere må dere gjennom hele papirmølla igjen. Når det er kommet et nytt barn i familien skal det skrives ny sosialrapport enten barnet er egenfødt eller adoptert. Og dere kan egentlig ikke bli godkjent før barnet dere har er to år, i hvert fall ikke starte ny adopsjonsprosess før barnet deres er et år.

Det er mulig at adopsjonsforeningen kan gå med på å fryse noe av pengene dere har betalt inn slik at dere ikke trenger å betale alt på nytt dersom dere ønsker å adoptere senere.

En feilinformasjon jeg har sett her på DOL er at godkjenningen fra BUFA kan fryses fordi den gjelder i to år. DETTE ER FEIL!!!! Godkjenningen gjelder bare i to år dersom familiesituasjonen er uforandret, og gjelder altså ikke ved graviditet.

Hvor langt på vei er du ? Jeg ville nok ikke sagt noe før jeg var en 3-4 måneder på veg og faren for spontanabort er så noenlunde over. På den annen side kommer det jo an på hvor langt fra tildeling dere er. Dere må absolutt unngå å kome i den situasjonen å si nei til et barn dere blir tildelt. Det blir vondt for dere, og forlenger tiden barnet må vente på en familie.

LYKKE TIL MED GRAVIDITETEN!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116378-adopsjon-graviditet/#findComment-699586
Del på andre sider

Gjest ingen signatur

Det du/ dere kan gjøre er å fryse adopsjonssaken frem til barnet er født.

Da unngår dere å starte helt forfra igjen dersom dere skulle abortere.

Jeg ville ikke sagt fra før jeg var 3 mnd. på vei, men ville vurdert det opp mot hvor lang tid ca. det tar før dere kan vente tildeling. Det ville være vanskelig for dere dersom dere fikk en tildeling og måtte si nei.

Føler med dere.

Har vært i samme situasjon selv.(Jeg spontan aborterte og var veldig glad for at vi ikke hadde stoppet adopsjonen)

Mitt råd: Frys adopsjonen!!!

Lykke til med graviditeten.

:-)

Klem fra en medadoptant

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116378-adopsjon-graviditet/#findComment-699636
Del på andre sider

Akkurat som oss for et helvt år siden. Vi har frosset adopsjonen etter avtale med foreningen vår. Vi sa fra etter noen dager, vi trengte å summe oss litt!! Da var jeg ca. 9-10 uker på vei. Vi var bare få måneder fra tildeling. Pengene regner jeg med at vi ikke ser mere til, de er jo betalt inn for en jobb som er gjort...

Uansett, etter nok en psykisk snuoperasjon og latter og tårer gleder vi oss nå veldig til å bli foreldre - termin er om 5 uker!! Den lille bajasen i magen sprker og trives! :o)

Lykke til dere også!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116378-adopsjon-graviditet/#findComment-699998
Del på andre sider

Akkurat som oss for et helvt år siden. Vi har frosset adopsjonen etter avtale med foreningen vår. Vi sa fra etter noen dager, vi trengte å summe oss litt!! Da var jeg ca. 9-10 uker på vei. Vi var bare få måneder fra tildeling. Pengene regner jeg med at vi ikke ser mere til, de er jo betalt inn for en jobb som er gjort...

Uansett, etter nok en psykisk snuoperasjon og latter og tårer gleder vi oss nå veldig til å bli foreldre - termin er om 5 uker!! Den lille bajasen i magen sprker og trives! :o)

Lykke til dere også!

Vi opplevde det samme i fjor og har nå en livlig krabat på 9 måneder (i tillegg til vår nesten 4 år gamle filippinerjente). Kos deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116378-adopsjon-graviditet/#findComment-702926
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...