Gå til innhold

Når man skal spleise på gave

Anbefalte innlegg

Gjest fattiglusa

Den eneste single i gjengen tok initiativ til gavespleising til en bursdag. Hun mente at vi skulle betale 200,- hver, greit nok. Men når det etterhvert kom frem at det var 200,- pr HODE så steilet jeg og et par andre. Altså - hvis jeg jeg går alene på fest og skal ha med gave, så vil ikke den være halvparten så dyr som om jeg gikk sammen med kjæresten min?!

Hva er vanlig praksis?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116431-n%C3%A5r-man-skal-spleise-p%C3%A5-gave/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fattiglusa

Si at du syntes at dette var dyrt, dere er vel godt kjente så det må da gå an å si.

Har sagt fra, men jeg fikk da beskjed fra madammen om at da trengte jeg ikke være med. De andre gidder ikke si så mye, de har mye bedre økonomi enn meg. Ingen barn, og i full jobb.

Annonse

Gjest fattiglusa

Ble litt irritert, jeg. Gi 200 kr og si at det er DET du har råd til.

Om ikke du får være med å spleise da, kan du jo fortelle bursdagsbarnet at grunnen til at du kommer med separat gave, er at de andre ikke ville ha pengene dine...!

Det er jo det som er fristende å gjøre, men jeg vil nødig lage bølger. :/

Det endte med at vi ga vår egen gave, de andre spleiset.

Annonse

Gjest fattiglusa

Hvorfor mener du at single skal betale dobbelt så mye som deg? Fordi de har så mye bedre råd?

I dette tilfellet har den single bedre råd. Hun har ikke barn og er i full jobb. Og det er venneflokken som er invitert, med partnere. Det er unaturlig å doble prisen fordi noen tilfeldigvis har kjæreste, og andre ikke.

I dette tilfellet har den single bedre råd. Hun har ikke barn og er i full jobb. Og det er venneflokken som er invitert, med partnere. Det er unaturlig å doble prisen fordi noen tilfeldigvis har kjæreste, og andre ikke.

Jeg er ikke enig med deg :o). Synes man skal betale pr hode. Oftest har de enslige dårligst råd. Par har ofte to inntekter og deler på utgiftene.

Ulv I Faarikaal

Logikken sier 200 pr hode.

At du vil slå sammen to hoder er ikke logisk. Vondt er det også.

Jeg tok taxi med kompisen og et ektepar. De sa at de bare skulle betale som om de var en, fordi de ville tatt taxi sammen likevel, og at kompisen og jeg skulle betale pr hode.

I utgangspunktet betaler alle hver for seg, slik at er par betaler dobbelt så mye som en som er singel.

Eller kan en vennegjeng også gå sammen å betale som en?

Men det avhenger i stor grad av hvor godt man kjenner vedkommende. Får de som er par hver sin gave ved anledninger (bursdag, jul ol.)? Hvis ikke bør de ikke betale for mer enn en.

Dersom jeg er med samboeren min i selskap til en venninne av henne jeg ikke kjenner så gir hun kun gave, og det er kun hun som får gave av denne venninnen.

Jeg var i 40-års bursdag på lørdag til en kamerat (mannen min skulle og ha vært der, men han var bortreist). Vi to, et annnet ektepar og to single spøeiset på presang, og vi betalte 180 kr pr hode.

Det var en av de single som foreslo det, og jeg syntes i utgangspunktet at det var mye med maks. 400 på oss - men greit nok. Vi har jo to jobber, og de bare én. Nå ble det jo 360 på oss da.

Gjest fattiglusa

Jeg er ikke enig med deg :o). Synes man skal betale pr hode. Oftest har de enslige dårligst råd. Par har ofte to inntekter og deler på utgiftene.

Jeg sier jo nettopp at det er motsatt her. Vi har en inntekt og barn. Hun har ikke barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...