Gå til innhold

Gullkorn fra barnemunn:o)

Anbefalte innlegg

forelsket colombiamamma

Nå er prinsessen vår blitt 4 år, og gjett om vi merker det!! Jeg har kjøpt en bok som heter Trassboken (anbefales sterkt forøvrig), hvor jeg kan lese om de forskjellige trassperiodene. Vi kjenner oss så godt igjen i sitatene som foreldre har skrevet i boken, og det gjør godt å vite at det er helt normalt for en 4-åring og blant annet like å krangle med foreldrene sine:o)

En annen ting vi også merker er at ordforrådet er utvidet og her kommer et eksempel på det. Det er fra i går. Vi var på båttur og det blåste godt. Da sier prinsessen: "Mamma, vinden er så snill" "Å, hva mener du?" svarte jeg. "Jo, vinden er snill fordi den gir båtene fart":o) Det nyttet ikke å fortelle at båten har motor som drar den fremover, nei!:o)

En annen fin en. Hun drar opp knyttingen på redningsvesten min, og jeg knyter den igjen. Hun drar den opp og sier at hun vil knyte den! Så gjør hun det. Knyter en skikkelig hekseknute, og da sier jeg: "Nå får ikke jeg opp denne knuten igjen når vi kommer til land" Da svarer hun så greit: "Jaja, mamma, da har nå du fått deg en lærepenge!"

Det er utrolig hvordan et barn som har vært i Norge i mindre enn 2 år kan utvikle språk. Jeg er imponert!

Ha en herlig dag!

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117322-gullkorn-fra-barnemunno/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fei1365380229

Har en liten stahistorie jeg også.

Vi satt og spiste pizza på lørdag da var lille 2-åring ville ha sjokolade. Du skal få sjokolade når du har spist opp pizzaen din sa jeg. Dermed gikk tallerkenen vegg i mellom, "jeg gidder ikke" kom det fra den lille som hoppet ned av stolen og løp bortover i fullt raseri.

2 minutter etterpå var hun like blid, spiste opp pizzaen sin og fikk sjokolade etterpå (-:

Det er heller ikke særlig gøy å legge seg på dagen, men her om dagen fikk jeg litt hakeslepp når hun sa: "når xx skriker kommer mamma opp og henter xx"

Det er bare helt utrolig for et ordforråd hun har fått på 6 måneder!

Da min lille datter hadde vært i Norge i 8 mnd. og var 2 år gammel, forsto hun plutselig hvordan ting kunne henge sammen, og klarte med få ord å gjøre seg forstått. Vi var ute å spiste da det høyt og tydelig kom som et lite koan (buddistisk vers) fra hennes munn:

Mat i munnen,

mett i magen,

bæsj

Tør jeg ta med denne tro?

Lillebror på 4 kan noen stygge ord nå, han er veldig søt når han kommer med denne faste regla si: pikkenbæsjforbanna! og jeg sier så pedagogisk at sånt sier vi ikke osv, så han vet jo at det er banning, men han drar regla si ved passende anledninger, NEI det er IKKE lov å... fremkaller ofte litt verbal tøffhet.

Annonse

Unger er herlige:o)

Her en dag var min lille frøken på 3,5 år og jeg en tur i skogen med bikkja.

Gullet stoppet ved en blåbærtue hvor det var bare noen få sammenklemte bær igjen..

Da kommer det fra min lille håpefulle: Mamma, har noen drepa blåbæra...? Måtte jo bare le...

I går drev vi og ryddet i garasjen - frøkena vår gikk inn en tur - tydeligvis for å finne meg..

Jeg kommer inn etter en stund og gullet sitter på tripp trapp stolen sin med tårer nedover kinnene og snørra rennende og synger for seg selv med sørgmodig stemme..Jeg er bare snill og god...

Jeg spurte henne om hun var lei seg og hun svarte at jeg kunke finne deg jeg mamma..Gjett om mammahjertet mitt blødde..

Hun trodde vel at hun var blitt forlatt stakkars liten.

Ha en fin uke alle sammen:o)

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...