Gå til innhold

Trening og muskler


Gjest CicciMedBarn

Anbefalte innlegg

Gjest CicciMedBarn

Det er litt uenighet her, kanksje dere kan hjelpe.

Når man begynner og trene for å gå ned i vekt o.s.v., da blir fettet omdannet til muskler først ( man går litt opp i vekt ), og så går man ned i vekt etter at alt fettet har blitt omdannet til muskler, sant? Forloveden til venninnen min sier at det er sånn, mens samboeren min sier det er bare tull.

Jeg har lagt på meg 2 kilo ettet at jeg begynte og trene.

Hva er riktig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fett blir ikke omdannet til muskler! Når man trener forbrennes imidlertid kroppsfettet fordi kroppen trenger mer energi (forutsatt at man ikke øker matinntaket tilsvarende, da..). Muskelmassen øker som resultat av det høynede aktivitetsnivået, men det har altså ikke skjedd en omdanning fra fett. Når det gjelder vektøkning så er det slik at muskelmasse er mer kompakt enn fettvev ("muskler veier mer enn fett"), så to personer som ser tilsynelatende like slanke ut kan ha helt ulik kroppsvekt dersom den ene er trent og den andre bare er "naturlig slank". Man må beregne å gå litt opp i vekt når man begynner med styrketrening, og det er bl.a. derfor at kroppsvekt er et lite gunstig mål for treningsfremgang (bruk heller målbånd!). Dersom man samtidig er flink med kostholdet og spanderer på seg litt kondisjonstrening er det imidlertid ikke usannsynlig at vekten etter hvert vil dale litt igjen (med mindre man trener for å bygge masse, da). Håper jeg har formulert meg sånn noenlunde presist.. Regner med at s-gutta har litt de skulle ha sagt også! ;-)

http://www.doktoronline.no/homepage/birdie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett blir ikke omdannet til muskler! Når man trener forbrennes imidlertid kroppsfettet fordi kroppen trenger mer energi (forutsatt at man ikke øker matinntaket tilsvarende, da..). Muskelmassen øker som resultat av det høynede aktivitetsnivået, men det har altså ikke skjedd en omdanning fra fett. Når det gjelder vektøkning så er det slik at muskelmasse er mer kompakt enn fettvev ("muskler veier mer enn fett"), så to personer som ser tilsynelatende like slanke ut kan ha helt ulik kroppsvekt dersom den ene er trent og den andre bare er "naturlig slank". Man må beregne å gå litt opp i vekt når man begynner med styrketrening, og det er bl.a. derfor at kroppsvekt er et lite gunstig mål for treningsfremgang (bruk heller målbånd!). Dersom man samtidig er flink med kostholdet og spanderer på seg litt kondisjonstrening er det imidlertid ikke usannsynlig at vekten etter hvert vil dale litt igjen (med mindre man trener for å bygge masse, da). Håper jeg har formulert meg sånn noenlunde presist.. Regner med at s-gutta har litt de skulle ha sagt også! ;-)

http://www.doktoronline.no/homepage/birdie

Ikke mye å tilføye der nei...

Det er slik det er så!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og i tilfelle du lurer: det er EGENTLIG en smiley som suser over skjermen (bruk fantasien da, mann!). *sluttet å være flau, bare ler*

hehe, ja...men det er mer/bedre enn det jeg kan prestere(enda) :) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei!

Fett er fett og muskler er muskler, de kan ikke omdannes til hverandre.

Muskler kan omdannes til energi. Fett kan omdannes til energi.

Trening fører ikke til vekttap. Det er det forandringer i kostholdet som gjør.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...