Gå til innhold

vidregående skole

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Printeren

Må legge til at jeg er alvorlig deprimert og derfor er lite motivert for skole.

Blir vel stemplet som en taper når man ikke går skole.

*sukk*

Det som kan være kjedelig med å gå videregående når man er 20 er at alle i klassen er så mye yngre..

Men klart det finnes andre løsninger!

For eksempel kan du ta videregående som privatist.

Jeg vet ikke hva det er med skolen du er lei av,

Hadde vært fint om du kunne utdypet det litt mer.

Klasse-kameratene?

Karakterene?

Eksamener?

Lærerne?

Fagene?

Hadde du tenkt å begynne rett på almen, eller en annen linje?

Bor du i by eller bygd?

Mange yrkesfag tror jeg er kjempespennende å gå på.

Selv begynnte jeg rett på allmenfag etter ungdomsskolen. Der trivdes jeg veldig dårlig.

Det var ikke vits, så jeg bytta til tegning form og farge. Trives kjempegodt nå.

Kanskje du kan ta et år på folkehøyskole?

Eller begynne på steinerskolen? (de følger et helt annet undervisnings-system, og har bla ikke karakterer eller eksamener, men du får studiekompetanse)

Jeg tror ikke det er lurt å satse på å ta små-jobber rundt om kring i årevis, for så å ta videregående som 30-åring. Man er nok ikke så veldig motivert da heller.

Husk at du skal tjene penger på en eller annen måte helt til du blir pensjonist.

Forresten er det jo noen høy-skoler man kan komme inn på rett etter ungdom-skolen.

Kunst og håndtverksskolen bla.. Vet ikke om det er noe for deg.

Kanskje du kan flytte på hybel til en annen by, og gå på skole der?

Hmm.

Håper du kommer fram til en god løsning!

La oss få høre..

Gjest Printeren

*sukk*

Forresten så må du ikke tro at du blir stemplet som taper!

Jeg har aldri tenkt det om noen som ikke har starta rett på videregående.

De fleste jeg kjenner tar seg god tid, for å si det sånn:)

reni1365380375

*sukk*

Jeg tok ett friår, jobbet litt. (Men så ble jeg gravid og måtte ha et par friår til).

Jeg er nå 21, og holder på med siste år på vgs, og det er utrolig kjedelig å ikke være ferdig enda, men samtidig så skjønner jeg deg veldig godt, var utrolig skolelei og lite motivert, men var dog ikke deprimert på den tiden.

Man kan jo alltids enten jobbe, eller ta et år på folkehøyskole, jeg kommer dessverre ikke på noen bedre tips enn det. Men jeg vil anbefale deg å ikke ta så lenge fri, greit nok at man er mye mer motivert og ser ting på en annen måte etter et par år "skolefri", men det er mye hardere å begynne igjen, og jeg har gått i klasse med folk som er 3 år yngre enn meg i 2 år nå. Jo forresten, du kan ta vgs som privatist, hvis du har selvdisiplin nok til å jobbe for deg selv. (Jeg skal ta dette siste året som privatist). Da kan du enten kjøpe bøkene selv, og få pensumliste, gå gjennom alt på egenhånd, og melde deg opp til eksamen i alle fag (koster ca. 300 kr pr eksamen), eller du kan melde deg på nki vgs, som er fjernundervisning, du får oppgaver, som du løser og deretter sender inn enten over internett eller med brev, men denne løsningen koster en del (omtrent 30 000 + privatisteksamen i alle fag), men hvis du klarer å jobbe raskt, kan du faktisk være ferdig med hele vgs på ETT år!

Gjest lite motivert

Det som kan være kjedelig med å gå videregående når man er 20 er at alle i klassen er så mye yngre..

Men klart det finnes andre løsninger!

For eksempel kan du ta videregående som privatist.

Jeg vet ikke hva det er med skolen du er lei av,

Hadde vært fint om du kunne utdypet det litt mer.

