Gå til innhold

Mister melken igjen


Gjest Zita

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat sluttet (ufrivillig) med ammingen. Gutten min er nå snart 4 mnd. Det samme skjedde med førstemann og på samme måte.

Problemet er at jeg mister melken litt etter litt. Til å begynne med er det overflod. Jeg pumpet meg mellom hvert måltid og fikk frosset ned 180 ml. av gangen.

Etter 2 uker ble det merkbart mindre og slik har det fortsatt.

Denne gangen har jeg vært fast klient på Ammepoliklinikken på Aker for å få råd og veiledning. Jeg har gjort alt de har foreslått og til og med gått på en tablettkur som øker melkemengden. Disse hjalp litt akkurat de 7 dagene jeg gikk på kuren og så var det tilbake til det gamle.

Jeg har også forsøkt homeopatimedisin. Dette hjalp muligens litt den siste gangen, men ikke noe å skryte av. Homeopaten mente jeg hadde for høyt nivå av laktosehormon - noe som senker melkemengden. Har noen hørt om lignende? I så fall hva ble gjort? Er det noe å gjøre?

Jeg er klar over at barn overlever på Nan også - har et levende bevis på det som nå er 3 år. Men jeg skulle så gjerne ha ammet lenger. Han har nå nektet å ta puppen i 14dager. Jeg forsøker å pumpe meg, men det minker allikevel. Får ut ca 20-30 ml til sammen på begge brystene.

Gode råd ønskes sterkt fra noen som har hatt det på samme måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Zita,

Du har virkelig gjort en innsats for å få det til! Det er ikke mulig for meg å si noe om hvorfor det har blitt slik og jeg regner med at evt. sykdommer og medisiner som kan påvirke melkeproduksjonene er utredet av ammepoliklinikken. Jeg har aldrig hørt om laktosehormon, jeg tror det er forvekslet med begrepet melkeproduserende hormoner. Det er svært sjelden at det er hormonelle årsaker til for lite melk og det ville mest sannsynlig gitt deg problemer med melkemengden helt fra starten av.

Personlig synes jeg at du skal ta en alvorlig runde med deg selv om hvor mye arbeid og innsats du skal satse videre. Kjenn godt etter. Du har faktisk ammet og gitt ditt barn morsmelk i 4 måneder allerede.

Når det er sagt har jeg noen forslag. Å drikke vørterøl eller alkoholfri øl 1-2 flasker om dagen kan virke positivt på melkemengden. Stimulere utdrivningsrefleksen før du begynner å pumpe, rull brystknoppen forsiktig mellom fingrene til det begynner å piple litt melk. Tenk på rennende vann når du pumper, prøv å slappe av å tenke positive tanker. Melken renner, melken renner......

Når det gjelder alternativ behandling har noen god effekt av akupunktur mens andre ikke ser noen forskjell.

Du kan kanskje få barnet til å suge på brystet ved hjelp av et hjelpebryst. Brukes av bl.a. adoptivmødre. Med hjelp av et hjelpebryst vil barnet bli mett samtidlig som du får stimulert melkeproduksjonen. Hvis du har lyst til å prøve kan sikkert ammepoliklinikken hjelpe deg en gang til.

Jeg ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...