Gjest ventemor Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Hei! Vi er søkere på Korea. I den forbindelse hadde det vært fint å få noen råd/ erfaringer på hvordan det er å få et barn på ca. 4 - 5 mnd. Selv om de er små, hvordan har deres barn reagert på å komme til en ny familie. Vil gjerne høre om både vansker og gleder for å kunne forberede oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Vi kom hjem St. Hans-aften med en liten gutt fra Sør-Korea som da var 3,5 mnd gammel. Nå nærmer han seg 6 mnd. Overgangen har gått kjempebra. Vi synes det er en fordel at barna er så små. Da tror vi at overgangen går litt lettere. Har du lyst på kontakt kan du sende meg en mail på [email protected] Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-706947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Vi kom hjem St. Hans-aften med en liten gutt fra Sør-Korea som da var 3,5 mnd gammel. Nå nærmer han seg 6 mnd. Overgangen har gått kjempebra. Vi synes det er en fordel at barna er så små. Da tror vi at overgangen går litt lettere. Har du lyst på kontakt kan du sende meg en mail på [email protected] Klem fra For 5 år siden kom vi hjem fra Korea med en gutt på 4,5 mnd. vi slet ganske mye det første året. Forteller ikke så mye nå men du kan sende meg en e-post hvis du vil vite mer. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-707271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koreagull Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 For 5 år siden kom vi hjem fra Korea med en gutt på 4,5 mnd. vi slet ganske mye det første året. Forteller ikke så mye nå men du kan sende meg en e-post hvis du vil vite mer. [email protected] - 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-707346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lanka Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hei! Du spør om erfaringer med å få et barn på 4-5 mnd, og jeg ser du har fått et par svar. Jeg tror at en ikke skal se bort ifra at en kan oppleve tilknytningsproblemer med et så lite barn, selv om det er mange som tror at det må være så mye lettere. Før vi reiste nedover for å hente vår lille skatt for litt over et år siden, så sa vi klart ifra til familien at vi ikke kunne ha besøk boende hos oss den første tiden. Vi syntes selvsagt det var dumt, siden svigerfamilien min bor så langt unna, men vi visste ikke hvordan tilknytningen til vår datter kom til å bli. Enkelte familiemedlemmer hadde problemer med å skjønne det, og ei av svigerinnene mine presterte å si at "et så lite barn er jo ikke i gjenkjennelsesfasen ennå"!! Vår datter var 4 mnd da vi kom til Sri Lanka, og 5 mnd. da vi kom hjem. Hadde vi visst på forhånd at alt skulle gå så bra, så kunne vi selvsagt tatt imot besøk med én gang. Men - problemet er at en ikke vet det på forhånd. Vi føler oss kjempepriviligerte som har fått ta del i vår datters liv helt siden hun var 4 mnd, og alt har gått som en drøm! Hun smilte og lo mot oss fra første dag, og vi har ikke hatt noe problemer med tilknytning i det hele tatt. Hun var veldig raskt klar over at vi var foreldrene, og var skeptisk til fremmede. I går var hun 1 1/2 år, og tiden har gått forferdelig fort. Praten går i ett, og det er kun mamma og pappa, mommo og bæsj(bestefar :-)) og "tante" (min yngre søster som ligner veldig på meg sies det) som er fullstendig godtatt. De tre sistnevnte kan komme og ta henne med seg uten at det blir protester og gråting etter mamma og pappa. Min mann og jeg sier ofte til hverandre at vi har vært utrolig heldige!! Vi er helt forelsket i den skjønne gullklumpen som vi kaller henne :-) Så - som du skjønner så kan det gå veldig bra, men jeg tror at det gjelder for alle aldre. Det kan sikkert de fleste her inne skrive under på. Noen 1-åringer tilpasser seg med én gang, og noen trenger lenger tid. Barn er forskjellig. Det viktigste er å tenke på at det som regel alltid vil gå seg til over tid - uansett. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-707466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koreandra Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hei ventemor. Vi fikk vår lille gutt på 4,5 mnd hjem 6. august, fra Korea. Han smiler mye, er aktiv og sosial. Det gullings og vi jobber med for tiden er soving og bæring. Han skal bæres før han skal sove i vognen om dagen, og i sengen om kvelden, men det er det eneste vi "sliter" litt med, og det er ikke dårlig til å ha vært her i bare tre uker??? Han er frisk og langt fremme motorisk, og han er en veldig pen baby som sjarmerer alle han møter. Vi er veldig stolte og glade for at nettopp han har kommet til oss. Så, det er ikke store problemer å få et barn fra Korea på 4-5 mnd. De barna vi kjenner til fra Korea er helt topp! Lykke til i ventetiden. Klem fra en nybakt mamma..... PS. thuva. Tror du ikke han blir forkjølet da. Hvordan har det gått hos dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-707542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke nå! Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hei! Erfaring med å få et 4-5 måneder gammelt barn - det har vi. Det er bare helt utrolig flott! Men vi er av dem som fikk se at relasjonsskader finnes også blant disse.. Nå er h*n snart 4 år, og disse problemene har vi etter hvert lært å takle bedre. Vi var egentlig ikke bevisste nok da vi fikk h*n. Det var mange tegn på at det var en del merkelig både på hentereisa og etter at vi kom hjem. Likevel så fikk vi ikke opp øynene før etter over et og et halvt år, da h*n opplevde et nytt brudd (kontaktpersonen i bhg gikk ut i permisjon). Det var en erfaring rikere for vår del, og noe jeg i ettertid synes vi burde sett før.... Om dere skulle komme i en situasjon der dere lurer, så nøl ikke med å ta kontakt. Jeg formidler gjerne info og erfaringer dersom det blir aktuelt. Bare sett inn en notis på Dol! Uansett utfordringer, så er det flott å få være med på så mye av spedbarnsalderen.... Ofte er de litt understimulert også, så du får hele utviklingen fra at de holder hodet selv , sitter, krabber osv.... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-707604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hei ventemor. Vi fikk vår lille gutt på 4,5 mnd hjem 6. august, fra Korea. Han smiler mye, er aktiv og sosial. Det gullings og vi jobber med for tiden er soving og bæring. Han skal bæres før han skal sove i vognen om dagen, og i sengen om kvelden, men det er det eneste vi "sliter" litt med, og det er ikke dårlig til å ha vært her i bare tre uker??? Han er frisk og langt fremme motorisk, og han er en veldig pen baby som sjarmerer alle han møter. Vi er veldig stolte og glade for at nettopp han har kommet til oss. Så, det er ikke store problemer å få et barn fra Korea på 4-5 mnd. De barna vi kjenner til fra Korea er helt topp! Lykke til i ventetiden. Klem fra en nybakt mamma..... PS. thuva. Tror du ikke han blir forkjølet da. Hvordan har det gått hos dere? Nei, ingen forkjølelse på gang her. I morgen er det fotografering hos fotografen. Spennende. Snakkes. Hils gemalen og lillegutt fra oss 3. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-707931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest koreamamman Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hei! Erfaring med å få et 4-5 måneder gammelt barn - det har vi. Det er bare helt utrolig flott! Men vi er av dem som fikk se at relasjonsskader finnes også blant disse.. Nå er h*n snart 4 år, og disse problemene har vi etter hvert lært å takle bedre. Vi var egentlig ikke bevisste nok da vi fikk h*n. Det var mange tegn på at det var en del merkelig både på hentereisa og etter at vi kom hjem. Likevel så fikk vi ikke opp øynene før etter over et og et halvt år, da h*n opplevde et nytt brudd (kontaktpersonen i bhg gikk ut i permisjon). Det var en erfaring rikere for vår del, og noe jeg i ettertid synes vi burde sett før.... Om dere skulle komme i en situasjon der dere lurer, så nøl ikke med å ta kontakt. Jeg formidler gjerne info og erfaringer dersom det blir aktuelt. Bare sett inn en notis på Dol! Uansett utfordringer, så er det flott å få være med på så mye av spedbarnsalderen.... Ofte er de litt understimulert også, så du får hele utviklingen fra at de holder hodet selv , sitter, krabber osv.... Lykke til! Skulle gjerne visst mer om hvordan barnet oppfører seg når det har en relasjonsskade. Har ikke noen mistanke om at mitt barn lider av det, overhodet, men jeg er nysgjerrig. Det har liksom vært skrevet så lite om symptomene.... Ellers vil jeg bare kommentere det du skriver om at barna fra Korea ofte er understimulerte. Dette er jeg veldig uenig i. Mitt inntrykk er snarere at barna er veldig godt stimulerte, til tider nesten overstimulerte. Gjennom fortellinger fra utallige adopsjonsforeldre samt lokalforeningens leder har jeg nesten ikke hørt om understimulerte adoptiv-barn fra Korea. Fostermødrene må godkjennes for å få bli fostermødre. De legger mye ære i å ha barnet under sin omsorg, og vil gi fra seg *perfekte* barn. Skal ikke nekte for at unntak finnes, men jeg tror ikke det er ofte, som du skriver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-708019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Skulle