Klasse-kameratene?

Karakterene?

Eksamener?

Lærerne?

Fagene?

Hadde du tenkt å begynne rett på almen, eller en annen linje?

Bor du i by eller bygd?

Mange yrkesfag tror jeg er kjempespennende å gå på.

Selv begynnte jeg rett på allmenfag etter ungdomsskolen. Der trivdes jeg veldig dårlig.

Det var ikke vits, så jeg bytta til tegning form og farge. Trives kjempegodt nå.

Kanskje du kan ta et år på folkehøyskole?

Eller begynne på steinerskolen? (de følger et helt annet undervisnings-system, og har bla ikke karakterer eller eksamener, men du får studiekompetanse)

Jeg tror ikke det er lurt å satse på å ta små-jobber rundt om kring i årevis, for så å ta videregående som 30-åring. Man er nok ikke så veldig motivert da heller.

Husk at du skal tjene penger på en eller annen måte helt til du blir pensjonist.

Forresten er det jo noen høy-skoler man kan komme inn på rett etter ungdom-skolen.

Kunst og håndtverksskolen bla.. Vet ikke om det er noe for deg.

Kanskje du kan flytte på hybel til en annen by, og gå på skole der?

Hmm.

Håper du kommer fram til en god løsning!

La oss få høre..

Hvordan funker det å være privatist?

Hva slags muligheter har man for å ta utdanningen over lengre tid enn vanlig?

Andre tips?

Tusen takk for et fint svar!

Bor i by. Er ikke motivert for livet, så har ikke noe med selve skolen å gjøre. Tror små steg hadde vært noe, isteden for jobb, men vet nå ikke hva som går ann.

Annonse

reni1365380375

Hvordan funker det å være privatist?

Hva slags muligheter har man for å ta utdanningen over lengre tid enn vanlig?

Andre tips?

Tusen takk for et fint svar!

Bor i by. Er ikke motivert for livet, så har ikke noe med selve skolen å gjøre. Tror små steg hadde vært noe, isteden for jobb, men vet nå ikke hva som går ann.

Når du er privatist velger du tempoet du vil studere i selv. Du leser på pensumet, og melder deg opp til eksamen når du føler du kan det, enten til høsten, eller våren, så teoretisk sett kan du bruke så lang tid du bare vil.

(Men vær obs på at fag som f.eks. matte kan være vanskelig å lese på selv, uten undervisning, med mindre du er ekstremt god i faget.)

Med NKI som jeg nevnte før idag, som er ganske dyrt, må det gjøres innen to år.

Man må ta eksamen i ALLE fag når man er privatist.

Gjest lite motivert

Når du er privatist velger du tempoet du vil studere i selv. Du leser på pensumet, og melder deg opp til eksamen når du føler du kan det, enten til høsten, eller våren, så teoretisk sett kan du bruke så lang tid du bare vil.

(Men vær obs på at fag som f.eks. matte kan være vanskelig å lese på selv, uten undervisning, med mindre du er ekstremt god i faget.)

Med NKI som jeg nevnte før idag, som er ganske dyrt, må det gjøres innen to år.

Man må ta eksamen i ALLE fag når man er privatist.

Kun eksamen i alle fag?

Ikke inneleveringer eller noe?

reni1365380375

Kun eksamen i alle fag?

Kun eksamen i alle fag, og ingen innsendinger hvis du tar det helt alene (og ikke gjennom NKI o.l.).

Men jeg er ikke helt sikker på hvordan du skal gå frem, ta kontakt med Opplæringskontoret i byen du bor i, de burde vel vite sånt.

Kun eksamen i alle fag?

Hvor gammel er du da "lite motivert"?Og er det ikke flott og koselig og komme på skolen og møte venner og klassekamerater?Alternativet er og gå hjemme og drive dank,og det er ikke noe liv for en ungdom.Det må iallefall være et deppa ungdomsliv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...