Gjest rochella Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Jeg er en jente som bor i institusjon pga bipolar lidelse. Først fikk jeg Lamictal og fikk høre at det sannsynligvis ville gjøre underverker for meg. Men så ble den trappet opp så sakte og jeg ble dypt deprimert, så ble jeg satt på Zyprexa. Og DEN gjorde nærmest underverker med meg. Men jeg synes det er vanskelig å spise vanlig på den, det er lett og bare fortsette og spise og spise. I går spiste jeg nesten et helt brød på rappen. Legen min nevnte for litt siden en medisin som het Zeldox, at jeg kunne prøvde den. Så da trappet jeg ned på Zyprexa, men da ble jeg veldig dårlig igjen, og ba selv om å få begynne med Zyprexa igjen. Så nå bruker jeg det med god virkning. Jeg lurer på om jeg prøver Zeldox igjen, kan den være like god som Zyprexa, eller er det lite sannsynlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118037-zyprexa-vs-zeldox/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hu' Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Jeg har prøvd Zeldox, pga. at jeg ville unngå vektøkningen ved Zyprexa. Men jeg fikk mange veldig ubehagelige bivirkninger. Først ble jeg veldig "stiv og støl" i muskulaturen. Det ble umulig å slappe av og det føltes samtidig ut som at jeg var helt utslitt i kroppen. Jeg ville bare hvile. Etterhvert fikk jeg økende angst. Den bare økte på og tilslutt klarte jeg ikke være alene hjemme engang. Alle dagligdagse gjøremål ble en farlig utfordring. Det var helt jævlig! Men jeg opplevde ikke følelsesmessige svinginger med den. Jeg fant ut at jeg bare måtte skifte tilbake til Zyprexa igjen, og etter bare ett døgn var angsten forsvunnet og jeg følte meg fin igjen! Dette er min erfaring - det er jo ikke sikkert at du opplever det slik. Og jeg gikk faktisk ned i vekt..... Men takke meg til et par kilo ekstra enn det helvete jeg hadde med Zeldox! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118037-zyprexa-vs-zeldox/#findComment-711966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Dette er ikke bevist i vitenskapelige studier, kun erfaringer fra mitt arbeidssted: Zyprexa er bedre enn alle de andre antipsykotika. Dessverre har den denne kjedelige bivirkningen med vektøkning. Hos noen kan den bli enorm. Generelt må jeg minne om at når en skal skifte fra et antipsykotika til et annet, skal det alltid være et overlapp. Jeg bruker minst 6 uker. For deg kan Zeldox fungere like bra som Zyprexa. Husk overlapp. Husk dessuten at Zeldox skal tas med en liten dose mat/fett f.eks et glass helmelk eller en skive brunost om en ikke tar det til et vanlig måltid. Om en tar Zeldox uten mat, kan bare halvparten bli tatt opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/118037-zyprexa-vs-zeldox/#findComment-712922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.