Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datteren min er nå 3 1/2 år. Vi kom hjem med henne fra Kina da hun var 14 mnd gammel. Hun er seg selv bevisst at hun er født i Kina (mens pappa er født i Tønsberg), og at Kina er langt borte og ganske forskjellig fra Norge. Vi liker å reise og har allerede vært ganske mye i utlandet med henne og det synes hun er morsomt og spennende. Neste vinter har vi lyst til å utforske Asia sammen og spesielt Kina.

Det kan være mange meninger om hvor viktig eller uviktig giverlandet skal få være for barnet når det vokser opp, og det er ikke det jeg har interesse av å diskutere denne gangen.

Vårt standpunkt er at Kina skal få være en naturlig del av vårt liv og derfor har jeg tross hennes unge alder, lyst til å reise til Kina med henne. Ikke et gjenbesøk for første eller siste gang, og ikke for å besøke barnehjemmet eller noe slikt, men bare for å oppleve noe av Kina (og Asia generelt) sammen helt fra hun er liten. Jeg har liten tro på å reise tilbake til Kina for første gang etter hentereisen når hun er kommet i puberteten og hormoner og identitetskriser raser rundt i kroppen uansett bakgrunn. Da vil hun kanskje ikke ha noe forhold til Kina på andre måter enn landet som ga henne bort.

Er det noen av dere andre som har forsøkt å reise tilbake på ferie til giverlandet og på den måten gitt barnet en naturlig kjennskap til landet han eller hun en gang ble født i?

Vi har lyst til å ta flere reiser til ulike steder i Kina i løpet av oppveksten hennes. Vi har ikke tenkt å stresse om at dette landet på noe måte er "gamlelandet" eller "fødelandet" eller noe slikt. Bare besøke Asia, - og Kina spesielt og la bekjentskapet gli inn som en naturlig erfaring i jenta vår sin oppvekst.

Hva synes dere?

Har dere noen erfaringer å dele med oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117826-om-%C3%A5-reise-tilbake%E2%80%A6/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei frø!

Jeg har ingen erfaring med dette, men er skrekkelig spent på svarene. Vi har nemlig tenkt akkuratt det samme.... Vi håper å få til ferieturer for å se severdigheter ol. før den skikkelige "tilbakereisen" (hva nå det bli definert som....)

Jeg mener ihvertfall at det må være flott om en klarer å få til noe sånt? Arrester meg om det er noen som har andre meninger :-)

Tiden og økonomien får vise om det blir sånn.....

Gjest kinamamsen

Hyggelig å se deg her igjen frø! Jeg har ingen erfaringer å dele med deg, men jeg synes dine tanker rundt en reise i Asia og da spesielt Kina som turist med veslejenta høres kjempefint ut. Vi har tenkt i de samme baner, men dessverre begrenses det av økonomien selv om reiselysten hos alle i familien er stor. Godt å høre at det går bra hos dere. Vi har nå en i 2. klasse og en i fulltids barnehage mens mamma har forlatt det gode hjemmeliv og begynt å jobbe litt igjen. Kanskje det gir flere penger i kassen slik at Asia-reisen kan foretas om en par år :o)

Gjensynshilsen fra

Hei 'frø',

Jeg er så hjertens enig med deg :0)

I utgangspunktet hadde vi tenkt å reise på ferie til Kina neste gang, - men nå blir det litt annerledes som du vet. Forhåpentligvis får vi noen 'feriedager' sammen med vår prinsesse innen vi 'overrekkes' et søsken.

oi, nå er det barnetv! Jeg må løøøøpe :0)

Jeg har heller ingen erfaring å komme med, men planlegger ferietur til Thailand (foreløbig bare i hodet) om snaue to år - våren 2005. Da vil guttene være ca. sju og ti. Hadde vi vasset i penger hadde vi sikkert tatt reisa tidligere også, men nå er jeg glad vi får til ihvertfal denne ene.

Jeg har samme tanker som deg rundt dette, og vår tur skal heller ikke være en "tilbake til røttene" reise, med fokus på ting guttene kanskje ikke er modne for overhodet. Vi ønsker bare at Thailand skal bli et fasinerende og spennende land å reise i slik vi selv synes - et land og et folk å være stolt av, og at det å ha vært der (forhåpentligvis flere ganger) kan gjøre den store _tilbakereisen_ til en mer naturlig ting for dem, hvis trangen melder seg...

Jeg _vet_ som sagt ingen ting, men tror overhodet ikke dette er å begynne i gal ende, så reise det skal vi no uansett :)

Hei frø!

