Gjest sdfhtre@hh Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Sluttet av eget påfunn med medisiner mot gjentatte depresjoner over mange år. Cyklotymi. Sluttet tidlig på våren, men nå kjenner jeg at ting kommer krypende og er i ferd med å få fullstendig hetta. Vil helst ikke være styrt av kjemi og får en god del bivirkninger av det. Har lest at ved gjentatte depresjoner så skal man medisineres med antidepresiva i minst et år. Jeg har vært medisninert mye lengre enn det, men etter bare 5- 6 mn.nd uten er det ting på gang. Hva gjør jeg nå, skal/ skal ikke. Ambivallensen er til å ta og føle på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Styrt av kjemi er du uansett! Spørsmålet er om du skal korrigere ubalansen i din "indre kjemi" med "ekstern kjemi". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/#findComment-703067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sdfhtre@hh Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Styrt av kjemi er du uansett! Spørsmålet er om du skal korrigere ubalansen i din "indre kjemi" med "ekstern kjemi". Vil det si at du mener jeg trenger livslang medisinering med de plagene jeg har? Har du evt. noe og anbefale som ikke gir vektøkning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/#findComment-703105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Vil det si at du mener jeg trenger livslang medisinering med de plagene jeg har? Har du evt. noe og anbefale som ikke gir vektøkning? Lamictal skal ikke gi vektøkning. Det skal virke bra på depresjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/#findComment-703198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Vil det si at du mener jeg trenger livslang medisinering med de plagene jeg har? Har du evt. noe og anbefale som ikke gir vektøkning? Ved førstegangs depresjon skal en behandles minimum 1 år. Ved andregangs 2-5 år. Ved gjentatte/repeterende er vanligvis livslang behandling nødvendig. AD som SSRI og Aurorix gir sjelden vektøkning. Også Lamictal er et svært godt alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/#findComment-703398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Begynner å bli lei av å lete Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Ved førstegangs depresjon skal en behandles minimum 1 år. Ved andregangs 2-5 år. Ved gjentatte/repeterende er vanligvis livslang behandling nødvendig. AD som SSRI og Aurorix gir sjelden vektøkning. Også Lamictal er et svært godt alternativ. Jeg foreslo Aurorix for legen min (pga dette med vektøkning), men han sa bare atd et var et 'gammeldags' produkt som ikke hadde noe for seg. Hvordan argumenterer jeg som pasient mot det? Jeg orker ikke skifte lege hver gang jeg har et forslag som ikke legen vil prøve ut. Og hvis jeg venter til jeg blir for sliten, så ender jeg bare opp med det forslaget HAN mener er bra. Men jeg vil ha et ord med i laget selv! To ganger har jeg latt legen velge medisin, og det har ikke vært riktig valg for meg. Har også foreslått Lamictal, men isåfall ville han bare gi meg Litium, for det var tryggere og bedre. (Men gir jo ihvertfall vektøkning!) Jeg har brukt Cipramil og Efexor, men er nå pillefri og i noenlunde god form. Menj eg 'forbereder' meg til en eventuell dårligere form ved å innhente opplysning om passende medisin. Når en først er blitt dårlig så orker en jo ikke det. På meg virker det som om min psykiske ubalanse følger hormonsvingningene i forbindelse med menstruasjon. Min første lange periode med ubalanse hadde jeg ved mensstart som tenåring. Siden har jeg bestandig hatt et lite helvete i forbindelse med PMS. Nå ER jeg i en alder hvor det kan være noe overgangshormonelt, men legen blåser litt av det. Min store nedtur, hvor SSRI ble tatt fram, hadde jeg i forbindelse med en livskrise. Så det er ikke godt å vite hva som påvirker mest, livssituasjon eller hormonelle ubalanser. Men legen vil ikke undersøke det hormonelle. (Jeg HAR skiftet lege, og orker ikke den balletten igjen med det første), eller det nevrologiske. Han løser det ved å si jeg har fibromyalgi. Selv så synes jeg mine plager ligner mye på det som er beskrevet under cyklotomi, men legen kommenterer ikke dette heller. Så ikke vet jeg. Har du noe overbevisende info på nettet jeg kan kjøre ut for å ta med til han. