Gå til innhold

Chins!!!


CARVE

Anbefalte innlegg

Hei!

Med et bredt grep i chins gjør ryggmusklene et relativt større arbeid enn armene, mens man med smalere grep putter mer av arbeidet over på armene.

Men, hva er et bredt grep?

Er et skulderbredt grep midt i mellom?

Selv føler jeg at det gir god effekt på ryggen om jeg har et grep der det er ca 10cm mellom håndflatene og skuldrene.

Er det et bredt grep?

Jeg trener ofte chins med et innovervendt grep (håndflater mot ansiktet), sakte og lener meg noe bakover i bunnposisjonen samtidig som jeg skyter brystet fram drar albuene ned inn mot kroppen og skulderbladene inn mot midten. Jeg drar alltid stangen ned til den berører brystet. Grunnen til at jeg trener med innovergrep er at jeg trener bicep samme dag som rygg og dermed får aktivert bicep noe i ryggtreningen. Jeg bruker oftes maskin, men også kroppshevninger.

Hvilke erfaringer har dere andre. Hva er et bredt grep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville nok definert "bredt grep" som at du har grepet ca. 10 cm. utenfor skuldrene, men det er alltid greit å variere grepene:

ta feks. 3 sett med bredt grep og 3 sett med smalere grep. Husk at chins går på BREDDEN av ryggen, så du burde trene øvelser som går på DYBDEN også: en hånds handtel roing er feks en bra øvelse - ro-øvelser generelt tar bra på dybden ;)

Når det gjelder grepet så kommer det helt an på. Trener du separate biceps øvelser? Hvis svaret er "ja" så er det like greit å bytte grep så håndflatene peker FRA DEG istedenfor. Som du sier selv: du kjenner det mest i armene etter ryggtrening...skjønner? Prøv forresten å trene med dette grepet en måneds tid og gå så tilbake til det grepet du har nå: du kommer til å merke stor forskjell i styrke ;)

Lykke til!

PS! Coolt at du trener chins! Det er den desidert beste ryggøvelsen - mye bedre enn nedtrekk hvor du ser folk jukser korsryggen av seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Middels grep vil være når du henger etter armene og de er parallelle.

Vær oppmerksom på at ryggtrening med chins og nedtrekk ikke legger særlig belastning på muskulaturen mellom ryggbladene. Du bør derfor ha øvelser som belaster dette området i tillegg. Øvelser der du løfter noe opp fra bakken, trapeziusøvelser o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Middels grep vil være når du henger etter armene og de er parallelle.

Vær oppmerksom på at ryggtrening med chins og nedtrekk ikke legger særlig belastning på muskulaturen mellom ryggbladene. Du bør derfor ha øvelser som belaster dette området i tillegg. Øvelser der du løfter noe opp fra bakken, trapeziusøvelser o.l.

Gode øvelser for muskulaturen mellom skulderbladene er omvendt pec-dek, foroverlent opptrekk eller sittende roing med bredt/ middels bredt grep.

Øvelser der man stående trekker opp vil i større grad treffe skuldermuskler/ nakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...