Devania Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Må først bare advare om at dette kan bli et langt innlegg... Min mor er såvidt passert 50, og vi i familien bekymrer oss veldig for henne. Hun har gått til psykolog i tre år, uten resultat. Hun har alltid vært veldig depressiv av seg. Huset til foreldrene mine er et eneste stort kaos, og hun sitter stort sett i en stol hele dagen uten å hverken rydde, gå i butikken eller i det hele tatt gå ut av huset. Hvis man snakkes med henne, så tar det gjerne et minutt før hun får med seg at noen har snakket til henne. Og man må spørre om ting tre-fire ganger før man får svar. Hun sitter liksom bare og stirrer ut i løse lufta, som om hun tenker intenst på noe. En sjelden gang iblandt får hun sånne voldsomme "energi-kick". På grunn av disse tror jeg hun kan være manisk depressiv (eller bi-polar som det visstnok heter nå). Hun arrangerer store selskaper, rydder og vasker alt som kan ryddes og vaskes, går ut på byen helt alene, er det store midtpunktet i store forsamlinger, og finner på ting som å synge opera eller leke fireåring foran søsteren min sine venner (noe som sikkert må være grusomt pinlig for ei jente på 19). I tillegg til dette, så er hun helt overbevist om at hun er eksen til en verdenskjent popstjerne. Det har skapt store problemer i forholdet mellom henne og pappa. Hun er overbevist om at hun var sammen med denne stjernen for ca 30 år siden, og hun forteller om det til alle hun snakker med. Hun har blandt annet funnet "skjulte beskjeder" til henne fra denne stjernen i tekstene hans, og er overbevist om at flere av sangene er skrevet til henne. Det gikk til og med så langt at hun reiste ut av landet for å oppsøke han, uten å si ifra til oss hjemme. Dette har skjedd to ganger... At ekteskapet ikke røk, er et mirakel. Faren min er trolig verdens mest tålmodige mann når det gjelder henne, men hun ser det ikke engang... Nå er det godt over to år siden den siste reisen hennes, og hun har lovet familien å slutte å fantasere om denne stjernen. Men da internettregningene begynte å bli skyhøye, oppdaget vi at hun sitter i timesvis hver dag og skriver i et diskusjonsforum på stjernens internettside. Og hun gjemmer vekk cd'er med musikken hans så pappa ikke skal se at hun fortsatt hører på dem. Og nå har det begynt å forsvinne penger, så vi mistenker at det kanskje kan være en ny utenlandsreise på gang igjen. Til å begynne med syntes vi at alt dette bare virket dumt og latterlig, men som dere sikkert skjønner har det blitt et alvorlig problem, og en stor påkjenning for hele familien. Vi er jo glade i mamma alle sammen, men det er fryktelig vanskelig å vite hvordan vi skal forholde oss til dette. Pappa har prøvd å kontakte psykologen hennes, for å spørre om råd. Men på grunn av taushetsplikten fikk han ikke noe ut av det. Finnes det en diagnose på dette? Hvordan kan vi takle dette, og hva kan vi gjøre for å hjelpe? Håper fortvilet på svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117043-hva-er-dette-og-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maar Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg vet ikke hva som feiler moren din, men hun trenger nok mer hjelp enn det psykologen hennes kan gi..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117043-hva-er-dette-og-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-704562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen sign Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg vet ikke hva som feiler moren din, men hun trenger nok mer hjelp enn det psykologen hennes kan gi..... Dette høres jo ut som en personlighetsforstyrrelse (eller psykose) og bør i aller høyeste utredes av fagfolk... Lykke til, forstår at dere er svært bekymret.... Henvend dere til fastlegen hennes (ikke psykologen, - fortell legen om bekymringene deres, og hør om han/henne kan hjelpe dere med videre kontakt med fagfolk). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117043-hva-er-dette-og-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-704568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devania Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 Dette høres jo ut som en personlighetsforstyrrelse (eller psykose) og bør i aller høyeste utredes av fagfolk... Lykke til, forstår at dere er svært bekymret.... Henvend dere til fastlegen hennes (ikke psykologen, - fortell legen om bekymringene deres, og hør om han/henne kan hjelpe dere med videre kontakt med fagfolk). Å få fagfolk til å utrede det er nok det lureste ja. Men å få det til kan bli vanskelig. Hun er nemlig ikke syk... Og hvis man foreslår det, eller prøver å snakke med henne om det, så blir hun rasende og beskylder oss for å hakke på og angripe henne. Så hele situasjonen er veldig vanskelig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117043-hva-er-dette-og-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-704574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devania Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 Jeg leste forresten for en stund siden at epilepsi-medisiner kan hjelpe mot depresjon og tvangslidelser. Mamma har epilepsi, men sluttet med medisiner for ca ti år siden. Kan dette ha noen sammenheng, kan det at hun sluttet med medisinene evt ha provosert det frem? Eller kan det være sånn at hun kan ha vært syk lenge, men at medisinene har "skjult" det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117043-hva-er-dette-og-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-704578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Å få fagfolk til å utrede det er nok det lureste ja. Men å få det til kan bli vanskelig. Hun er nemlig ikke syk... Og hvis man foreslår det, eller prøver å snakke med henne om det, så blir hun rasende og beskylder oss for å hakke på og angripe henne. Så hele situasjonen er veldig vanskelig... Det at hun feilaktig tror at hun har vært sammen med en popstjerne kan være et psykotisk symptom. (Også en form for storhetstanke, kanskje?) Tankene om "skjulte" beskjeder i musikk er også psykotiske symptomer. Les litt om schizofreni og se om du syns at det kan stemme. Kan hende hun har bipolar lidelse i tillegg. Det er også noe som heter schizoaffektiv lidelse som du kan lese om. Det fins også flere diagnoser som er slike blandingstilstander. (Akkurat diagnosen er viktigst for behandleren, tror jeg) At hun sitter og stirrer ut i lufta kan være apati pga. depresjon, men det kan også være en tilstand som føler med schizofreni. Epilepsimedisiner kan hjelpe ved mange tilstander. Du har kanskje lest artikler i Psykisk helse om dette? Hvis hun har bipolar lidelse bør hun bruke en stemningsstabiliserende medisin. Kan hende hun trenger antipsykotisk medisin i tillegg. Kanskje ikke hele tiden. Du kan kontakte behandleren hennes og si hva du har observert. Du har ingen taushetsplikt. Derimot kan det hende at behandleren ikke sier så mye til deg pga sin taushetsplikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117043-hva-er-dette-og-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-704661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trrrish Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Moren din er nesten garantert manisk depressiv. Moren min var akkurat likedan når hun var deprimert, hun satt bare i en stol og glodde i luften. Rørte seg ikke. Hun hadde et helt tomt, ekkelt blikk i øynene, som var grusomt å se på. Heldigvis ringte hun selv til legen når hun ble slik, så hun fikk bli innlagt. Dere kan tvangsinnlegge henne når hun blir syk. Så kanskje hun får riktig diagnose og medisin. Moren min ble helt frisk av en medisin som heter lithionit (eller noe lignende) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117043-hva-er-dette-og-hva-kan-vi-gj%C3%B8re/#findComment-704701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.