Gå til innhold

Jeg ønsker å dø

Anbefalte innlegg

Gjest gi meg noen råd

I dette øyeblikket ser jeg det som den enkleste utvei, men noe i meg stritter imot. Jeg har hatt mye problemer med jobben, føler meg urettferdig behandlet. Er egentlig på vei til å skaffe meg advokat siden jeg føler at fagforeningen er for svak. Jeg trodde alt var over, men så viser det seg at det var feil. Jeg trodde at jeg hadde en jobb å gå til etter ferien og lang sykemelding, satte i gang oppusning og dro vekk på ferie. Nå risikerer jeg å miste leiligheten og hjemmet mitt. Er skilt og har barn. Jeg må leve på grunn av barna mine. Denne helgen er alt som før, jeg sitter og grubler på hvilken metode er best til å sovne inn. Har et avstandsforhold til en mann langt langt vekk i et annet land som har hatt så store problemer med seg selv at han forsvinner fra omverdenen i lange perioder. Det tar krefter fra meg å være så glad i et menneske som har det så vondt. Jeg har ikke krefter til denne slåsskampen mer, men hvis jeg må på uføretrygd har jeg ikke noe å leve for lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117948-jeg-%C3%B8nsker-%C3%A5-d%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna dine trenger deg. Selv om du har det vanskelig, så er barna det viktigeste du har her i livet ditt.

Om du blir uføretrygda er ikke verdens undergang.

Går du til samtaler til psykolog eller psykiater?

Du bør snakke med noen om dette. For jeg vet hvordan det er å ønske at en var død.

Tenk på barna dine før du bestemmer deg. Men jeg fraråder deg til å gjøre det.

Leste et annet sted her at du kan kontakte fagforeninga lokalt.

Har du lav inntekt kan du søke om fri rettshjelp. http://www.fri-rettshjelp.no

Ikke gi opp! Det er mange andre jobber du sikkert kan ta!

Kanskje kan du ta noen kurs eller videreutdanning for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

Du KAN ikke gi opp. Tenk på barna dine!

Gjør deg sterk og kontakt legen din for å få hjelp.

Du klarer dette. Det gjelder bare å ikke gi opp.

Kanskje kan du ta noen kurs eller videreutdanning for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

.

Gjest gi meg noen råd

Jeg har vært i kontakt med legen min lenge. Jeg er også i kontakt med fagforeningen sentralt. Jeg tok videreutdanning på vårsemestret og avsluttet med gode resultater. Jeg fikk lovet både muntlig og skriftlig på våren en omplassering til et annet sted. Likevel fikk jeg beskjed om etter ferien at jeg måtte møte til samme sted og samme type jobb, jeg fikk legeattest i januar at jeg ikke kunne greie den. Jeg har snart brukt opp sykepengenåret og kvalifiserer ikke for rehabilitering eller attføring. Jeg finner ikke andre jobber, har søkt overalt. Kom til en ung vikarlege i går som sa at jeg måtte si opp stillingen og gå på arbeidsledighetstrygd, da er jeg garantert å ikke få jobb. Hva skal jeg leve for da, når barna mine mister hjemmet sitt og må finne seg noe annet på egen hånd. De er for unge til å klare seg selv, men tenåringer kan og må ha egne meninger.

Jeg har vært i kontakt med legen min lenge. Jeg er også i kontakt med fagforeningen sentralt. Jeg tok videreutdanning på vårsemestret og avsluttet med gode resultater. Jeg fikk lovet både muntlig og skriftlig på våren en omplassering til et annet sted. Likevel fikk jeg beskjed om etter ferien at jeg måtte møte til samme sted og samme type jobb, jeg fikk legeattest i januar at jeg ikke kunne greie den. Jeg har snart brukt opp sykepengenåret og kvalifiserer ikke for rehabilitering eller attføring. Jeg finner ikke andre jobber, har søkt overalt. Kom til en ung vikarlege i går som sa at jeg måtte si opp stillingen og gå på arbeidsledighetstrygd, da er jeg garantert å ikke få jobb. Hva skal jeg leve for da, når barna mine mister hjemmet sitt og må finne seg noe annet på egen hånd. De er for unge til å klare seg selv, men tenåringer kan og må ha egne meninger.

Dersom det er mulighet for intern omplassering, og du har legetattest på at du ikke kan utføre din nåværende jobb har arbeidsgiver en ganske klar forpliktelse ovenfor deg.

Jobber du i privat eller offentlig sektor?

Det skal veldig mye til for at du kan få uføretrygd, det er ikke så enkelt som at arbeidsgiver kan la være å omplassere deg så får du trygd. Jeg ville foreslått at du nå går tilbake til din gamle jobb, og fortsetter kampen for å bli omplassert derfra. Da mister du ingen rettigheter.

