Gå til innhold

Hvordan forklare om hvorfor noen adopterer bort?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er lærer for en sjuåring, og i dag kom han og spurte om adopsjon helt ut av det blå. Han sa litt sjokkert at en annen elev på skolen ikke visste hvem foreldrene var, og etter litt forklaring skjønte jeg at det var en adoptert gutt han mente. Jeg sa at at denne gutten jo såvisst hadde sine egne foreldre, men min elev stod på sitt, han visste ikke hvem de ORDENTLIGE foreldrene var. Så spurte han videre om hvorfor noen gjorde dette (adopterte barna sine bort) og om de var fryktelig fattige. Jeg ville ikke oppkonstruere en elendighetshistorie om denne konkrete elevens biologiske foreldre (som jeg selvsagt vet mindre enn ingenting om) og mumlet noe om at noen barn bor på barnehjem fordi de ikke har forleldre, men så får de det (et svar som vel var ok), men dessverre sa jeg også noe om at forleldrene kunne være døde, kanskje det var mange grunner til at de ikke ville HA barn osv., og skyndte meg å skifte tema.

Nå føler jeg meg veldig upedagogisk, og tenkte jeg skulle prate mer med han om dette, da han tydeligvis spekulerer fælt. Det går ikke ann at en lærer sier at enkelte voksne ikke vil HA barna sine og derfor gir dem bort (til en 7-åring, hva tenkte jeg på), og dette med død var kanskje litt for mye realitet for ham. Jeg ville bare gi mange grunner slik at han ikke skulle lage seg en (sannsynligvis) usann historie om den adopterte guttens bio-foreldre, og så gjorde jeg det kanskje værre med å antyde at han kanskje var UØNSKET istedetfor svært etterlengtet og ønsket av sine adoptivforleldre, eller at bioforeldrene var døde, istedet for bare fattige.

Hjelp meg, hvordan skal jeg forklare hvorfor noen adopterer bort sine barn på en mer gjennomtenkt og ordentlig måte?

Hovedpoenget er vel at han bør forstå det ikke er forskjell på å ha adoptivforeldre eller biologiske foreldre?