Gå til innhold

Noen som har tatt allmennfagene på 1 år?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest realkompetanse

MÅ du ha studiekompetanse?

Hva slags erfaring har du og hva slags studie vil du søke? Realkompetanse kan gjelde deg..

Har hørt at allmenn på 1. år er hardt.

Hva er realkompetanse?

Trodde man måtte ha studiekompetanse...?

Gjest maiklive

Hva er realkompetanse?

Jeg har tatt allmennefagene på ett år. Ja det er beintøft. Ikke regn med noe særlig liv ved siden av. Det er lekser hele ettermidagen og utover. Men vist du er forberedt på ett hardt år så greier du det. Jeg klarte det:O)

Hva er realkompetanse?

Ved enkelte studier trenger man ikke å ha studiekompetanse for å studere.

Realkompetanse er en vurdering av den praksisen og skolegangen som du har bak deg. Skolen du søker skal vurdere om du fyller krava.

http://www.samordnaopptak.no/handboka2003/opptakskrav/realkompetanse.html

Annonse

Gjest takk for svar

Ved enkelte studier trenger man ikke å ha studiekompetanse for å studere.

Realkompetanse er en vurdering av den praksisen og skolegangen som du har bak deg. Skolen du søker skal vurdere om du fyller krava.

http://www.samordnaopptak.no/handboka2003/opptakskrav/realkompetanse.html

Hvor mange studiepoeng er ett grunnfag? 30?

Fint å ha videregående. Du kan ta fagbrev f.eks. om du jobber inne helse og har jobbet i så og så mange år.

Man kan ta fagbrev selv om man ikke har studiekompetanse. Mener man kan ta fagbrev om man ikke har gått yrkesfag også.. om man greier fagprøva og har den praksisen som kreves.

laguna1365380434

Jeg tok alle som privatist på ca 1 år..

Dvs jeg hadde to fra før, og tysken tok jeg en stund etter, da jeg måtte ha lærer i det..

Henvend deg til privatistkontoret.

Og; sjekk hvor mange fag du behøver! Jeg tok ørten fag, og full artium, og fant ut i ettertid at jeg bare hadde trengt ca halvparten.. Bortkastet..

Vet du om 10 studiepoeng i Sverige er det samme som 10 i Norge?

Det innføres et nytt karaktersystem med en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. I tillegg erstattes dagens vekttallsystem med et system hvor et fullt studieår vil være normert til 60 studiepoeng.

Både den nye karakterskalaen og innføringen av studiepoeng er i samsvar med det europeiske ECTS-systemet (European Credit Transfer System).

De som har påbegynt utdanning av høyere eller lavere grad vil ha både tall- og bokstavkarakterer i vitnemålet sitt.

Nytt karaktersystem, A-E for bestått og F for ikke bestått

Et studieår normeres til 60 studiepoeng

http://odin.dep.no/ufd/norsk/utdanning/hogreutdanning/kvalitetsreformen/045071-990146/index-dok000-b-n-a.html

Annonse

Jeg gjorde det - det var et artig år faktisk!

Jeg hadde nettopp jobbet et år, og visste ikke helt hva jeg ville - så hoppet jeg på den for å komme inn på høyskole. Etter ett år gikk jeg ut med fine karakterer og et høyt løftet hode.

Mye lesing, ja, kanskje i snitt 8 t/uke, men det var selvsagt verdt det!

Sjekk hvor mye du egentlig trenger for å komme deg dit du vil. Selv fikk jeg velge vekk enten naturfag eller matte, så jeg valgte vekk matte for å holde snittet oppe.

Lykke til! Du greier det!

Er du over 23 år? Du kan i så fall søke på såkalt "delartium". Saksa litt fra samordna opptak som hjemmeside:

23/5 -regelen

Søkjarar som fyller 23 år eller meir i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når dei har minst 5 års kombinasjon av yrkespraksis/utdanning og har dekt alle fagkrava. Som yrkespraksis tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/ sivilteneste. Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb.

Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje. Som utdanning i 23/5-regelen tel fullførte og beståtte årskurs i vidaregåande skole, høgare utdanning av minst eitt års lengde og folkehøgskole. Studiekompetansefaga med eit samla veketimetal på 35 veketimar kan utgjere eitt utdanningsår viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i dei 5 åra.

Utdanninga blir vurdert ut frå lister godkjende av departementet. Søkjarane må også dokumentere tilfreds-stillande kunnskapar i norsk og engelsk. Sjå informasjon på engelsk."

Gjest lite motivert

Er du over 23 år? Du kan i så fall søke på såkalt "delartium". Saksa litt fra samordna opptak som hjemmeside:

23/5 -regelen

Søkjarar som fyller 23 år eller meir i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når dei har minst 5 års kombinasjon av yrkespraksis/utdanning og har dekt alle fagkrava. Som yrkespraksis tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/ sivilteneste. Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb.

Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje. Som utdanning i 23/5-regelen tel fullførte og beståtte årskurs i vidaregåande skole, høgare utdanning av minst eitt års lengde og folkehøgskole. Studiekompetansefaga med eit samla veketimetal på 35 veketimar kan utgjere eitt utdanningsår viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i dei 5 åra.

Utdanninga blir vurdert ut frå lister godkjende av departementet. Søkjarane må også dokumentere tilfreds-stillande kunnskapar i norsk og engelsk. Sjå informasjon på engelsk."

Hvordan kan man få utdanning når man er syk?

Er alvorlig deprimert og vil ikke klare noe skole i år heller..

Hvordan kan man få utdanning når man er syk?

Er alvorlig deprimert og vil ikke klare noe skole i år heller..

Først og fremst må du få ordentlig hjelp for depresjonen.

Så når du har overskudd og lyst kan du prøve deg på skole igjen.

Det er mange muligheter.

Gjest lite motivert

Først og fremst må du få ordentlig hjelp for depresjonen.

Så når du har overskudd og lyst kan du prøve deg på skole igjen.

Det er mange muligheter.

Men jeg får behandling, som ikke ser ut til å gi noe bedring etter mange år. Hva slags muligheter?

Men jeg får behandling, som ikke ser ut til å gi noe bedring etter mange år. Hva slags muligheter?

Jeg tenkte på utdanningsmuligheter. Man MÅ ikke på død og liv gå allmenne fag. Man MÅ ikke studere på høgskole eller universitet.

Hva trives du med? Data, form og farge? Hudpleie?

Om en ikke har allmenne fag så går det an å komme inn på enkelte høyskolestudier likevel gjennom Realkompetanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...