Gå til innhold

akillesproblem pga plattfot?


vind

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som f.t. jobber hardt for å kvalifisere seg til HMK Gardens drilltropp. Han sliter med en vond akillessene på den ene foten. Dette oppstod rett etter inntak for ca 8 uker siden, samtidig som han hadde en del problemer med gnagsår i samme område på foten. Han er noe plattfot, men har aldri hatt problemer med akilles i andre sammenhenger, selv om han har trent ganske intensivt i flere år. Har nå gått vekselvis på Brexidol og Ibux i flere uker. Dette holder det i sjakk, men det er der hele tiden. Å la foten få hvile er uaktuelt, med mindre han blir overflyttet til annen tjeneste. Kjenner av og til en "gnissende" lyd når han gnir på akilles.

Hvilke utsikter har han til å klare å gjennomføre et fysisk intensivt år med mye marsering på hardt underlag?

Hvor lenge kan han fortsette å bruke Brexidol for å holde symptomene i sjakk?

Han har blitt anbefalt å skaffe en spesialsåle. Er det realistisk å tro at det vil kunne kurere plagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

vind.

Som gammel militærlege kjenner jeg dette godt igjen. Hovedproblemene ligger nok i støvlene. De er ofte buet for mye inn mot achillessenen og gir et permanent trykk og er nok denne direkte årsak til betennelsen.

Rådet må være at han prøver å finne støvel på depoet som passer bedre og tildels kan være så stor at han får plass til en spesialkopp for hælen. Dette får han kjøpt f. eks. på Løplabbet i Oslo.

Inntil videre bør han legge på is 10-15 min. dgl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...