Gå til innhold

schizofreni/schizoaffektiv

Anbefalte innlegg

Når man har en schizoaffektiv diagnose betyr det at man har både schizofreni og en affektiv lidelse eller betyr det at man har litt av hver?

Og er det vanlig med schizofreni at man ikke er så interessert i å gjøre noe med symptomene, spesielt de negative? Psykose kan man få kontroll på med medisiner om man er heldig, men hva med de negative symptomene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116988-schizofrenischizoaffektiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det betyr at en har symptomer fra begge lidelsene - ikke at en har begge lidelsene.

De negative symptomene er så godt som alltid en større behandlingsmessig utforring enn de positive.

Behandlingen er ny antipsykotika, evt AD og stemningsstabilisator hva gjelder den biologiske biten.

Det betyr at en har symptomer fra begge lidelsene - ikke at en har begge lidelsene.

De negative symptomene er så godt som alltid en større behandlingsmessig utforring enn de positive.

Behandlingen er ny antipsykotika, evt AD og stemningsstabilisator hva gjelder den biologiske biten.

Hvilken behandling foreslår du når jeg har noen av de negative symptomene og de tar overhånd? Jeg orker ingenting i huset eller meg selv, jeg stenger meg inne bortsett fra de dagene jeg er på dagavdeling. Jeg har problemer med å følge det opp også fordi alle irriterer meg, og jeg vil heller ikke ha noe med hjelpeapparatet her hjemme å gjøre. Jeg stoler ikke på de som kommer hjem til meg. Uroen har også kommet tilbake. Jeg sover også veldig lite, våknet tidlig.

Jeg har medisiner nok så jeg vet ikke hva som kan gjøres. Jeg tar seroquel 200 + 300 mg, efexor 225 mg og lamictal 300 mg.

Vær så snill og svar. Jeg er ganske deprimert og fortvilet akkurat nå.

Hvilken behandling foreslår du når jeg har noen av de negative symptomene og de tar overhånd? Jeg orker ingenting i huset eller meg selv, jeg stenger meg inne bortsett fra de dagene jeg er på dagavdeling. Jeg har problemer med å følge det opp også fordi alle irriterer meg, og jeg vil heller ikke ha noe med hjelpeapparatet her hjemme å gjøre. Jeg stoler ikke på de som kommer hjem til meg. Uroen har også kommet tilbake. Jeg sover også veldig lite, våknet tidlig.

Jeg har medisiner nok så jeg vet ikke hva som kan gjøres. Jeg tar seroquel 200 + 300 mg, efexor 225 mg og lamictal 300 mg.

I tillegg har hukommelsen blitt ekstremt dårlig de siste par månedene.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Medisinvalget høres svært fornuftig ut. Kan det gjøres noe med dosene? Er serumkonsentrasjonsmålinger foretatt?

Jeg har stor tro på "miljøterapien" enten denne foregår i en avdeling eller for utskrevne pasienter. Selv om en akkurat i dag har verken, energi,lyst eller interesse, er det viktig at en deltar i slike aktiviteter som arrangeres. Aktivitetene bør også inneholde fysisk aktivitet.

Medisinvalget høres svært fornuftig ut. Kan det gjøres noe med dosene? Er serumkonsentrasjonsmålinger foretatt?

Jeg har stor tro på "miljøterapien" enten denne foregår i en avdeling eller for utskrevne pasienter. Selv om en akkurat i dag har verken, energi,lyst eller interesse, er det viktig at en deltar i slike aktiviteter som arrangeres. Aktivitetene bør også inneholde fysisk aktivitet.

.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...