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/#findComment-703407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten nick Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg foreslo Aurorix for legen min (pga dette med vektøkning), men han sa bare atd et var et 'gammeldags' produkt som ikke hadde noe for seg. Hvordan argumenterer jeg som pasient mot det? Jeg orker ikke skifte lege hver gang jeg har et forslag som ikke legen vil prøve ut. Og hvis jeg venter til jeg blir for sliten, så ender jeg bare opp med det forslaget HAN mener er bra. Men jeg vil ha et ord med i laget selv! To ganger har jeg latt legen velge medisin, og det har ikke vært riktig valg for meg. Har også foreslått Lamictal, men isåfall ville han bare gi meg Litium, for det var tryggere og bedre. (Men gir jo ihvertfall vektøkning!) Jeg har brukt Cipramil og Efexor, men er nå pillefri og i noenlunde god form. Menj eg 'forbereder' meg til en eventuell dårligere form ved å innhente opplysning om passende medisin. Når en først er blitt dårlig så orker en jo ikke det. På meg virker det som om min psykiske ubalanse følger hormonsvingningene i forbindelse med menstruasjon. Min første lange periode med ubalanse hadde jeg ved mensstart som tenåring. Siden har jeg bestandig hatt et lite helvete i forbindelse med PMS. Nå ER jeg i en alder hvor det kan være noe overgangshormonelt, men legen blåser litt av det. Min store nedtur, hvor SSRI ble tatt fram, hadde jeg i forbindelse med en livskrise. Så det er ikke godt å vite hva som påvirker mest, livssituasjon eller hormonelle ubalanser. Men legen vil ikke undersøke det hormonelle. (Jeg HAR skiftet lege, og orker ikke den balletten igjen med det første), eller det nevrologiske. Han løser det ved å si jeg har fibromyalgi. Selv så synes jeg mine plager ligner mye på det som er beskrevet under cyklotomi, men legen kommenterer ikke dette heller. Så ikke vet jeg. Har du noe overbevisende info på nettet jeg kan kjøre ut for å ta med til han. På forhånd takk! Du kan be om å få en ny vurdering hos en annen lege uten å bytte fastlege. Det har du krav på. Det virker helt på trynet at legen ikke vil se på det hormonelle. Hvis han ikke vil sjekke det selv bør, legen henvise videre. Selv har jeg fått kurrert mine hormonelle svingninger, som gav både fysiske og psykiske plager med noe så enkelt som p-sprøyte. Har aldri fått utredet hormonene mine. Kun et vellykket ekspriment. Håper du finner en mer vettug lege. Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/#findComment-703519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smileys35 Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Du kan be om å få en ny vurdering hos en annen lege uten å bytte fastlege. Det har du krav på. Det virker helt på trynet at legen ikke vil se på det hormonelle. Hvis han ikke vil sjekke det selv bør, legen henvise videre. Selv har jeg fått kurrert mine hormonelle svingninger, som gav både fysiske og psykiske plager med noe så enkelt som p-sprøyte. Har aldri fått utredet hormonene mine. Kun et vellykket ekspriment. Håper du finner en mer vettug lege. Lykke til! mvh Hei Du kan ta blodprøve hos legen,for å sjekke om hormonene er forhøyet/for lite.Det er to hormoner som er forhøyet,hvis man er i overgangsalderen.Har selv gjordt det etter at jeg hadde vært deprimert,grini,humørsvingninger ect i lang tid.Hos meg var det ett av hormonene som slo ut,så jeg har prøvd østrogenplaster,femal(helsekost produkt)Håper dette kan hjelpe deg litt.Men det er ille syntes jeg at i mitt tilfelle måtte jeg spørre om vi kunne ta disse blodprøvene(jobber innen helsesektoren)istedenfor at legen anbefalte disse blodprøvene,syntes at i mange tilfeller at Legen ikke gjør noe og at det er vi pasienter som må være "leger".Er det noen som har erfaring med "psykomotorisk fysioterapi"???Håper ting ordner seg for deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/116849-repeterende-depresjoner/#findComment-778167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.