Vi hentet en liten nydelig gutt som da var nesten 2 år gammel fra Thailand. Vi kom hjem i begynnelsen av Oktober i fjor.Jeg har og to egenfødte fra før som er litt eldre. Vi ønsket oss veldig tilbake til landet vi har vært mye i og er veldig glade i, og at min bror med fam bor i Bankok. Vi dro nå i slutten av Juni og var der 3 uker. Vi var veldig spente selvfølgelig spes pga av D. Hvordan ville han reagere å komme tilbake allerede? pluss mange andre spørsmål. Og at reisen var lang.Vi fulgte hjertet og dro. Reisen gikk perfekt. Han storkoste seg. Som Thaimor sier er vi og opptatt av at han skal føle at "landet sitt" skal være et spennende land og med alle de nydelige menneskene som bor der. Vi villle ikke at det skulle bli en adopsjonsreise. Et vanlig deilig ferie land å bli kjent med. Vi hadde tre fantastiske uker flere stede i sør Thailand og tilslutt noen dager i Bankok med fam min på vei hjem. Vi hadde om fam reisefølge og. Han merket nok kanskje underbevisst at her var det noe kjent, men kanskje ikke hva. Ikke vet jeg, men dette gikk raskt over. Og han slo seg til ro å t.o.m takket på thai av seg selv etterhvert. Da vi møtte min yngste nevø som er halvt thai som å kunne bare thai, så jammen kommuniserte han med han på thai i små setn. (ifølge min svigerinne) Vi tok sjansen til å gå innom hotellet vi overtok han i og, uten å gjøre noe nummer ut av det, med en gang reagerte han, men hans større søsken begynte å leke der og så var det borte. Ja, så vi var godt fornøyde å fikk en fantastisk reise, og er tilbake igjen om et år håper jeg...

Så lenge man ikke legger opp til noen ny "hjemreise" så vil dette være flott for dere alle. Han er nå enda mer fokusert på Thailand, og sier "mamma det gjorde vi i Thailand" I positivt fortegn.

Så Thaimor - du må nok snart tilbake igjen :-)

Ohh, jeg har lyst til å fortelle mye mer, men nå er det kanskje langt nok :-)

God helg og lykke til!

Klemmer fra

Annonse

Hei frø!

Vi hentet en liten nydelig gutt som da var nesten 2 år gammel fra Thailand. Vi kom hjem i begynnelsen av Oktober i fjor.Jeg har og to egenfødte fra før som er litt eldre. Vi ønsket oss veldig tilbake til landet vi har vært mye i og er veldig glade i, og at min bror med fam bor i Bankok. Vi dro nå i slutten av Juni og var der 3 uker. Vi var veldig spente selvfølgelig spes pga av D. Hvordan ville han reagere å komme tilbake allerede? pluss mange andre spørsmål. Og at reisen var lang.Vi fulgte hjertet og dro. Reisen gikk perfekt. Han storkoste seg. Som Thaimor sier er vi og opptatt av at han skal føle at "landet sitt" skal være et spennende land og med alle de nydelige menneskene som bor der. Vi villle ikke at det skulle bli en adopsjonsreise. Et vanlig deilig ferie land å bli kjent med. Vi hadde tre fantastiske uker flere stede i sør Thailand og tilslutt noen dager i Bankok med fam min på vei hjem. Vi hadde om fam reisefølge og. Han merket nok kanskje underbevisst at her var det noe kjent, men kanskje ikke hva. Ikke vet jeg, men dette gikk raskt over. Og han slo seg til ro å t.o.m takket på thai av seg selv etterhvert. Da vi møtte min yngste nevø som er halvt thai som å kunne bare thai, så jammen kommuniserte han med han på thai i små setn. (ifølge min svigerinne) Vi tok sjansen til å gå innom hotellet vi overtok han i og, uten å gjøre noe nummer ut av det, med en gang reagerte han, men hans større søsken begynte å leke der og så var det borte. Ja, så vi var godt fornøyde å fikk en fantastisk reise, og er tilbake igjen om et år håper jeg...

Så lenge man ikke legger opp til noen ny "hjemreise" så vil dette være flott for dere alle. Han er nå enda mer fokusert på Thailand, og sier "mamma det gjorde vi i Thailand" I positivt fortegn.

Så Thaimor - du må nok snart tilbake igjen :-)

Ohh, jeg har lyst til å fortelle mye mer, men nå er det kanskje langt nok :-)

God helg og lykke til!

Klemmer fra

"Så Thaimor - du må nok snart tilbake igjen :-)"

Så enig, så enig! Hvis du ikke har registrert det har vi allerede fremskynnet reisa med _ett_ år! Synes det er bra jeg :)

Så fint å høre at dere hadde en flott ferie! Må si jeg misunner deg å ha familie der nede....

Vi ønsker å reise til fødelandet Kina om et par år hvis økonomien tillater det. Vi kommer til å kombinere ferie med å oppsøke røtter. Jentene våre vil da være 5 og 8 år.