Det er jo også mulighet for at trygdekontoret kan finne et annet alternativ for deg hvor du kan få arbeidstrening?

Snakk først og fremst med trygdekontoret, be gjerne om et basismøte på trygdekontoret hvor både du, arbeidsgiver, legen din, a-etat og trygdekontoret samles og diskuterer muligheter.

Hvis du makter å jobbe i 3 eller 4 måneder (husker ikke hvor lenge) har du rett til ett nytt år med sykepenger igjen.

Hvis det skulle gå så galt at du blir uføretrygdet har du jo anledning til å tjene en del penger uten å miste trygda. Så da kan du kanskje få deg en ekstrajobb på en eller annen plass de trenger vikarer eller helgehjelp, f.eks. kiosk, kafè, butikk osv.

Det ser sikkert håpløst ut nå, men sett deg ned og se på alle mulighetene og glem begrensningene for en stund. Kjenn godt på hva du selv vil. Skriv ned alt det du selv kan gjøre for å komme ut av situasjonen, kan hende har du ressurser i deg som bare venter på å få komme fram i dagslys?

Husk at barna dine fortjener en mamma som tar godt vare på både seg selv og barna.

Annonse

Gjest gi meg noen råd

Dersom det er mulighet for intern omplassering, og du har legetattest på at du ikke kan utføre din nåværende jobb har arbeidsgiver en ganske klar forpliktelse ovenfor deg.

Jobber du i privat eller offentlig sektor?

Det skal veldig mye til for at du kan få uføretrygd, det er ikke så enkelt som at arbeidsgiver kan la være å omplassere deg så får du trygd. Jeg ville foreslått at du nå går tilbake til din gamle jobb, og fortsetter kampen for å bli omplassert derfra. Da mister du ingen rettigheter.

Det er jo også mulighet for at trygdekontoret kan finne et annet alternativ for deg hvor du kan få arbeidstrening?

Snakk først og fremst med trygdekontoret, be gjerne om et basismøte på trygdekontoret hvor både du, arbeidsgiver, legen din, a-etat og trygdekontoret samles og diskuterer muligheter.

Hvis du makter å jobbe i 3 eller 4 måneder (husker ikke hvor lenge) har du rett til ett nytt år med sykepenger igjen.

Hvis det skulle gå så galt at du blir uføretrygdet har du jo anledning til å tjene en del penger uten å miste trygda. Så da kan du kanskje få deg en ekstrajobb på en eller annen plass de trenger vikarer eller helgehjelp, f.eks. kiosk, kafè, butikk osv.

Det ser sikkert håpløst ut nå, men sett deg ned og se på alle mulighetene og glem begrensningene for en stund. Kjenn godt på hva du selv vil. Skriv ned alt det du selv kan gjøre for å komme ut av situasjonen, kan hende har du ressurser i deg som bare venter på å få komme fram i dagslys?

Husk at barna dine fortjener en mamma som tar godt vare på både seg selv og barna.

Jeg jobber i offentlig sektor, dvs. Oslo kommune. Det skal mye til før Aetat kommer inn her. Jeg har hatt ekstrajobb og har fått lov å beholde den hele tiden, takk og pris for det. Jeg har høy utdannelse og studerte på vårsemestret. Jeg har massevis av ressurser, og har ofte, meget ofte, fått høre av psykologer, leger, venner og bekjente "du er utrolig sterk". Jeg har vært igjennom tøff skilsmisse i tillegg til mange andre private katastrofer og sykdommer. Jeg bare kan ikke mer nå, å dra tilbake til jobben går ikke fordi da vil sjefen samle alt av negative ting rundt meg og prøve å få meg oppsagt. Hun har holdt på nå i sykemeldingsperioden min, men måttet ta alt tilbake fordi hun ikke har gått saklig frem. Hun venter på å få meg tilbake til å kunne slå ned på hva som helst og få meg til å bryte sammen, enten sånn at jeg sier opp stillingen eller hun får meg oppsagt. Jeg holder på å undersøke mulighetene til å starte noe eget, men jeg har gjeld oppover ørene og banken har ikke svart meg, sannsynligvis sier de nei til å låne meg penger. Saksbehandleren min på trygdekontoret vil søke yrkesrettet attføring med engang for å bli kvitt meg, noe som alle andre både der og andre steder sier at ikke går i min situasjon. Jeg har ikke medisinsk grunnlag for det. Det kan bli for mye for alle, og nå er jeg der. Dette er for mye for meg, jeg ser ingen utveier denne helgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...