gjerne visst mer om hvordan barnet oppfører seg når det har en relasjonsskade. Har ikke noen mistanke om at mitt barn lider av det, overhodet, men jeg er nysgjerrig. Det har liksom vært skrevet så lite om symptomene.... Ellers vil jeg bare kommentere det du skriver om at barna fra Korea ofte er understimulerte. Dette er jeg veldig uenig i. Mitt inntrykk er snarere at barna er veldig godt stimulerte, til tider nesten overstimulerte. Gjennom fortellinger fra utallige adopsjonsforeldre samt lokalforeningens leder har jeg nesten ikke hørt om understimulerte adoptiv-barn fra Korea. Fostermødrene må godkjennes for å få bli fostermødre. De legger mye ære i å ha barnet under sin omsorg, og vil gi fra seg *perfekte* barn. Skal ikke nekte for at unntak finnes, men jeg tror ikke det er ofte, som du skriver. Tenkte bare jeg skulle tipse deg om en svensk side som kan være til hjelp angående symptomer på tilknytningsforstyrrelser. http://www.anknytning.nu/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-708028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke nå! Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Skulle gjerne visst mer om hvordan barnet oppfører seg når det har en relasjonsskade. Har ikke noen mistanke om at mitt barn lider av det, overhodet, men jeg er nysgjerrig. Det har liksom vært skrevet så lite om symptomene.... Ellers vil jeg bare kommentere det du skriver om at barna fra Korea ofte er understimulerte. Dette er jeg veldig uenig i. Mitt inntrykk er snarere at barna er veldig godt stimulerte, til tider nesten overstimulerte. Gjennom fortellinger fra utallige adopsjonsforeldre samt lokalforeningens leder har jeg nesten ikke hørt om understimulerte adoptiv-barn fra Korea. Fostermødrene må godkjennes for å få bli fostermødre. De legger mye ære i å ha barnet under sin omsorg, og vil gi fra seg *perfekte* barn. Skal ikke nekte for at unntak finnes, men jeg tror ikke det er ofte, som du skriver. Hei koreamamman Beklager om du forstod det slik at det var koreabarn som var understimulert.... Jeg mente ikke det.... Jeg svarte på hvordan det var å få barn på 4-5 mnd generelt.... Og (ihvertfall fra mange andre land), så kan de i tillegg være understimulert.... Å svare på hvordan de oppfører seg når de er relasjonsskadet, er litt vanskelig. Det er flere varianter... Linken fei har gitt, sier noe. Det er vanskelig å si noe konkret om det. Vårt barn ville f.eks. ikke bli trøstet når det gråt, unngikk fysisk kontakt, tok ikke selvstendig initiativ til fysisk kontakt før etter ca 1/2 år, ingen sorgreaksjon ved adskillelse fra omsorgspersonen i giverlandet, hatet kosedyr ol. Vi så ikke sammenhengen i dette før vi som sagt fikk en vekker da h*n mistet kontaktpersonen i bhg. Det ble voldsomme mareritt på natterstid, og en utrolig sterk separasjonsangst... H*n ble livredd for at vi også skulle forsvinne. Vi og hjelpeapparatet mener gamle, ubehagelige minner kom til overflaten. Selvsagt minner h*n ikke vil ha konkrete bilder av, men mer en magefølelse. Adskillelse i ulike former vil alltid være vanskelig for disse barn, og må forberedes svært godt! Dette er bare en variant. Jeg vet også om det motsatte, dvs barn som klynger seg til mor eller far, men som likevel ikke tørr å knytte seg ordentlig til vedkommende. Er ikke mulig å ta en kortvariant av et slik tema egentlig :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-708222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Skulle gjerne visst mer om hvordan barnet oppfører seg når det har en relasjonsskade. Har ikke noen mistanke om at mitt barn lider av det, overhodet, men jeg er nysgjerrig. Det har liksom vært skrevet så lite om symptomene.... Ellers vil jeg bare kommentere det du skriver om at barna fra Korea ofte er understimulerte. Dette er jeg veldig uenig i. Mitt inntrykk er snarere at barna er veldig godt stimulerte, til tider nesten overstimulerte. Gjennom fortellinger fra utallige adopsjonsforeldre samt lokalforeningens leder har jeg nesten ikke hørt om understimulerte adoptiv-barn fra Korea. Fostermødrene må godkjennes for å få bli fostermødre. De legger mye ære i å ha barnet under sin omsorg, og vil gi fra seg *perfekte* barn. Skal ikke nekte for at unntak finnes, men jeg tror ikke det er ofte, som du skriver. Helt enig med deg. Forstår ikke hvor hun får det fra at barna fra Korea er understimulerte. Det stemmer ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117401-%C3%A5-f%C3%A5-et-barn-p%C3%A5-4-5-mnd/#findComment-709263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.