For oss er det et poeng å la barna få komme tilbake og se før det har skjedd så mange forandringer at det kanskje ikke er så mye å finne igjen. Vet feks at storesøsters barnehjem ble nedlagt for et par år siden, så vi får bare håpe at bygningen ikke er revet. Det er bygget et nytt barnehjem et annet sted i byen, og vi håper de har beholdt arkivene med opplysninger om barn fra det forrige barnehjemmet. Vi vet at arkivene inneholder informasjon som det hittil ikke har lykkes oss å få tak i (kjenner et foreldrepar som klarte å få tak i ny og verdifull informasjon ved å reise dit).

Jeg tenker som så at hvis barna våre skulle bli opptatt av sine røtter når de blir større, så vil vi da ha gjort en innsats for å støtte opp om dette før enkelte muligheter blir borte pga endringer i forholdene på fødestedene.

Slik har vi resonnert.

Litt seint svar, men bedre sendt enn aldri, vet du! ;-)

Våre tanker omkring dette er at det på alle måter må være positivt for barna våre å bli godt kjent med sitt fødeland helt fra de er ganske små. Både gjennom litteratur, musikk og andre kulturopplevelser relatert til India, foruten "jevnlige" reiser til landet.

Foreløpig har vi bare kunnet ta barna våre med på kombinerte hente -/opplevelsesreiser. Men tanken er at det gjennom barnas oppvekst skal bli flere ferie -/ utforskningsreiser til India. Når barna ikke lengre er motivert for det, så gir vi oss. Samtidig vil jeg si at jeg tror man ved å nærme seg barnas fødeland på denne måten unngår endel "kriser" som kanskje kunne oppstå dersom man tok med barna til deres fødeland først når de nærmer seg tenårene. Det er jo heller ikke snakk om å "finne sine røtter" når vi tar barna med til India i så ung alder. Men det å søke etter sine biologiske eller kulturelle røtter vil muligens være enklere for dem når de fra før har et godt kjennskap til fødelandet sitt.

Jeg tror altså at det å bli kjent med fødelandet sitt på denne måten må gi positive opplevelser og styrke barnas identitetsutvikling. Begge barna vi har fått hjem, er ganske opptatt av India allerede. Særlig eldstemann som har vært i India èn gang etter at han kom hjem 1,5 år gammel, har masse kunnskaper om India og gleder seg svært til vår neste reise dit.

Da vi var der for to år siden, tok vi ham med til de to barnehjemmene han vokste opp på. Han var da 5,5 år gammel, og det var nesten 4 år siden han kom hjem til oss. Vår opplevelse er at ting på èn måte "falt på plass" hos ham etter å ha vært tilbake og sett rommene han bodde i, senga han sov i og møtt noen av de menneskene som tok omsorg for ham til daglig i hans første leveår. Han virker tryggere på sin identitet og på sin egen livshistorie etter å ha reist "tilbake" og fått oppleve en liten smak av India.

Som ahg nevner, kan akkurat det å oppsøke barnehjemmet være et poeng å gjøre før det har gått for lang tid, ettersom bl.a. personale mm. kan være byttet ut i løpet av noen få år. På ett av barnehjemmene, var det kun etpar av ayah'ene fra dengang sønnen vår bodde der.

Så, konklusjonen min må bli at jeg tror vi tenker ganske likt omkring det å "reise tilbake". Ønsker dere lykke til med planleggingen og gjennomføringen av reisen. Og du skriver vel litt her om de erfaringene dere gjør? ;-)

"Så Thaimor - du må nok snart tilbake igjen :-)"

Så enig, så enig! Hvis du ikke har registrert det har vi allerede fremskynnet reisa med _ett_ år! Synes det er bra jeg :)

Så fint å høre at dere hadde en flott ferie! Må si jeg misunner deg å ha familie der nede....

Tenk, det registrerte i alle fall _jeg_. Topp: Way to go, thaimor!!!

Klems,

Hyggelig å se deg her igjen frø! Jeg har ingen erfaringer å dele med deg, men jeg synes dine tanker rundt en reise i Asia og da spesielt Kina som turist med veslejenta høres kjempefint ut. Vi har tenkt i de samme baner, men dessverre begrenses det av økonomien selv om reiselysten hos alle i familien er stor. Godt å høre at det går bra hos dere. Vi har nå en i 2. klasse og en i fulltids barnehage mens mamma har forlatt det gode hjemmeliv og begynt å jobbe litt igjen. Kanskje det gir flere penger i kassen slik at Asia-reisen kan foretas om en par år :o)

Gjensynshilsen fra

Jeg har forsøkt å maile deg bilder av snuppa vår, men kommer ikke gjennom. Det hadde vært hyggelig å få kontakt igjen. Kan ikke du maile meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...