Gå til innhold

Er jeg utbrent eller, hva gjør jeg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann i beste alder (43år) som fikk livet totalt snudd på hode for ett år siden.

Jeg hadde da i ca 10 år slitt med en nakkeskade som tilslutt gjorde ende på min yrkeskarriere.Før skaden oppsto, vil jeg si vi hadde ett lykkelig samliv men hele perioden har jeg slitt med store smerter men fremdeles fått hjulene til å gå.Jeg følte meg likevel til tider deppa frustret og irritabel.

Dette siste året føler jeg at alt emosjonelt har gått over styr. Jeg må vel innrømme at bruk av alkohol det siste året er blitt heftigere,og til tider så tar den fullstendig overhånd. Det værste som skjer da at dette spesielt går utover min kone på den måten at jeg nedverdiger henne, også sexuelt til di grader.Dagen derpå har jeg så stort anger at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Selvmordstanker stryker forbi tankene mine rett som det er, men jeg er jo så glad i familien min at jeg tror jeg aldri vil kunne være istand til å utføre en slik gjerning.

Mitt enkle spørsmål er hvorfor gjør jeg dette???Jeg vil jo henne ikke noe vondt!!

Jeg er nødt til å gå inn i meg selv nå.. før ekteskapet mitt ryker.

Det enkleste svaret er selvfølgelig å kutte ut alkoholen, men jeg er ikke sikker på om det er nok og jeg føler det som ett problem i å bli tatt alvorlig.

Jeg har nevnt mitt psykiske press til leger ved andre anledlinger men får liksom bare en tilbakemelding om å ta en utredning for å se om det kan ha medisinske utslag med henblikk på min medisinske utmåling."and thats it"

Jeg er oppe i en meget frustret og alvolrlig situasjon nå og innstendig om veiledning slik at jeg kan få hjelp.

Bor i Rogaland.

Skrevet

Jeg syns det er rart at du ikke har blitt tatt på alvor av de legene du har vært hos.

Har vel inget annet råd enn at du prøver igjen og denne gangen må du stå på!

Si at du har problemer som hindrer deg i å fungere normalt og at det går ut over andre. (Stemmer ikke det?)

Ta blodprøver og lignende for å utelukke fysisk sykdom. (Stoffskifte, b12, jernlager etc)

Be om henvisning til psykolog eller psykiater om legen din ikke kan hjelpe deg tilstrekkelig.

Håper du får bedre hjelp denne gangen her!

Lykke til! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, du er ikke utbrent.

Helt sikkert har du et alvorlig alkoholproblem. Sannsynligvis har du også en depresjon.

Begge deler kan behandles, men det krever stor innsats fra din side..

Gjest Liza i London
Skrevet

jeg vil gjerne komme med noen utfyllende kommentarer, siden synet på - og kunnskapen om - nakkeskader er en helt annen her enn i Norge.

Atfersmessige endringer og psykiske problemer er faktisk ett av kriteriene på en alvorlig nakkeskade.

Selvsagt er det viktig at du får gjort noe med ditt alkoholproblem - og din depresjon.

men kanskje er det lettere å gripe fatt i når du kan relatere det til nakkeskaden ?

Å få hjelp til smertelindring er et viktig skritt, kanskje det aller første?

Men også kognitiv terapi...det skal ikke mye fantasi til å forstå at når man faktisk mister sitt gamle liv så er det normalt å bli deprimert.det viktige er derfor å få hjelp til å bygge opp et nytt...innenfor de grenser skadene setter.

Og la deg ikke lure av den rådende oppfatningen i Norge om at nakkeskader er "bare psykisk"

Prof Mayou in Oxford har forsket mye på sammenheng mellom nakkeskader og psykiske problemer, et søk på nettet vil kanskje gi deg litt oppmuntring.

Gjest Liza i London
Skrevet

jeg vil gjerne komme med noen utfyllende kommentarer, siden synet på - og kunnskapen om - nakkeskader er en helt annen her enn i Norge.

Atfersmessige endringer og psykiske problemer er faktisk ett av kriteriene på en alvorlig nakkeskade.

Selvsagt er det viktig at du får gjort noe med ditt alkoholproblem - og din depresjon.

men kanskje er det lettere å gripe fatt i når du kan relatere det til nakkeskaden ?

Å få hjelp til smertelindring er et viktig skritt, kanskje det aller første?

Men også kognitiv terapi...det skal ikke mye fantasi til å forstå at når man faktisk mister sitt gamle liv så er det normalt å bli deprimert.det viktige er derfor å få hjelp til å bygge opp et nytt...innenfor de grenser skadene setter.

Og la deg ikke lure av den rådende oppfatningen i Norge om at nakkeskader er "bare psykisk"

Prof Mayou in Oxford har forsket mye på sammenheng mellom nakkeskader og psykiske problemer, et søk på nettet vil kanskje gi deg litt oppmuntring.

jeg vet tilfeldigvis at det i Stavanger er en fysioterapeut/ osteopat som er svørt dyktig på smertebehandling i forbindelse med nakkeskader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...