Gjest helle s Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg har et spørsmål jeg håper det vil bli debatt av. Kanskje kan noen også forklare meg litt her... Jeg har vært i kontakt med mange schizofrene i jobben jeg har, og har pga det fått et spøesmål: De schizofrene hører stemmer. Mange av disse sier de "tar inn" signaler "utenifra" som vi andre ikke tar inn. Noen av dem forstår og erkjenner at de lider av en personlighetsforstyrrelse og er syke, mens andre mener de har magiske evner og er fullt oppegående i egne øyne. Mange schizofrene sier de får disse evnene/signalene fra Gud, fra åndeverdenen eller rett og slett fra noe så enkelt som en blomst etc etc. Schizofreni er så mangt. Så har vi spiritistiske medier (jmfr eks "Åndenes makt" på TVNorge). Disse mener de kan kommunisere med ånder. Jeg kjenner selv to personer som sier dette. Den ene er en kristen dame, som snakker direkte til (onde) ånder som finnes rundt oss.Hun har fått denne gaven av Gud. Den andre er en dame som er sjaman og astrolog. Hun snakker også med ånder, men mener hun får sine evner via energiene rundt seg. Både schizofrene, enkelte kristne, spiritistiske medier, atrologer, sjamaner, heksedoktorer, enkelte innen div andre religioner etc etc etc...sier de kan kommunisere med ånder - og hører faktisk stemmer. Kan det da være en liten sannhet i det de schizofrene sier? At de faktisk HAR en egen evne til å sense ting ....de også? Hvor går grensen mellom det som anses som friskt og det som anses som sykt på sinnet? Jeg bare spør, for hadde du satt et spiritistisk medium inn på en lukket avdeling f.eks, så ville h*n jo fått diagnosen schizofren....? Eller?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116644-schizofrene-vs-spiritistiske-medier-etc-h%C3%A5per-nhd-kan-komme-med-synspkt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Veldig interessant innlegg du kom med her, synes jeg ihvertfall. Noen slike synske og diverse alternative mennesker vil sikkert bli stemplet som syke av mange psykiatere. Men de fleste psykiatere vil vel si at hvis slike opplevelser ikke medfører plager for den som har det, eller andre, så er det ikke noe sykdom. Bare rare mennesker liksom. Jeg ser ikke bort fra at schizofrene kan ha noe lignende som synske, men at de har det på en slik måte at de ikke får noe konstruktivt ut av det, eller at de blir skremt av det og blir syke fordi de ikke forstår og kan takle det. De kjemper mot stemmene istedenfor og bli venner med dem. Men det er klart at slike stemmer som schizofrene hører, er jo ofte av en karakter som ikke er noe hold i, men hvorfor de er det, er også et spørsmål. Jeg husker jeg leste en bok om en synsk norsk mann for en stund siden, husker dessverre ikke navnet. Men det var han som ble drept i sitt eget hjem før boken var ferdig. Han slet noe innmari med evnene sine, samtidig som det ikke var tvil om at han så ting som andre ikke så. Det er amerikansk psykiater som har skrevet en bok om akkurat dette du skriver om. Nå husker jeg dessverre ikke navnet på ham heller i farten, men jeg har den hjemme, hvis du er interessert. Har du forresten lest boken av Marion, som er med i den serien du nevner? Hun har så vidt jeg husker noen meninger angående dette grenseområdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116644-schizofrene-vs-spiritistiske-medier-etc-h%C3%A5per-nhd-kan-komme-med-synspkt/#findComment-701597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Flaks, jeg husket så mange ord i tittelen på boka at jeg klarte og søke meg frem til den. Forfatter: Dr. Dennis Gersten Are You Getting Enlightened or Losing Your Mind?" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116644-schizofrene-vs-spiritistiske-medier-etc-h%C3%A5per-nhd-kan-komme-med-synspkt/#findComment-701615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Forskjellen på schizofrene og spiritistiske medier er at sistnevnte tjener penger på sin galskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116644-schizofrene-vs-spiritistiske-medier-etc-h%C3%A5per-nhd-kan-komme-med-synspkt/#findComment-702008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soria Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg har snakket endel med en som var (og er) langt inne i en psykose. Jeg skjønner valget av den verdenen han skaper, men det han forteller er gresk for meg. Det er vel forskjellen. Det schizofrene forteller er uforståelig for folk flest. Det andre forteller kan vi forstå selv om vi ikke tror på det samme, eller er enige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116644-schizofrene-vs-spiritistiske-medier-etc-h%C3%A5per-nhd-kan-komme-med-synspkt/#findComment-702028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slitern Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Forskjellen er at schizofreni er en lidelse som går utover funksjonsevnen til det enkelte mennesket. Dette gjelder ikke synske/spiristiske mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116644-schizofrene-vs-spiritistiske-medier-etc-h%C3%A5per-nhd-kan-komme-med-synspkt/#findComment-702263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snufseguri Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Det jeg vil si her er vel egentlig at schizofrene og slike medier er to forskjellige ting. Men likevel så hender det nok at friske personer med synske evner havner innen psykiatrien, enten fordi omgivelsene synes de er spenna gærne, eller fordi de selv tror de er syke og ikke vet hvordan de skal takle sine spesielle evner. På den annen side så kan det hende at noen av de mediene som samfunnet ser på som friske mennesker med overnaturlige evner aldri er i kontakt med psykiatrien, selv om de kanskje faktisk er syke. Så da er det vel egentlig opp til den enkelte, om det er mannen i gata eller personen det gjelder, å selv bedømme om det er sykdom eller "talent". Her er det nesten umulig å si noe 100 prosent sikkert. Men til dere som mener at alle med overnaturlige evner er syke mennesker: Hvis dere f.eks. ser på "Fornemmelse for mord" og "Åndenes makt", så er jeg ganske sikker på at dere også vil bli mer åpne for at det virkelig er MYE mer mellom himmel og jord enn det øyet kan se. Hvis dere ikke blir det minste lille overbevist, så hadde det vært svært interessant å høre på evt. forklaringer dere måtte sitte inne med. Jeg er nemlig veldig interessert i overnaturlige ting, men samtidig liker jeg å ha begge bena godt plantet på jorda. Derfor synes jeg det er bra at folk prøver å finne naturlige årsaker til at slike ting skjer, før de lar fantasien løpe helt løpsk. Ja, nå har jeg vel rodd meg litt ut av diskusjonen her... Men når alt kommer til alt: hva er definisjonen på "naturlig"? Det har jeg alltid lurt på... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116644-schizofrene-vs-spiritistiske-medier-etc-h%C3%A5per-nhd-kan-komme-med-synspkt/#findComment-702807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.