Gå til innhold

Inntrukne brystvorter


Gjest Tre

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 34 og trenger råd i forhold til amming. Jeg har fått råd om å bruke noe som heter Niplet, men har nå fått beskjed om at jeg må vente til etter fødsel eller rett rundt termin for ikke sette i gang riene. Er det andre ting jeg kan gjøre for å forberede brystene til amming? Jeg bor i Oslo, men har ikke fått tak i Niplet enda. Vet noen hvor jeg kan kjøpe dette? Takker for snarlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre tre.

Niplette må brukes i graviditeten för melkeproduksjonen kommer igang. Etter melken er kommet vil denne lille hatten som settes på brystknoppen ved å suge ut luften, skli av. Nipplette kan brukes om du ikke er i risiko for å föde for tidlig. Spör på större apoteker eller plastisk kirugiske klinikker.

Inntrukne brysknopper blir som oftest kun et problem om de er det som heter ekte innadvente. Dette betyr at når du klemmer rundt roten av brystvorten så kommer den ikke ut. Om den kommer ut er det mindre grunn til bekymring. Om du ikke får gjort noe med dette nå så er det noen forholdsregler som kan väre lure å fölge etter födsel:

legg barnet så tidlig som mulig til brystet etter födsel. Pass på at det gaper höyt over brystknoppen. Amme ofte slik at brystet ikke blir for fullt og det er vannskelig å ta tak. Pröv eventuelt å pumpe ut brystknoppen med elektrisk pumpe för amming. Etter en stund så er det mulig at ved pumping og at barnet suger så komme brystknoppen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også inntrukne brystvorter (ifølge helsesøster, ikke ekte inntrukne, da jeg kunne presse dem ut.) Var litt bekymret for ammingen, men det gikk helt fint. Lillemor hadde litt vanskeligheter med å gape høyt nok i begynnelsen, noe som førte til at den ene brystvorten delte seg. Dette var VONDT. Men det gikk over, og jeg bortimot fullammet til hun var 8 mnd gammel.

Amming gjør vondt i begynnelsen, men hold ut. Det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...